Gå til innhold

Er dette hypomani?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt hjelp, da jeg lurer på om jeg er påvei inn i en hypomanisk fase. 

Sliter med angst, depresjon og hallusinasjoner (visuelle og auditive). Har vært syk i ca 2 år, og det har vært ganske stabilt. Har hatt perioder hvor ting har vært bedre, men ikke lange perioder, og det har ikke vært slik at jeg eller andre har mistenkt hypomani. Helt normalt ok, før det etterhvert går tilbake til depresjon igjen. Har i de siste 3 døgnene opplevd å stå opp med et halvveis smil på munnen, hvor jeg normalt sett har pleid å stått opp med selvmordstanker og hallusinasjoner. Har tidligere trøstespist masse drittmat og vært nærmest sengeliggende, men spiser nå god og sunn mat, samt at jeg går masse tur og trener. Føler meg generelt sett bedre. Forhøyet selvtillit og selvbilde. Får ikke sove, men er ikke pga negative tanker, sitter å skriver og leser, ser filmer og planlegger måltider og gøyale planer til dagene og ukene fremover. Pleier som regel å daffe rundt i huset eller ligge i sengen, selv i mine "litt bedre" faser, men har aldri følt meg så bra som jeg gjør nå på utrolig lenge. Vil ikke legge meg fordi gleder meg sånn til alt og ingenting! Har en bestemor med bipolar lidelse og vet derfor litt om dette, og da en venninne begynte å snakke om mani (ikke relatert til meg) så begynte jeg å lure... Virker det som om at dette kanskje er hypomani? Eller er jeg bare i en veldig god periode? Skal starte på medisiner for depresjon til uken, men vurderer å bare la det ligge fordi jeg kjenner virkelig ikke behovet nå! Har null angst og null selvmordstanker! 

Anonymkode: c9964...9df

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forstår tanken, men ut fra det du skriver er det tvilsomt om dette er en hypomani.

Men det du forteller bør med i vurderingen om du evt skal begynne med medisiner. Bl.a. må det vurderes om du heller bør forsøke stemningsstabiliserende enn antidepressiva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...