Gå til innhold

Sier du i fra?

Anbefalte innlegg

påskelilje

Er du komfortabel med å si i fra til ansvarlige dersom noe ikke er i orden - når du er kunde et sted, eller du skal bruke noe på nettet (for eksempel et program) eller det er et digert hull i asfalten eller sykkelstien du sykler på er full av glasskår, eller søppeldunkene dine ikke blir tømt, om noen som har lovet deg svar på mail eller telefon ikke svarer etc - eller irriterer du deg der og da, rister det av deg og glemmer det - eller irriterer du deg over det og klager over det til andre?

Jeg prøver å si i fra til de som har ansvar hvis jeg har overskudd til det, men ikke alltid da. Som regel ønsker jo de ansvarlige at ting virker, og først hvis de får vite at noe er galt, kan det fikses. Jeg skjønner ikke helt de som irriterer seg, og tenker at noen andre sikkert sier i fra, eller tenker at de ansvarlige uansett sikkert vet om feilen...?

Jeg og en kollega satt en dag og registrerte noe i et program som for meg er temmelig nytt, han andre hadde brukt det litt sporadisk over flere år. En irriterende detalj virket ikke, og kollegaen min sa at han hadde prøvd å si i fra lenge om at det ikke funket. Jeg sendte en mail til de ansvarlige, og fikk et hyggelig svar om at de ikke visste at denne funksjonen ikke virket som den skulle, og skulle se på det og prøve å fikse det. Voila! Hm...!

I helga var vi på et skisted, og da jeg skulle på toalettet, var det bare en uhorvelig stank som møtte meg i gangen, jeg orket ikke gå inn på toalettet en gang og se... Jeg sa straks fra til en som jobbet der. Hun takket, og gikk ned med en gang. En time seinere var jeg der igjen, og det luktet nyvasket. Jeg fortalte det til en bekjent som også hadde kjent stanken, men hun hadde ikke sagt i fra til noen.... Fatter ikke hvordan folk tenker at problemer skal kunne løses uten at en sier i fra?

Men en må si i fra på en OK måte da, og helst til de som har direkte ansvar - ikke kjefte på folk som ikke kan gjøre noe med det - for eksempel kjefte på ungdommer som jobber så godt de kan i servicebransjen for at ølet er dyrt eller at parkeringen ikke er gratis... !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Er du komfortabel med å si i fra til ansvarlige dersom noe ikke er i orden - når du er kunde et sted, eller du skal bruke noe på nettet (for eksempel et program) eller det er et digert hull i asfalten eller sykkelstien du sykler på er full av glasskår, eller søppeldunkene dine ikke blir tømt, om noen som har lovet deg svar på mail eller telefon ikke svarer etc - eller irriterer du deg der og da, rister det av deg og glemmer det - eller irriterer du deg over det og klager over det til andre?

Jeg prøver å si i fra til de som har ansvar hvis jeg har overskudd til det, men ikke alltid da. Som regel ønsker jo de ansvarlige at ting virker, og først hvis de får vite at noe er galt, kan det fikses. Jeg skjønner ikke helt de som irriterer seg, og tenker at noen andre sikkert sier i fra, eller tenker at de ansvarlige uansett sikkert vet om feilen...?

Jeg og en kollega satt en dag og registrerte noe i et program som for meg er temmelig nytt, han andre hadde brukt det litt sporadisk over flere år. En irriterende detalj virket ikke, og kollegaen min sa at han hadde prøvd å si i fra lenge om at det ikke funket. Jeg sendte en mail til de ansvarlige, og fikk et hyggelig svar om at de ikke visste at denne funksjonen ikke virket som den skulle, og skulle se på det og prøve å fikse det. Voila! Hm...!

I helga var vi på et skisted, og da jeg skulle på toalettet, var det bare en uhorvelig stank som møtte meg i gangen, jeg orket ikke gå inn på toalettet en gang og se... Jeg sa straks fra til en som jobbet der. Hun takket, og gikk ned med en gang. En time seinere var jeg der igjen, og det luktet nyvasket. Jeg fortalte det til en bekjent som også hadde kjent stanken, men hun hadde ikke sagt i fra til noen.... Fatter ikke hvordan folk tenker at problemer skal kunne løses uten at en sier i fra?

Men en må si i fra på en OK måte da, og helst til de som har direkte ansvar - ikke kjefte på folk som ikke kan gjøre noe med det - for eksempel kjefte på ungdommer som jobber så godt de kan i servicebransjen for at ølet er dyrt eller at parkeringen ikke er gratis... !

Enig med deg! Fint med folk som sier fra. Irriterende med folk som går og irriterer seg over småting og ikke gidder å forsøke å gjøre noe med det eller i det minste si fra til noen. Erfarer det ofte på jobb også.

Jeg innbiller meg at jeg sier oftere fra enn de fleste, men gjør det langt fra bestandig; kan være litt bedagelig.  Har opplevd å si fra om at det mangler toalettpapir på treningssenter eller kafé, for så å få et skuldertrekk eller til og med en nesten sur beskjed  tilbake, som om jeg klager. Men det er heldigvis ikke normalen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757549
Del på andre sider

Jeg synes det helt uproblematisk for meg  å si fra i slike konkrete eksempler som du nevner - jeg varsler fra om retursøppel som ikke er hentet,  tar glatt kontakt med IT på jobben om jeg har problemer med noe eller varsler fra om diger hull i asfalten på parkeringsplassen utenfor Kiwi, for å ta noen egne eksempler. At jeg sier fra på en OK måte synes jeg er selvsagt, og jeg forsøker også å varsle til den som har ansvar. Men innimellom må man forvente at den man varsler sender varselet videre til rette vedkommende, som fx det hullet utenfor Kiwi, der jeg varslet en av de ansatte i butikken. Jeg blir litt matt dersom førstelinja ikke gidder å ta imot slike beskjeder.

