Gå til innhold

Hvilket yrke har du, og hva er årslønnen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bør vel skrive i dag når tråden som andre har svart på. 

Siv ing med 20 års erfaring. 900k i grunnlønn. Får i praksis ikke  overtidsbetalt, men har en bonusordning. (Har også andre inntekter i form av aksjeutbytte, styrehonorar og annet,  men det blir på siden av spørsmålet.)

Anonymkode: 85f39...bf5

AnonymBruker

Har femårig utdanning på høyskole, 20 års ansiennitet, og tjener 630.000 kr per år.

Jobber i offentlig sektor i en stilling som inneholder både tekniske fag, kommunikasjon og prosjektledelse.

Anonymkode: 1b523...de3

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har høy akademisk utdannelse, jobber i offentlig sektor, og tjener i underkant av 800.000. Har noe overtidsbetaling i tillegg til styrehonorar. 

Anonymkode: fdd1a...e71

Hvordan greier du å få overtidsbetalt i en stilling med 800.000 i lønn?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ikke det være mulig da? Kommer helt ann på stilling.

Anonymkode: 95ec6...677

Mitt inntrykk er at de fleste stillinger med en årslønn over 500-600 greier arbeidsgiver å snike med "særskilt uavhengig stilling" i kontrakten, hvilket i praksis betyr at man må jobbe ræva av seg og tjene null kroner på timene man jobber over 37,5 timers uke :) 

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Mitt inntrykk er at de fleste stillinger med en årslønn over 500-600 greier arbeidsgiver å snike med "særskilt uavhengig stilling" i kontrakten, hvilket i praksis betyr at man må jobbe ræva av seg og tjene null kroner på timene man jobber over 37,5 timers uke :) 

Jada, ser den. Men er ikke uvanlig med overtid heller, i hvertfall ikke blant ingeniørene jeg kjenner til. Skal sies at de jobber for mindre bedrifter.

Gjest Gargamel
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er nok riktig, men det er ikke lovlig. Jeg tror også det er vanlig å ha overtidsbetaling på kontrakten, men at det skal være avtalt/pålagt. De med høy lønn blir sjelden pålagt dette, men jobber ekstra "frivillig" for å levere godt nok på det budsjettet de får. 

6 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er nok riktig, men det er ikke lovlig. Jeg tror også det er vanlig å ha overtidsbetaling på kontrakten, men at det skal være avtalt/pålagt. De med høy lønn blir sjelden pålagt dette, men jobber ekstra "frivillig" for å levere godt nok på det budsjettet de får. 

Jeg tror ganske mange ingeniører har ganske høy årslønn og fortsatt overtidsbetalt. Jeg tenker at som ingeniør kan du tjene ganske bra uten å ha så mye lederansvar / i større grad fagansvar. Jeg har en del venner som tjener 6-700-ish som ingeniør (ofte i konsulentstillinger) og får overtidsbetalt.

Men i øvrige yrker/funksjoner må du gjerne ha personalansvar for å tjene såpass, er min opplevelse i alle fall. Og da er veien kort til særskilt uavhengig stilling.

Endret av issomethingwrong
Gjest Gargamel
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror ganske mange ingeniører har ganske høy årslønn og fortsatt overtidsbetalt. Jeg tenker at som ingeniør kan du tjene ganske bra uten å ha så mye lederansvar / i større grad fagansvar. Jeg har en del venner som tjener 6-700-ish som ingeniør (ofte i konsulentstillinger) og får overtidsbetalt.

Men i øvrige yrker/funksjoner må du gjerne ha personalansvar for å tjene såpass, er min opplevelse i alle fall. Og da er veien kort til særskilt uavhengig stilling.

Det stemmer nok i mange tilfeller. I store bedrifter og store prosjekt er det nok tut og kjør med overtidsbetaling. 

Problemet er når samme person selger prosjektet og har ansvar for å gjennomføre det. Man kommer da i en klemme hvor man må stå til ansvar for overskridelse hvis prosjektet sprekker. De fleste velger å jobbe litt uten å føre timer fremfor å ta ubehaget med å forklare overskridelsen. Dette skjer i stor stil i forskningsinstitusjoner og sikker mange andre steder med fokus på timelister. 

AnonymBruker
54 minutter siden, Gargamel skrev:

Det stemmer nok i mange tilfeller. I store bedrifter og store prosjekt er det nok tut og kjør med overtidsbetaling. 

Problemet er når samme person selger prosjektet og har ansvar for å gjennomføre det. Man kommer da i en klemme hvor man må stå til ansvar for overskridelse hvis prosjektet sprekker. De fleste velger å jobbe litt uten å føre timer fremfor å ta ubehaget med å forklare overskridelsen. Dette skjer i stor stil i forskningsinstitusjoner og sikker mange andre steder med fokus på timelister. 

Dugnadsånden er ledende innen helse og oppvekstsektoren i hvertfall. Dessverre.

AnonymBruker
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvordan greier du å få overtidsbetalt i en stilling med 800.000 i lønn?

Jeg jobber mye, og har avtale om overtidsbetaling etter visse tidspunkt i perioder med svært mye jobb.

AnonymBruker
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg valgte å ikke forhandle på lønn da jeg startet, men gjorde heller en avtale om arbeidstimer ut over 37,5. Det har jeg aldri angret på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...