Gå til innhold

NHD: Wellbutrin doseringsspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Håpeful
Skrevet

Hei. 

Spørsmål 1: Jeg har Bipolar type 2 - bruker Lamictal, Seroquel og Wellbutrin. Jeg har gått på 300 mg Wellbutrin, men bruker nå 150 mg. Jeg har god effekt av Wellbutrin, men 300 mg gir mer angst. 150 mg gir ikke angst, men den har også mindre antidepressiv effekt. Jeg ser for meg at f. eks 225 mg kunne vært et kompromiss, men sånn jeg har forstått det skal man IKKE kutte Wellbutrin med modifisert frisetting. Går det eventuelt ann å dosere slik som beskrevet under:

Dag 1: 300 mg

Dag 2: 150 mg

Dag 3. 300 mg.

osv....?

Spørsmål 2: Kunne det eventuelt vært aktuelt å legge ved Fontex isteden for å øke Wellbutrin? Jeg har prøvd Cipralex før, og brukte helt opp til 30 mg. Jeg hadde ingen effekt av det annet enn mer angst og mer cycling. Spørsmålet er vel egentlig om det er noe vits å i prøve Fontex i det hele tatt, når jeg har prøvd et medikament tidligere som virker på serotonin og ikke har hatt effekt av det?

Spørsmål 3: Å gå på Seroquel og Wellbutrin samtidig, kan de "nulle" ut hverandre? Wellbutrin øker jo dopamin og noradrenalin, mens Seroquel senker de samme reseptorene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Ja, det er mulig.

2. Vil absolutt gå for 1. som førstevalg.

3. Nei, det vil de ikke.

Gjest Håpeful
Skrevet (endret)
På 28.1.2017 den 21.03, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Ja, det er mulig.

2. Vil absolutt gå for 1. som førstevalg.

3. Nei, det vil de ikke.

Hei igjen, og takk for svar - det settes utrolig pris på.

Et alternativ er alt i en dose, 300 mg og 150 mg om morgenen. Det andre alternativet er å ta den største dosen i to doser slik at jeg tar 150 mg morgen og kveld på dag 1 og 150 mg morgen på dag 2. Hva tror du er det beste? Det jeg er redd for er at medisinkonsentrasjonen går som en aksjekurs ettersom dosene varierer såpass mye fra dag til dag. Legger til at jeg ikke har problemer med å sovne selv med Wellbutrin på kvelden, så det er ingen hindring for å dele opp den største dosen. 

Endret av Håpeful
Skrivefeil

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...