Gå til innhold

"Korrekt" diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil "korrekt" diagnose si? Er det noe DPS bestemmer seg for, og dernest insiterer på at man har, for de som er heldige nok å få hjelp?

Skrevet

Spiller det noen rolle hvis man ikke får noe hjelp?

Skrevet
2 minutes ago, slabbedask said:

Spiller det noen rolle hvis man ikke får noe hjelp?

Ja, jeg vil gjerne ha tilbud om oppfølgning ift. medisiner. Men uansett så syns jeg det er urettferdig at noen blir kastet på tilbud som sikkert koster hundretusener av kroner per år, mens andre ikke kan komme inn til time for å vurdere medisinering 1 gang per år. Betyr det at man er frisk, i deres øyne? Betyr det at man ER frisk?

Skrevet
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Ja, jeg vil gjerne ha tilbud om oppfølgning ift. medisiner. Men uansett så syns jeg det er urettferdig at noen blir kastet på tilbud som sikkert koster hundretusener av kroner per år, mens andre ikke kan komme inn til time for å vurdere medisinering 1 gang per år. Betyr det at man er frisk, i deres øyne? Betyr det at man ER frisk?

Nei, det betyr nok at man er gitt opp.

Men har du bedt om å få medisinvurdering 1 gang i året?

Skrevet
2 minutes ago, slabbedask said:

Nei, det betyr nok at man er gitt opp.

Men har du bedt om å få medisinvurdering 1 gang i året?

Så det er ikke fordi man er frisk? Mulig folk tror de som ikke går der er friske.

Ikke direkte, da jeg ikke er pasient, men fastlegen sier det bare skal være som det er.

Skrevet

Så det er ikke fordi man er frisk?

Føler du deg frisk som en fisk?

Mulig folk tror de som ikke går der er friske.

Tviler på om folk flest har oversikt over hvem som går der. :ph34r:

Ikke direkte, da jeg ikke er pasient, men fastlegen sier det bare skal være som det er.

Hvis du får oppfølgning av fastlegen jevnlig skulle vel det holde.

Skrevet
27 minutes ago, slabbedask said:

Føler du deg frisk som en fisk?

Vet ikke hvordan jeg har det ift. folk flest.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, Kanonføde skrev:

Hva vil "korrekt" diagnose si? Er det noe DPS bestemmer seg for, og dernest insiterer på at man har, for de som er heldige nok å få hjelp?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med spørsmålet. Korrekt diagnose er korrekt diagnose. Det er de fleste ganger enkelt å stille om en gjør det riktig. Noen ganger er det kjempevanskelig og en er i tvil om en har funnet korrekt diagnose.

Når det gjelder tilbud og behandlingsopplegg for ulike lidelser, er det helt sikkert alt for stor variasjon både i kvalitet og volum på de tjenester som tilbys fra de ulike institusjoner.

Ordningen "Pakkeforløp" er kritisert av mange, men tanken med dette er bl.a. å standardisere og få mer likhet og kvalitet i behandlingen uansett hvor i landet en er.

Skrevet
17 minutter siden, Kanonføde skrev:

Vet ikke hvordan jeg har det ift. folk flest.

Hvem andre skal vite det da?

Skrevet
8 minutes ago, slabbedask said:

Hvem andre skal vite det da?

Ingen vet det, men mange mener at de kan "se" slikt.

Skrevet
15 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med spørsmålet. Korrekt diagnose er korrekt diagnose. Det er de fleste ganger enkelt å stille om en gjør det riktig. Noen ganger er det kjempevanskelig og en er i tvil om en har funnet korrekt diagnose.

Når det gjelder tilbud og behandlingsopplegg for ulike lidelser, er det helt sikkert alt for stor variasjon både i kvalitet og volum på de tjenester som tilbys fra de ulike institusjoner.

Ordningen "Pakkeforløp" er kritisert av mange, men tanken med dette er bl.a. å standardisere og få mer likhet og kvalitet i behandlingen uansett hvor i landet en er.

Har sikkert brukt opp kvoten for lengst.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Har sikkert brukt opp kvoten for lengst.

Hvilken kvote?

Skrevet
Just now, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Hvilken kvote?

Kvoten med ressurser.

Skrevet

Det finnes ingen slik kvote.

Skrevet
4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Ingen vet det, men mange mener at de kan "se" slikt.

Hvem da?

Skrevet

Det finnes ingen slik kvote.

På papiret, nei.

Skrevet
Just now, slabbedask said:

Hvem da?

Bermen.

Skrevet

Bermen.

Hvem er bermen, og hvorfor er de interessert i deg?

Skrevet

På papiret, nei.

Ikke i praksis heller. Det har jeg aldri opplevd på 30 år at vi har sagt til noen at "Du har fått nok. Brukt opp kvoten din".

Skrevet

Ikke i praksis heller. Det har jeg aldri opplevd på 30 år at vi har sagt til noen at "Du har fått nok. Brukt opp kvoten din".

Det er ofte man sier ting på en annen måte enn det som er tilfelle. Det hadde tatt seg ut å si at man hadde brukt opp kvoiten, men det er det som ligger bak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...