Gå til innhold

Skammer meg over utseende mitt. Er det psykt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dette med å føle seg stygg bare påvirkning av media? Kan det også være en del av en psykisk lidelse ?. Jeg liker ikke å vise ansiktet mitt for tiden. Gjemmer med litt i et stort skjerf og håper på å ikke treffe noen kjente når jeg er ute å går. Unngått venner i ett  år, føler meg stygg og er skamfull over kroppen min. 

Sist jeg var hos psykiater klarte jeg nesten ikke å henge med i samtalen fordi jeg følt skam og  ubehag av at han så ansiktet mitt. " Han må føle avsky ved å se hvor stygg jeg er" tenkte jeg. Hadde jakken og væsken på fanget for å skjule kroppen. Jeg har jo blitt eldre. Mer dradd og sliten i ansiktet etter lang tids psykdom og litt overvekt. 

Jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere i livet. Kan det virke inn? . Kan depresjon eller tvang virke inn?. Eller har jeg bare i altfor stor  grad latt utseende bli en del av  min verdi og identitet ?

Anonymkode: 4a8aa...158

Skrevet

4 timer siden, laban skrev:

Jeg vil ikke påstå at du har dysmorfofobi, men den tilstanden kan henge sammen med spiseforstyrrelser, så det kan vel tenkes at mindre ekstreme varianter også kan det:

http://www.side2.no/helse/jeanette-har-dysmorfofobi---angsten-og-ritualene-mine-tar-opp-hele-hverdagen-min/3423190580.html

Takk for at du tok tid til å finne dette til meg. Kan nok ha med min spiseforstyrrelse å gjøre. Kom plutselig til å tenke på noe. Jeg gikk til psykomotorisk behandling for en stund siden. Jeg ble utrolig ukomfortabel ved å måtte stå fremfor terapeuten og gjøre bevegelser. Fikk flere panikkanfall og orket ikke at hun så på meg. Jeg har ikke snakket om overgrep med min behandler fordi jeg ikke har følt at det har vært noe å snakke om. Er liksom ingen følelser der ang saken. Men ved psykomotorisk fysio vellet minner og følelser frem. Jeg sluttet der etter noen få timer. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For meg høres det sykt ut.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dette med å føle seg stygg bare påvirkning av media? Kan det også være en del av en psykisk lidelse ?. Jeg liker ikke å vise ansiktet mitt for tiden. Gjemmer med litt i et stort skjerf og håper på å ikke treffe noen kjente når jeg er ute å går. Unngått venner i ett  år, føler meg stygg og er skamfull over kroppen min. 

Sist jeg var hos psykiater klarte jeg nesten ikke å henge med i samtalen fordi jeg følt skam og  ubehag av at han så ansiktet mitt. " Han må føle avsky ved å se hvor stygg jeg er" tenkte jeg. Hadde jakken og væsken på fanget for å skjule kroppen. Jeg har jo blitt eldre. Mer dradd og sliten i ansiktet etter lang tids psykdom og litt overvekt. 

Jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere i livet. Kan det virke inn? . Kan depresjon eller tvang virke inn?. Eller har jeg bare i altfor stor  grad latt utseende bli en del av  min verdi og identitet ?

Skjønner det med utseendeangst. Jeg får oftest hetta når jeg har sminket meg og stelt meg skikkelig for da føler jeg at jeg skal vise meg frem til verden og det liker jeg ikke. Når jeg ikke sminker meg føler jeg meg bedre. Da er jeg bare meg. Take me or leave me. Jeg kan ofte føle utseendeangst (inkl kroppsangst) ovenfor psykologen men aldri ovenfor psykiateren. Når han sier at jeg ser godt ut er det nok for meg. Skrekken min i dag på trikken var at jeg skilte meg negativt ut pga av utseende og var til plage for mine medpassasjerer.

Det er vondt å ha det sånn. Og skikkelig unødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...