Gå til innhold

Foreslår likedelt foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Regner med at dette ikke blir så populært blandt kvinnene, men er ikke dette likestilling i praksis?

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/03/06/NHO-positiv-til-likedelt-foreldrepermisjon-14397746.ece

Utvalget ønsker å innføre en individuell rett til foreldrepenger og likedeling av foreldrepenger mellom foreldrene. Ttre uker før fødsel og seks uker etter fødsel reserveres mor. De resterende ukene bør ifølge utvalget fordeles med 20 uker på mor og 20 uker på far.

NHO-sjef Kristin Skogen Lund er sikker på at lik foreldrepermisjon for mor og far vil gi mer likestilling i arbeidslivet.

– Jeg synes forslaget om likedelt foreldrepermisjon er spenstig og bra. Det burde egentlig være selvsagt i et likestilt samfunn – at både mødre og fedre får egne rettigheter til å være hjemme med barnet sitt. Dette er et godt liberalt prinsipp, sier Skogen Lund om forslaget fra utvalget som har vurdert offentlig støtte til barnefamilier.

Anonymkode: 46fac...8b6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417330-foresl%C3%A5r-likedelt-foreldrepermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at dette ikke blir så populært blandt kvinnene, men er ikke dette likestilling i praksis?

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/03/06/NHO-positiv-til-likedelt-foreldrepermisjon-14397746.ece

Utvalget ønsker å innføre en individuell rett til foreldrepenger og likedeling av foreldrepenger mellom foreldrene. Tre uker før fødsel og seks uker etter fødsel reserveres mor. De resterende ukene bør ifølge utvalget fordeles med 20 uker på mor og 20 uker på far.

Anonymkode: 46fac...8b6

Jo, det er likestilling i praksis dersom far også tar halve svangerskapet, halve fødselen (inkludert halve påkjenningen på underlivet) og halvparten av ammingen.

Det var veldig mye snakk om valgfrihet i en periode, hvor ble det av den...?

Endret av laban
AnonymBruker
7 minutter siden, morsan skrev:

Jeg er veldig for fast og relativt stor fedrekvote som foreldrene ikke kan velge seg bort fra, nettopp pga de argumentene som trekkes fram mht linjedeling. Men jeg er imot tvunget likedeling av de samme grunner som laban nevner. 

Det får være måte på til statlig innblanding. Det bør være en selvfølge at foreldre selv skal velge hvordan dette skal fordeles.

Anonymkode: 89775...92c

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det får være måte på til statlig innblanding. Det bør være en selvfølge at foreldre selv skal velge hvordan dette skal fordeles.

Det er ikke unormalt at staten har regler for hva som kreves for å oppnå en bestemt ytelse. 

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, morsan skrev:

Det er ikke unormalt at staten har regler for hva som kreves for å oppnå en bestemt ytelse. 

Det er alltid noen som foretrekker at staten er barnehagetante så man slipper å tenke selv, eller, gud bedre, for å,unngå at folk tar valg man ikke liker selv.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid noen som foretrekker at staten er barnehagetante så man slipper å tenke selv, eller, gud bedre, for å,unngå at folk tar valg man ikke liker selv.

For en barnslig måte å argumentere på. Det er prinsippielt ingen forskjell på om de kravene staten stiller til folks væremåte for å motta offentlig støtte på er at mottakere av dagpenger må være aktivt arbeidssøkende som at man stiller visse krav til fordeling av foreldrepermisjon fordi man ønsker at folk skal innrette seg etter det. 

AnonymBruker
6 minutter siden, morsan skrev:

For en barnslig måte å argumentere på. Det er prinsippielt ingen forskjell på om de kravene staten stiller til folks væremåte for å motta offentlig støtte på er at mottakere av dagpenger må være aktivt arbeidssøkende som at man stiller visse krav til fordeling av foreldrepermisjon fordi man ønsker at folk skal innrette seg etter det. 

Jo, det er en stor prinsippiell forskjell her. Synd du ikke evner å se det.

Jeg synes det er helt håpløst. Det er naturlig at mor - hvis hun ønsker det - tar mesteparten av permisjonen. Graviditet, fødsel og amming er det mor som må gjennomføre. 

Ja, til mest mulig valgfrihet. 

Får jeg barn, vil jeg ha mest mulig av permisjonen selv.

Jeg er absolutt for at pappa får mer permisjon i de fleste tilfeller, men om mor får kun de første 26 ukene så er barnet 6 mnd når mor må ut i jobb igjen. Hva hendte med amming da? En del fullammer jo ennå på den tiden og det blir helt umulig om pappa skal valfarte til arbeidsplassen hver gang barnet vil ha pupp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...