Gå til innhold

NHD: Når tankene roter det til.Spørsmål om OCD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden hatt god kontroll på tvangen ved hjelp av cipralex og terapi.Tankene og trangen har vært der men jeg har klart å la være å gi etter. Gått over på brintilix ( tre uker) pga bivirkninger av cipralex..Har i dag vært veldig angstpreget.Mer angst for hver dag som øker i takt med at likegyldigheten minker.Føler på en overhengende fare hele tiden.Var ute å handlet i dag og plutselig slo tvangen til.Jeg MÅTTE kjøpe et fat og et plagg jeg hadde tatt i.Det var altfor dyrt men jeg kunne ikke la det ligge. I hodet mitt skjedde dette: " de som tar i dette fatet eller plagget etter meg vil dø fordi jeg har tatt i det. Jeg måå kjøpe det for å redde de.":

Skjedde dette fordi jeg allerede var i alarmberedskap på forhånd? Hvis jeg får kontroll på angsten vil det dempe tvangen igjen?. Kan det hende at bivirkningene (likegyldighet,kognetiv treghet) jeg følte av cipralex egentlig ble virkngen? .At det at jeg bli bedre kognetivt av brinetillix øker mulighetene for tankene å "rote det til"?

Anonymkode: 37156...230

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror heller det er at du ikke har full effekt av Brintellix enda. Bruker du samme antall milligram som du brukte av Cipralex?

Skrevet

Hadde gått noen uker på 5 mg cipralex for å se om det kognitive og det at jeg følte meg så likegyldig skulle bli bedre. Men jeg ble mye mer deprimert av reduksjonen..Gikk rett over på 10 mg brintillix. Har hatt en "brysom" overgang. Mer enn ved oppstart av cipralex. Er mer klar i tankene. Noe som jo er meningen. Håper virkelig på bedring for det er lenge siden jeg har vært så dårlig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg beklager, men må si at for de aller fleste vil Brintellix eller Cipralex 10 mg for ocd være som "vann på gåsa".

Skrevet

Nå har jeg jo klart mye med langtidsbehandling hos et ekspertteam. Min psykiater mener at 5 mg har akkurat samme effekt som 10 mg ved angstlidelser .Startet med brintellix pga depresjon.Men han har snakket om å legge til welbutrin. Kan det være noe?.Jeg er ikke så modig ang medisiner, så må gjerne ha tenkt lit på forhånd når psykiateren foreslår noe. Ser han ikke så ofte.

Skrevet (endret)

En ting som er ganske sikkert, legger du til Wellbutrin blir din OCD verre. Det finnes ganske klare holdepunkter for at dopaminerg overaktivitet er involvert i OCD. Om noe, burde du heller lagt til en lav dose Risperdal eller tilsvarende, men først ville jeg diskutert med legen å (mange?-)doble dosen med SSRI...

Klomipramin (Anafranil) er også et alternativ hvis både Cipralex og Brintellix feiler i store nok doser.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Takk for svar og gode råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...