Gå til innhold

Stå opp sent, legge seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til at hvis man står opp sent, så får man bare lyst til å legge seg igjen? Med "sent" mener jeg ikke 10-11, men sånn 13-14-15.

Anonymkode: 68fbc...8fc

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at hvis man står opp sent, så får man bare lyst til å legge seg igjen? Med "sent" mener jeg ikke 10-11, men sånn 13-14-15.

Søvn avler søvn. Noe i den duren.

Anonymkode: cb9d9...85c

Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Søvn avler søvn. Noe i den duren.

Det er nok sånn ja... men det er vel litt rart.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Oversoving" gir symptomer som ved depresjon. Det er derfor viktig å komme seg opp om morgenen både for friske og deprimerte.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del er grunnen at jeg er syk og trenger mye søvn. Om jeg ikke er syk sover jeg ikke til 13-14-15 :) Som NHD spør, du er ikke deprimert eller syk på annet vis? Sjekke om du har tilstrekkelig vitaminer og mineraler etc feks?

Skrevet
3 minutter siden, Kayia skrev:

For min del er grunnen at jeg er syk og trenger mye søvn. Om jeg ikke er syk sover jeg ikke til 13-14-15 :) 

Du hadde nok klart det hvis du sova kl 07.

Skrevet
2 minutes ago, Kayia said:

For min del er grunnen at jeg er syk og trenger mye søvn. Om jeg ikke er syk sover jeg ikke til 13-14-15 :) Som NHD spør, du er ikke deprimert eller syk på annet vis? Sjekke om du har tilstrekkelig vitaminer og mineraler etc feks?

På fredag var jeg oppe før 09, etter kanskje 4-5 timer søvn, og så drakk jeg masse kaffe og var i mye aktivitet, og da lå jeg våken til 07. Da stod jeg opp, spiste og la meg igjen.

Hjelper ikke å komme seg opp om morran å være i aktivitet da, når det fører til søvnløshet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På fredag var jeg oppe før 09, etter kanskje 4-5 timer søvn, og så drakk jeg masse kaffe og var i mye aktivitet, og da lå jeg våken til 07. Da stod jeg opp, spiste og la meg igjen.

Hjelper ikke å komme seg opp om morran å være i aktivitet da, når det fører til søvnløshet.

Problemet var jo at du la deg igjen, ikke at du var søvnløs. Når du sover på dagen vil eventuell søvnløshet på natten bare fortsette.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde nok klart det hvis du sova kl 07.

Det har du rett i, men om jeg da var oppe 13 ville jeg jo vært uthvilt og ikke lagt meg igjen. Det er det å være trøtt etter å ha sovet til 13-14-15 som er saken her.

Skrevet
Just now, Xtra said:

Problemet var jo at du la deg igjen, ikke at du var søvnløs. Når du sover på dagen vil eventuell søvnløshet på natten bare fortsette.

Nei, det er når jeg står opp tidlig og er i masse aktivitet at jeg blir søvnløs, dvs. motsatt av å sove på dagen.

Skrevet

Som Xtra sier kan du rette på dette ved å ikke sove på dagen. Det vil nok være tøft i en overgangsfase, men helt nødvendig om du vil snu søvnmønsteret ditt..

Skrevet
2 minutes ago, Kayia said:

Som Xtra sier kan du rette på dette ved å ikke sove på dagen. Det vil nok være tøft i en overgangsfase, men helt nødvendig om du vil snu søvnmønsteret ditt..

Men det er motsatt, som jeg sa... i dag, når jeg var oppe 14, kommer jeg nok til å sovne før 03.

Skrevet

Mitt svar var selvsagt gitt under forutsetning av relativt normal leggetid. Det er ikke feil å sove til 14 om en legger seg etter nattevakt kl. 08.

Videre bygger rådet på regelmessighet over tid. Det er ikke nok å stå opp kl. 07 som et enkelttilfelle og tro at det ordner både døgnrytme og energi.

5-6-7-rådet gjelder fortsatt.

Skrevet

Så hvis man en natt sover 4 timer, står opp 09, og er aktiv, og så ligger våken hele natten, er det anbefalt å bare stå opp 07 og vente til leggetid igjen? Det blir minimum 36 timer etter hva jeg kan se, og det med bare 4 timer søvn før.

Nei da blir man helt ko-ko.

Skrevet

Det er anbefalt. En må ofre noe for å få tilbake en god rytme.

Skrevet
15 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Mitt svar var selvsagt gitt under forutsetning av relativt normal leggetid. Det er ikke feil å sove til 14 om en legger seg etter nattevakt kl. 08.

Videre bygger rådet på regelmessighet over tid. Det er ikke nok å stå opp kl. 07 som et enkelttilfelle og tro at det ordner både døgnrytme og energi.

5-6-7-rådet gjelder fortsatt.

Hvilken døgnrytme vil du anbefale ved nattevakt?

Anonymkode: c630f...405

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man en natt sover 4 timer, står opp 09, og er aktiv, og så ligger våken hele natten, er det anbefalt å bare stå opp 07 og vente til leggetid igjen? Det blir minimum 36 timer etter hva jeg kan se, og det med bare 4 timer søvn før.

Nei da blir man helt ko-ko.

I tillegg til det NHD sier kan jeg legge til at dette ikke er farlig i en kort periode, og gjennomføres også for å komme på rett kjøl etter jetlag.

Skrevet (endret)

Hvilken døgnrytme vil du anbefale ved nattevakt?

Anonymkode: c630f...405

Jeg er ikke NHD men svarer likevel siden jeg har erfaring med dette fra studietiden. Det anbefales å ha normal døgnrytme (dvs stå opp om morgenen og legge seg om kvelden) utenom nattevaktene. Jeg sov litt lenger dagen etter nattevakt, men ikke så lenge at jeg ikke fikk sove normalt påfølgene natt.

Endret av Kayia
Skrevet
3 minutes ago, Kayia said:

I tillegg til det NHD sier kan jeg legge til at dette ikke er farlig i en kort periode, og gjennomføres også for å komme på rett kjøl etter jetlag.

Hadde nok vært enklere hvis man hadde mer å gjøre enn å stirre i veggen. Orker ikke gå ut heller, når man er så trøtt. Orker ikke gjøre annet enn å stirre i veggen. Og da er veien til sengen kort. Blir også så sliten og ukonsentrert at jeg er farlig i trafikken.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok vært enklere hvis man hadde mer å gjøre enn å stirre i veggen. Orker ikke gå ut heller, når man er så trøtt. Orker ikke gjøre annet enn å stirre i veggen. Og da er veien til sengen kort. Blir også så sliten og ukonsentrert at jeg er farlig i trafikken.

Dette er en avsporing av det du egentlig spurte om, men svarer kort likevel. Hvorvidt du bruker hele dagen til å stirre i veggen eller ikke er opp til deg selv. Det er ingen som tvinger deg til å sitte inne istedefor å gå en tur foreksempel. Hva med å gå til  biblioteket og lån deg en bok foreksempel? Da får du både aktivisert hodet og kroppen :)

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...