Gå til innhold

NHD: er vi som roboter som må omprogrammeres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger blitt konfrontert med at det jeg opplever følelsesmessig og kroppslig kun er styrt av tankene mine..... At tankene kommer alltid før en følelse. Jeg opplever selv at følelsene ofte er der uavhengig av tankene mine. Kan kjenne på sterk angst uten å vite hvorfor eller dypt tungsinn uten å forstå hvorfor .... 
Jeg får skyldfølelse hos terapeuten fordi det er jo min feil at jeg ikke ha styr på tankene mine og dermed får disse følelsene .. 
Det blir ikke lenger snakket om erfaringer som ligger bak følesene. Noen ganger synes jeg at kognitiv terapi mangler empati og forståelse av mennesket som noe mer enn tanker. Føler meg som en robot som skal omprogrammeres. Er sikkert mer effektivt men noen ganger kan det vel være greit å bare få lettet HJERTET sitt også. Skulle ønske at når en terapeut bruker en metode at de forklarer litt mer....
Kan ikke kroppen huske ? 
Snakker man ikke lenger om det underbevisste ?.
Er det ikke også litt kjemiske ting ved feks depresjon? 
Går tankene mine så raskt og ubemerket hen at jeg ikke registrerer de ?

Anonymkode: f2066...001

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ofte her omtalt kognitiv terapi på en positiv måte, men det er helt klart for meg at det ikke finnes en teori eller en behandlingsmåte som forklarer alle fenomener eller hjelper for alle problemer hos alle mennesker.

Jeg mener at tanker ofte kommer før følelser, men ikke alltid. Etter min forståelse kan følelser oppstå spontant uten forutgående tanker.

Kroppen husker nok ikke, men hjernen husker, og der sitter både tanker og følelser. Psykodynamikerne snakker om det underbevisste. Jeg vet ikke om det er avgjørende i det praktiske liv om en tror på underbevisstheten eller ikke.

Nei, det er ikke litt biokjemi involvert ved depresjon - det er svært mye :-)

Raske tanker? Ja, det kan de nok gjøre noen ganger, men jeg tror også at følelser kan oppstå uten forutgående tanker.

Det er forøvrig et artig teoretisk spørsmål om det er en tanke dersom en ikke er bevisst den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...