Gå til innhold

Psykisk sykdom og somatisk sykdom og årsak og virkning eller høna eller egget?

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg er der at jeg lurer på om tidlig 70 talla blindtarmoperasjon har sammenheng med psykosetilfelle noen år senere

Har i mange år følt en "en form for følsesløshet" i området og har gjennom årene tolket dette som psykisk tull og spinnteorier eller fantasi i mitt hode som ikke var lett å snakke om

Men kan det ha med datidas metoder å gjøre og oppfølging? Man kalte metoden "et bikinisnitt" noe som ikke helt var i samsvar med selv datidas badetøy men blindtarmen var visstnok moden og dermed selvsagt veldig bra for meg å få bort

Om sommeren kort etter ble jeg bunnløst deprimert uten synlig grunn men satte i vei videre med studielån og utdanning ettervern oppstod problemene men psykose og hørte også ordene schisofreni men det var kanskje kun arbeidshypotese Jeg fikk dog delvis uføre etter flere år og privat psykiater med kommunal garanti som fungerte i mange år

Men alle tenker sitt Jeg var ellers et barn med veldig mye og tilbakevendende halsvondt hovne mandler og små gulaktiige uformelige kuler med mønstersyreker som det gjorde godt å få op av halsen

Spiste dårlig som barn og min mor var veldig urolig og brakte meg til lege Når tenårene kom ble problemet det motsatte Jeg fikk stor mage

Man tenker sitt Alt er ikke bare å forstå

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt usannsynlig at det er en sammenheng mellom blindtarmoperasjon og senere psykoselidelse.

Worrisome Plenty
Skrevet

For meg så ble ett armbrudd utløsende på schizofrenien, men det hadde sikkert kommet etterpå uansett.

Somatiske ting kan være utløsende, men ikke årsaken, man må ha sårbarheten.

Gjest Maggie55
Skrevet

Høres rett ut Alle er ikke like av mennesker heller

Jeg har alltid vært un av meg

Har alltid feks ment at det burde være en menneskerett å få barn Tror mange politikere har en lang vei å gå her

Men jeg har valgt min pallett

Man behøver jo heller ikke være dum selv om man er forsiktig

At flere og flere søker mer og mer private løsninger er fordi alt som skal gå over velferdsstaten i dag av løsninger

Men alt jeg trenger har jeg sett i min fars gul grå grønne øyne

Ikke farlig så lenge dagene forløper sånn tåpelige

Skrevet
29 minutter siden, Maggie55 skrev:

Har alltid feks ment at det burde være en menneskerett å få barn

Det er jeg totalt uenig i. Man bør ikke få barn hvis en ikke er i stand til å forsørge og ta seg av dem.

Anonymkode: 09795...3c4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...