Gå til innhold

Trenger hjelp med nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har problem med naboen min (gammel 30 år) og håper at du kan hjelpe meg. Jeg føler meg veldig fortvilet. Vi bor i sammen huset og jeg tror at han er ikke i godt mental tilstand. Han drikker mye alkohol og han har „anfaller“ 2-3 ganger i to uker, uregelmessig. Spesielt når han er full, men ikke alltid. I så fall er han veldig agressive, roper og skjelle, ødelegger tingene, hører dårlige stemmer i hodet, har kaotisk tale og tenkning (vet ikke hvordan sier det på norsk, men det er noe som "salat fra ordet" i mitt land).

Han snakker om „underlig“ saker hva skjer til ham. For eksempel. Han synes at politi følger ham og noen satte kameraer i hans hjem. Også snakker om folken som går rundt huset på natt og hører skyting utenfor døra. Noen snakker med ham often, men ingen er der. Han også snakker om radonstråling i huset. Han synes at jeg kommer nede og stjeler tingene hans... Og så videre.

Jeg også snakket med ex-girlfriend hans så jeg vet at dette problem er langvarig (flere år) men det er verre nå.

Hva synes du om det? Jeg vet ikke hvordan går det med psykiatrisk hjelp i Norge (jeg er ikke norsk). Har ikke informasjoner og vet ikke hvor kan jeg få det. Har du noe tips hva kan jeg gjøre til hjelpe ham? Han synes at alt er bra.

Ha en fin dag og takk for svar på forhand! B.

Anonymkode: 2ce92...721

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette høres ut som en mann med psykoselidelse og i tillegg et alkoholmisbruk. I alle kommuner finnes det en øverste lege som enten heter Kommunelege I eller Kommuneoverlege. Du bør ta kontakt med denne og be om at det gjøres en undersøkelse av din nabo. Da kan de finne ut om han får tilstrekkelig hjelp, eller om det bør settes inn mer hjelp evt at han blir innlagt på et psykiatrisk sykehus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...