Gå til innhold

NHD: Hva kan man egentlig forvente av medisin ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler  bedring . Kan ha perioder i løpet av dagen der jeg har det helt greit. Kan glemme tanker og følelser og feks fokusere  på et menneske i en samtale mye lengre nå. Men samtidig blir jeg sliten av det. Kan se noe morsomt på TV og le godt helt ned i magen. Men så kan jeg også i løpet av dagen føle på det tyngste tungsinn og håpløshet. Og angst ...
En ting : jeg har ikke våknet en eneste morgen ( på mange år) uten er intenst tungt og vondt " trykk" over brystet og halsen. Jeg våkner også ofte midt på natten med dette. Er der umiddelbart i det jeg er våken. Jeg klarer IKKE å bli kvitt det. Blir som et hjelpesløs offer for følelsene  når man ligger der i sengen . Kan ikke flykte vekk med en aktivitet eller distraksjon.
Denne følelsen har jeg på tross av antidepressiva. Er så vant til at det er slik . Er det meningen at man med medisiner også skal slippe denne følelsen? . Nå fungerer jeg tross alt mye bedre på dagtid . Vet virkelig ikke hva man skal forvente av medisin ?. Har aldri vært helt uten disse følelsene .... Jeg vet faktisk ikke hva som er normalt....

Anonymkode: 43909...eab

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skriver ikke noe om diagnose, ikke hvilken type medisin du bruker, ikke dose og ikke hvor lenge du har brukt den. Ikke enkelt å svare.

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du skriver ikke noe om diagnose, ikke hvilken type medisin du bruker, ikke dose og ikke hvor lenge du har brukt den. Ikke enkelt å svare.

Hadde det slik som beskrevet i hele mitt voksne liv. Først da jeg fikk en akutt psykisk forverrelsen fikk jeg diagnosene OCD , PTSD, GAD og depresjon. Gått i behandling i noen år og brukte 5-10 mg cipralex ca 10 mnd. Katastrofefølelsene  og det tvangsmessige ble betydelig bedre men jeg hadde det fremdeles slik som beskrevet i trådstart, Gått over til brintillix 10 mg.(har enda bare gått en mnd) som enda trenger litt tid. Men vet ikke om jeg kan forvente å bli så mye bedre enn ved cipralex ang disse plagene ?. Siden psykiateren mener at ting har blitt litt mer kronisk for min del. Er nå tilbake der jeg var før den akkutte episoden . Kan jeg forvente noe mer?. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det slik som beskrevet i hele mitt voksne liv. Først da jeg fikk en akutt psykisk forverrelsen fikk jeg diagnosene OCD , PTSD, GAD og depresjon. Gått i behandling i noen år og brukte 5-10 mg cipralex ca 10 mnd. Katastrofefølelsene  og det tvangsmessige ble betydelig bedre men jeg hadde det fremdeles slik som beskrevet i trådstart, Gått over til brintillix 10 mg.(har enda bare gått en mnd) som enda trenger litt tid. Men vet ikke om jeg kan forvente å bli så mye bedre enn ved cipralex ang disse plagene ?. Siden psykiateren mener at ting har blitt litt mer kronisk for min del. Er nå tilbake der jeg var før den akkutte episoden . Kan jeg forvente noe mer?. 

Du har jo mye mer å gå på da før du har prøvd brintellix ut til det fulle.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan helt klart forvente mer. Med din sykehistorie, og spesielt ocd, bør du opp på 20 mg. Kanskje er du en av dem som skal enda høyere. Da kan du forvente stadig bedring i 3-6 mnd etter siste doseøkning.

Lykke til :-)

Skrevet
9 minutter siden, tilstede skrev:

Du har jo mye mer å gå på da før du har prøvd brintellix ut til det fulle.

Vet nok at mine doser er latterlig små i forhold til hva mange her på dol bruker. Jeg er helt ny i dette med medisiner. Min psykiater er generellt skeptisk til medisiner og " brenner" for kognitiv terapi. Jeg vet ikke om noe annet enn å leve med disse følesene og vet ikke helt hva jeg skal be om. Legen ville gå opp i cipralexdosen  og psykiateren ned (?). Spurte selv om å få starte med brintillix . Psykiateren er ikke så kjent med denne og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til han ved neste time. Om jeg skal være fornøyd med slik  jeg har det nå...  Hvis man dobbler en medisin dobbler man bivirkninger også ? 

Skrevet
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, du kan helt klart forvente mer. Med din sykehistorie, og spesielt ocd, bør du opp på 20 mg. Kanskje er du en av dem som skal enda høyere. Da kan du forvente stadig bedring i 3-6 mnd etter siste doseøkning.

Lykke til :-)

Takk for råd.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet nok at mine doser er latterlig små i forhold til hva mange her på dol bruker. Jeg er helt ny i dette med medisiner. Min psykiater er generellt skeptisk til medisiner og " brenner" for kognitiv terapi. Jeg vet ikke om noe annet enn å leve med disse følesene og vet ikke helt hva jeg skal be om. Legen ville gå opp i cipralexdosen  og psykiateren ned (?). Spurte selv om å få starte med brintillix . Psykiateren er ikke så kjent med denne og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til han ved neste time. Om jeg skal være fornøyd med slik  jeg har det nå...  Hvis man dobbler en medisin dobbler man bivirkninger også ? 

Du dobler ikke bivirkninger om du dobler dosen du går på. Det fungerer ikke sånn heldigvis. Synes du skal be om å få forsøke 20 mg.

.

Skrevet
Akkurat nå, tilstede skrev:

Du dobler ikke bivirkninger om du dobler dosen du går på. Det fungerer ikke sånn heldigvis. Synes du skal be om å få forsøke 20 mg.

.

Tusen takk for svar. Da kan jeg tørre det.. :)

Skrevet
34 minutter siden, Psykia AS skrev:

Når behandling ikke gir resultater bør diagnoser revurderes, har utredningen i forkant av behandlingen vært grundig nok ?

http://psykia.no/utredning.html

Intessant. . Vet med sikkerhet at jeg har OCD. Har blitt nøye utredet for det.  Har opplevd overgrep og andre traumer . Hadde alvorlige spiseforstyrrelser som ung. Både anorexi og " ulvehunger" . Angsten, den konstante indre uroen og det stadig depressive har jeg lurt en del på. Det har vi snakket lite om ... 

Takk for info. Greit å vite hvis medisiner ikke virker ... 

Skrevet
1 time siden, Psykia AS skrev:

Når behandling ikke gir resultater bør diagnoser revurderes, har utredningen i forkant av behandlingen vært grundig nok ?

http://psykia.no/utredning.html

Hvis den manglende effekt skyldes åpenbare mangler i behandlingen, bør en forsøke å gi riktig behandling som første tiltak.

Men ellers er jeg helt enig. Hvis korrekt behandling ikke gir effekt, er rediagnostikk nærliggende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...