Jeg ville nok synes det var verre å si fra i situasjoner som oppfattes som personlig kritikk av noen, som f.eks. å be noen dempe seg i kontorlandskapet eller der noen har gjort en konkret/direkte feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757550
Del på andre sider

påskelilje
2 timer siden, Xtra skrev:

Enig med deg! Fint med folk som sier fra. Irriterende med folk som går og irriterer seg over småting og ikke gidder å forsøke å gjøre noe med det eller i det minste si fra til noen. Erfarer det ofte på jobb også.

Jeg innbiller meg at jeg sier oftere fra enn de fleste, men gjør det langt fra bestandig; kan være litt bedagelig.  Har opplevd å si fra om at det mangler toalettpapir på treningssenter eller kafé, for så å få et skuldertrekk eller til og med en nesten sur beskjed  tilbake, som om jeg klager. Men det er heldigvis ikke normalen.

Manglende toalettpapir eller såpe er også kjente eksempler ja.  De fleste ansatte synes det er fint vi kunder sier fra slik at de kan ordne det. Men så er det noen som responderer slik at en føler at en er hår i suppa eller noe sånt.  Men mange kunder vil nok ikke "bry" de ansatte med dette.... merkelig nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757586
Del på andre sider

umakenverdt
31 minutter siden, påskelilje skrev:

Manglende toalettpapir eller såpe er også kjente eksempler ja.  De fleste ansatte synes det er fint vi kunder sier fra slik at de kan ordne det. Men så er det noen som responderer slik at en føler at en er hår i suppa eller noe sånt.  Men mange kunder vil nok ikke "bry" de ansatte med dette.... merkelig nok.

29 minutter siden, påskelilje skrev:

Vanskeligere å si i fra om irritasjonsmoment som går på person ja. Sterk stemme, rot, glemme å levere tilbake ting, kronisk forseintkommere, svettelukt etc.

Jeg synes det er vanskelig å skille disse fra hverandre, jeg er redd de jeg sier fra skal oppleve det som kritikk av seg. Hvis de kan påvirke det, kan de jo oppfatte det som kritikk. Spesielt hvis de har direkte ansvar. Jeg prøver å lære og noen ganger si ifra, men synes det er vanskelig av denne grunn. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757596
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
På ‎07‎.‎03‎.‎2017 den 19.37, umakenverdt skrev:

Jeg synes det er vanskelig å skille disse fra hverandre, jeg er redd de jeg sier fra skal oppleve det som kritikk av seg. Hvis de kan påvirke det, kan de jo oppfatte det som kritikk. Spesielt hvis de har direkte ansvar. Jeg prøver å lære og noen ganger si ifra, men synes det er vanskelig av denne grunn. 

Jeg tror at de fleste som har med kunder å gjøre gjennom arbeidet sitt, er interessert i at kundene får best mulig opplevelse og at kundenes behov blir tilfredsstilt hos dem. Så jeg tviler på at de synes det er dumt at en sier fra at mangler såpe eller toalettpapir på toalettet, eller at søppeldunken utenfor er full.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757840
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det kommer vel litt an på hva det gjelder egentlig. Noe er lettere enn annet. Jeg bor f.eks. to min. unna en Kiwi, så da gir det seg selv at jeg handler der relativt ofte, så personalet kjenner meg litt. Dermed er det lettere å gå tilbake med noe om jeg får varer som er dårlige f.eks. Eller jeg sier fra om noe er gått ut på dato, så får jeg det billigere. De er alltid hyggelige mot meg der, så det gjør det selvsagt lettere å si i fra. Men et sted jeg bodde tidligere var det stikk motsatt. Der fikk jeg regelrett bedervet fisk i ferskvaren, så jeg gikk tilbake. Selv om jeg fikk igjen pengene mine, var de ikke noe hyggelige. "Jeg ville da aldri ta inn noe sånt, sikker på at du har kjøpt det der her???" Det sto jo butikkens navn og slikt på posen... Men man blir ikke noe fristet til å si i fra når de snakker nedlatende til deg...

Men stort sett synes jeg man blir godt behandlet om man sier fra på en saklig og pen måte om man er misfornøyd med noe. Det være seg om man må reklamere på en vare, eller om det er gått tett på toalettet. De fleste vil jo ha fornøyde kunder. Bussjåfører burde vært oftere på smilekurs synes jeg, men det er nå så.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757868
Del på andre sider

Jeg sier av og til ifra hvis det er noe galt og som kanskje lett kan ordnes, men ikke alltid jeg orker/gidder. Sier ifra på en hyggelig måte da og blir som regel møtt positivt.

En gang klaget jeg til fylkeslegen på en sykehusavdeling. Det endte med at fylkeslegen opprettet en tilsynssak mot avdelingen pluss et stormøte med sykehuset, fastlege og fylkeslegen. Fikk en uforbeholden unnskyldning for det som hadde skjedd. I tillegg fikk sykehuset flere pålegg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757878
Del på andre sider

umakenverdt
11 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg tror at de fleste som har med kunder å gjøre gjennom arbeidet sitt, er interessert i at kundene får best mulig opplevelse og at kundenes behov blir tilfredsstilt hos dem. Så jeg tviler på at de synes det er dumt at en sier fra at mangler såpe eller toalettpapir på toalettet, eller at søppeldunken utenfor er full.

Der har jeg noe å øve på da ;) Jeg må lære meg å skille mellom slike ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417350-sier-du-i-fra/#findComment-3757963
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...