Gå til innhold

NHD : hvor er grensene mellom angst og depresjon .?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på hvor grensen går mellom angst og depresjon.?.Føler jeg er begge deler til en hver tid .Bare at noen ganger dominerer depresjonen og andre ganger angsten. uansett har jeg sterke kroppslige symptomer. Trykket i brystet og strammingen i halsen er så sterk for tiden at jeg har vanskelig for å svelge mat. Våkner enten midt på natten med intenst trykk i magen,brytet og halsen .Eller tidlig på morgenen med det samme trykket pluss litt grubbel...

Kan personligheten komme i veien for andre å lese meg. jeg er en som pleier å være imøtekommende og oppmuntrende. Dessuten kan jeg i korte stunder koble meg selv vekk i det jeg snakker med noen. Som om jeg et øyeblikk er en annen.  jeg går inn og ut av roller liksom. Veldig  vanskelig for meg å vise en depressiv side... Det er så veldig nakent og personlig på en måte, blitt god på å gjemme det opp gjennom årene. Dette gjør at psykiateren min stiller spørsmål ved om jeg er deprimert. Denne side får bare min mann se av og til...

Er det ikke nok å fortelle psykiateren at man føler seg deprimert? .Må man SE deprimert ut?

Kan angst og depresjon gå litt over i hverandre.?

Anonymkode: cf3b7...fb0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du plages definitivt mest av angst. Men angst og depresjon forekommer sammen i mer enn 60% av tilfellene.

Depresjonssykdommen har mange symptomer. "Synlig tristhet" er bare en av 10 som du kan se i den vedlagte linken med depresjonsskalaen MADRS.

MADRS

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du plages definitivt mest av angst. Men angst og depresjon forekommer sammen i mer enn 60% av tilfellene.

Depresjonssykdommen har mange symptomer. "Synlig tristhet" er bare en av 10 som du kan se i den vedlagte linken med depresjonsskalaen MADRS.

MADRS

Takk for svar. Har skåret både moderat og alvorlig depresjon på MADRS opp i gjennom årene. Indre spenning, mangel på energi og selvmordstanker kan vell man ha ved både angst og depresjon. Men det er mer denne håpløsheten og manglende glede av noe som jeg opplever som depressivt.

Brintelix 10 mg har hjulpet på depresjonen men ikke så mye på angsten. Psykiateren vil legge til Buspiron. Jeg blir litt skeptisk når jeg ser alle bivirkningene. Er det ikke bedre å øke brintillexen.? Noen erfaringer?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Har skåret både moderat og alvorlig depresjon på MADRS opp i gjennom årene. Indre spenning, mangel på energi og selvmordstanker kan vell man ha ved både angst og depresjon. Men det er mer denne håpløsheten og manglende glede av noe som jeg opplever som depressivt.

Brintelix 10 mg har hjulpet på depresjonen men ikke så mye på angsten. Psykiateren vil legge til Buspiron. Jeg blir litt skeptisk når jeg ser alle bivirkningene. Er det ikke bedre å øke brintillexen.? Noen erfaringer?

Det er vel ingenting i veien for å både øke brintellixen til 20mg og legge til buspiron i tillegg.Vondt at du skal ha det slik.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville definitivt først ha økt Brintellix til 20 mg.

Alltid en fordel om en kan å gjøre en endring av gangen. Da vet en sikrere hva som evt virker/gir bivirkninger.

Skrevet

Takk. Hatt lite bivirkninger av brintellix så det føles tryggere å begynne med å øke denne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...