Gå til innhold

Litium orotate NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du hørt om dette og i tilfelle, hva skiller det fra litium carbonate?

Skrevet (endret)

Lithium orotate er en tullemedisin.

Det er et lithiumsalt, bundet til orotat. "Dessverre" veier orotat en del, det er et tungt molekyl. Hvilket innebærer at mengden lithium (som er verdens tredje letteste atom/molekyl) i stoffet er ca halvannen prosent. Karbonat er et lite molekyl, hvilket betyr at mengden lithium i stoffet er langt langt høyere.

I doser som brukes som kosttilskudd (10-20 mg) er det i praksis lithiumfritt og gir ingen målbar konsentrasjon av lithium. Skal du ta det, så ta det som skikkelig medisin! Lithium orotate er penger i dass.

Kjemisk/strukturelt ligner "orotat" veldig på barbiturater, men har ingen beviselig effekt på noe som helst etter hva jeg forstår.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
52 minutes ago, issomethingwrong said:

Lithium orotate er en tullemedisin.

Det er et lithiumsalt, bundet til orotat. "Dessverre" veier orotat en del, det er et tungt molekyl. Hvilket innebærer at mengden lithium (som er verdens tredje letteste atom/molekyl) i stoffet er ca halvannen prosent. Karbonat er et lite molekyl, hvilket betyr at mengden lithium i stoffet er langt langt høyere.

I doser som brukes som kosttilskudd (10-20 mg) er det i praksis lithiumfritt og gir ingen målbar konsentrasjon av lithium. Skal du ta det, så ta det som skikkelig medisin! Lithium orotate er penger i dass.

Kjemisk/strukturelt ligner "orotat" veldig på barbiturater, men har ingen beviselig effekt på noe som helst etter hva jeg forstår.

At lithium orotat ikke kan ha effekt, synes jeg er å trekke det litt langt. En studie:

While little serum lithium remained at 24 h after injection of 2·0 m equiv kg−1 lithium carbonate, two-thirds of the 2 h serum lithium concentration was present 24 h after lithium orotate. Furthermore, the 24 h brain concentration of lithium after lithium orotate was approximately three times greater than that after lithium carbonate. These data suggest the possibility that lower doses of lithium orotate than lithium carbonate may achieve therapeutic brain lithium concentrations and relatively stable serum concentrations.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-7158.1978.tb13258.x/full

Som du sier, vil konsentrasjonen av Lithium med dosering 5-20 mg allikevel være mye mindre enn med Li Carbonat.

Det betyr ikke at det ikke kan ha effekt, f.eks. mot depresjon ved f.eks. samtidig bruk av et SSRI.

Jeg har selv forsøkt det, og min erfaring er at det hadde effekt. Det finnes også en god del positive erfaringer med Li Orotat på nettet. Mot mani, dog, vil det nok være annerledes.

Anonymkode: f849e...262

Skrevet

Går da utifra at man tar kapsler som inneholder nevnte mg. med elem. Lithium. Det finnes. 

Anonymkode: f849e...262

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...