Gå til innhold

Nhd. Hva ville du gjort med meg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så er jeg der igjen.

Dagene og nettene er forskjellige. Noen ettermiddager er bedre enn formiddagen,  men det varierer.

På det verste sover jeg 4 timer usammenhengende om natta. Grubler ikke, men har en diffus uro i kroppen. Greier ikke slappe av. For natten er best, verst fra 0230 og utover.

En del dager, er det slitsomt å snakke, bare hilse på andre, holde kroppen oppreist, eller sittende uten å støtte hodet. Dårlig kombinasjon sentrasjon. Garantert mimikkfattig,  og jeg greier ikke ta meg sammen og se normal ut, eller det krever enorme krefter. Tiden føles så uutholdelig lang. Hater disse periodene. Lei meg for at jeg ikke greier jobbe nå, vil så gjerne, men innser at jeg har ingenting g på jobb å gjøre.

Så lite initiativ, og en del anhedoni. Men også dette varierer gjennom døgnet og fra dag til dag.

Vet det går over, og har ikke selvmordstanker. Det er forskjellen på depresjonene mine før og må. Da trodde jeg st jeg aldri skulle bli bra, jeg ville dø, men hadde en del mer krefter til å ta meg sammen og virke friskere utad. 

Tar lett til tårene noen dager. Jeg gråter vanligvis ikke lett

Spiser gjør jeg. 

Så det er ikke like ille hele tiden, men på det verste det føles få intenst og små enkle ting dom jeg til vanlig til og med liker, virker uoverkommelige eller krever stor anstrengelse. 

Skiftende altså.  Men utenom slike episoder har jeg stabile og hode perioder.

D.: bipolar 2

Bruker Efexor 225 mg.

Tolvon 10 - 30 mg.

Og Lamictal 400 mg (men serumkonsentrasjon var vare 7 på 300 mg.) Nylig trappa opp til 400. 

Ved behov 1/2 tbl Imovane 7, 5 mg.

Sliter med å sove også etter 30 mg Tolvon og 1/2 Imovane. Noen netter. Andre ganger føler jeg meg veldig omtåka hele formiddagen etter men er litt usikker på om det virkelig er hangover eller det bare er herr Depresjon som får hele meg i ulage.

Du har sagt Remeron er bedre enn Tolvon.  Egentlig tror jeg ikke jeg har hatt effekt verken av Remeron som jeg brukte før, eller Efexor. Depresjonsperiodene har jo gått over, men tidsmessig faller ikke bedring sammen med oppstart eller doseøkninger.

Hva ville du gjort?

Noe håp om bedring tidligere enn om 2-3 måneder.?

Utålmodig. Vil bli raskt bedre både for min egen og familien sin del, og litt jobben også.

Av og til ønsker jeg meg den behandlingen som har raskest innsettende effekt, men den er vel kostbar,  og blir bare brukt i de mest alvorlige tilfellene. Sikkert uansett lang ventetid. Blir nok ikke siden jeg både spiser og vil leve.

Endret av Villanda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...