AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Synes å hørt i årevis at dette kommer til å bli klassifisert som et B-preparat snart. Hvorfor er ikke det skjedd? Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Vet ikke men jeg ble akuratt som om jeg var drita på dem. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 1 hour ago, Worrysome plenty said: Vet ikke men jeg ble akuratt som om jeg var drita på dem. Akkurat det samme følte jeg. Ville aldri kjørt bil på dem. Men tror det er lov? Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det samme følte jeg. Ville aldri kjørt bil på dem. Men tror det er lov? Anonymkode: 9a784...808 tror det er lov. Men ikke å anbefale. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 4 minutes ago, Worrysome plenty said: tror det er lov. Men ikke å anbefale. Nei, det kan jeg heller ikke anbefale. Annen benzo i lave doser har ikke virket slik på meg, men nå skal det sies jeg er en "ivrig kaffedrikker". Men å kjøre på benzo er ikke lov ettersom jeg forstår. Synes det er ganske vilt at man da kan kjøre på Lyrica, som for meg var 100 ganger verre hva gjelder oppmerksomhet, grad av (år)våkenhet, og det meste... Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
ISW Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Interessant spørsmål. Det finnes mange paradokser i klassifiseringen av legemidler, medisiner med misbruktpotensial kan være C-preparater. Lyrica og Neurontin er to eksempler, som du nevner. Efedrin (nå kun som injeksjonsvæske men inntil nylig som mikstur) har et klart misbrukspotensial, som et relativt sterkt sentralstimulerende stoff. Men jeg tror det handler om indikasjon. Det brukes mot lavt blodtrykk og astma. Det er et C-preparat. Det er også verdt å merke seg at Modafinil er et A-preparat, det brukes mot søvnighet. Rinexin, som brukes mot tett nese som et alternativ til nesespray, er et C-preparat. Disse stoffene har rimelig lik virkning. Det handler muligens om hvor vanedannende stoffet er, heller enn misbrukspotensialet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 2 minutes ago, issomethingwrong said: Interessant spørsmål. Det finnes mange paradokser i klassifiseringen av legemidler, medisiner med misbruktpotensial kan være C-preparater. Lyrica og Neurontin er to eksempler, som du nevner. Efedrin (nå kun som injeksjonsvæske men inntil nylig som mikstur) har et klart misbrukspotensial, som et relativt sterkt sentralstimulerende stoff. Men jeg tror det handler om indikasjon. Det brukes mot lavt blodtrykk og astma. Det er et C-preparat. Det er også verdt å merke seg at Modafinil er et A-preparat, det brukes mot søvnighet. Rinexin, som brukes mot tett nese som et alternativ til nesespray, er et C-preparat. Disse stoffene har rimelig lik virkning. Det handler muligens om hvor vanedannende stoffet er, heller enn misbrukspotensialet. Ja, det kan virke slik ifht. Lyrica. Virkes som om en del misbrukere foretrekker det av en eller annen grunn, utifra hva jeg har lest. Ser at NHD i årevis har sagt at Lyrica snart kom til å bli klassifisert som et B-preparat. Det, i tillegg til mine erfaringer, og ifht hvor beruset jeg følte meg på det, og at det er lov å kjøre på det og ikke noen benzo, får meg til å lure. Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
ISW Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan virke slik ifht. Lyrica. Virkes som om en del misbrukere foretrekker det av en eller annen grunn, utifra hva jeg har lest. Ser at NHD i årevis har sagt at Lyrica snart kom til å bli klassifisert som et B-preparat. Det, i tillegg til mine erfaringer, og ifht hvor beruset jeg følte meg på det, og at det er lov å kjøre på det og ikke noen benzo, får meg til å lure. Anonymkode: 9a784...808 Når det gjelder hvor trygt det er å kjøre bil, tror jeg ikke det legges til grunn for klassifiseringen. Men jeg er enig i at disse reglene er relativt inkonsekvente. Det er lov å kjøre bil på 600 mg Nozinan, hvis du kun skal se på regelverket. Det er trolig tryggere å kjøre bil etter å ha drukket en flaske vodka. Antidepressiva, antipsykotika og antiepileptika er alle tatt ut av regelverket for bilkjøring. Det følger medikamentklassen og ikke virkningen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 8 minutes ago, issomethingwrong said: Når det gjelder hvor trygt det er å kjøre bil, tror jeg ikke det legges til grunn for klassifiseringen. Men jeg er enig i at disse reglene er relativt inkonsekvente. Det er lov å kjøre bil på 600 mg Nozinan, hvis du kun skal se på regelverket. Det er trolig tryggere å kjøre bil etter å ha drukket en flaske vodka. Antidepressiva, antipsykotika og antiepileptika er alle tatt ut av regelverket for bilkjøring. Det følger medikamentklassen og ikke virkningen. Du har nok rett det første. Når det gjelder dette andre, er det helt sykt, om det skal være trafikksikkerhet som skal ligge til grunn for disse reglene. Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
Trine Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Er ikke Neurontin og Lyrica omtrent det samme. Jeg ble slått ut i et par timer første dagen jeg tok Neurontin, andre dagen merket jeg ingenting. Var overhode ikke noe problem å kjøre bil etter den første dagen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Just now, Trine said: Er ikke Neurontin og Lyrica omtrent det samme. Jeg ble slått ut i et par timer første dagen jeg tok Neurontin, andre dagen merket jeg ingenting. Var overhode ikke noe problem å kjøre bil etter den første dagen. Har lest at Lyrica er 3-4 ganger mer potent, og har høyere og mer stabil biotilgjengelighet. Lyrica hadde denne effekten på meg, hele den tiden jeg gikk på dem iallefall. Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
Trine Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lest at Lyrica er 3-4 ganger mer potent, og har høyere og mer stabil biotilgjengelighet. Lyrica hadde denne effekten på meg, hele den tiden jeg gikk på dem iallefall. Anonymkode: 9a784...808 Ok, skjønte ikke helt det der, men om du var sånn hele tiden så skjønner jeg at du ikke kunne kjøre bil. Men det er mange som tar Lyrica pga nervesmerter (var derfor jeg fikk Neurontin) uten at de blir fjerne av dem. Uansett så skal man jo vurdere om man er i stand til å kjøre bil eller ikke med de medisinene man tar, selvom man i utgangspunket har lov. 1 Siter
tilstede Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Jeg tar lyrica og når man har gått på dem litt er det ikke noe problem å kjøre bil etter min mening. Det er bare i starten man føler seg påvirket. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Isåfall er det nok også en god del som egentlig kunne kjøre på en lav dose benzodiazepiner. Nei, jeg kunne ikke kjøre på dem. Har imidlertid også hørt om flere andre som har brukt denne medisinen, og opplevd det samme. Det som forundrer meg er at det er forskjell på Lyrica og benzodiazepiner i denne sammenheng. Man må også undre seg på hvorfor det er lov å kjøre på denne, antipsykotika, og andre sløvende medisiner, om det egentlig er trafikksikkerhet som skal ligge til grunn, og ikke antibenzopolitikk. Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 5 minutes ago, tilstede said: Jeg tar lyrica og når man har gått på dem litt er det ikke noe problem å kjøre bil etter min mening. Det er bare i starten man føler seg påvirket. Det samme kan jeg si om diverse benzodiazepiner i lav dose. Jeg følte meg påvirket hele tiden av Lyrica, ikke kun i starten. Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
tilstede Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det samme kan jeg si om diverse benzodiazepiner i lav dose. Jeg følte meg påvirket hele tiden av Lyrica, ikke kun i starten. Anonymkode: 9a784...808 Det gjør ikke jeg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 2 minutes ago, tilstede said: Det gjør ikke jeg. Nei, jeg forstod det. Da har vi ulike erfaringer. Anonymkode: 9a784...808 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Antipsykotika går man på over mange år. Første dagen jeg tok seroquellle var jeg ikke i stand til å kjøre bil. Noen uker senere så ja. helt i stand. Men att det er lov på lyrica er meg en gåte. Jeg ble altså pære dritings, som om jeg skulle styrtet vodka. Men det er sikkert noe som avtar etter noen dager. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 3 minutes ago, Worrysome plenty said: Antipsykotika går man på over mange år. Første dagen jeg tok seroquellle var jeg ikke i stand til å kjøre bil. Noen uker senere så ja. helt i stand. Men att det er lov på lyrica er meg en gåte. Jeg ble altså pære dritings, som om jeg skulle styrtet vodka. Men det er sikkert noe som avtar etter noen dager. Tror ikke det avtar raskere på Lyrica enn på benzo? I mitt tilfelle var også utgangspunktet mange ganger verre på Lyrica. Gikk tydeligvis ikke så raskt over heller for meg. Anonymkode: 9a784...808 1 Siter
Trine Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Kanskje de regner med at epileptikere og de med nervesmerter er bedre skikket til å vurdere evnen til å kjøre bil enn de med angst. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.