Gå til innhold

Sosiale medier og psykisk sykdom - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det hadde vært interessant å få NHDs kommentar, men han er sykemeldt  

Kan man la seg rive med og dele mer enn man ville ha gjort og er det bra for en? 

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle-vil-ha-angst-1.931139

Anonymkode: 89fd3...f04

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mer interessant med en psykisk lidelse, jeg gremmes ....Snakk om å fremstå som uvitende om hva psykisk sykdom og hvordan det er å leve med i forhold til tabuene rundt dette som ikke avtar i nevneverdig grad selv om det Fabian, Linnea og enkelte andre står frem. Jeg hurrer for at det lages opplysende program, særlig med tanke på unge.

Anonymkode: 4f1d3...0ff

De kjendisene som "står frem" takler det nok, fordi de er nok ikke så "svake"/psyke, men det er jo mange psyke i mer vanlige "posisjoner" i dagliglivet som deler mye mer eller mindre uhemmet (som en kan lese om på diverse blogger :ph34r: ), og det er kanskje en slags bivirkning av den teknologien som har flest gode sider.

Nicklusheletida
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er lite gjennomtenkt, selv om « stemmene i hodet » er et bra og lærerikt program. Men likevel, man får et stempel man skal leve med resten av livet. Kanskje er det med på å fjerne tabuer, men for en selv tror jeg ikke det er bra. Verst er det det likevel med de som ikke akkurat « står frem » , men som likevel på en måte står frem med en all sin emosjonelle ustabilitet på facebook. 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært interessant å få NHDs kommentar, men han er sykemeldt  

Kan man la seg rive med og dele mer enn man ville ha gjort og er det bra for en? 

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle-vil-ha-angst-1.931139

Anonymkode: 89fd3...f04

Jeg synes dette var en utrolig overfladisk artikkel (?), men jaja. Hun skriver "Psykiske lidelser har i løpet av den siste tiden gått fra å være et tabubelagt emne til å bli noe alle snakker om." Tja, det er blitt mer åpenhet rundt de relativt lette lidelsene -angst, depresjon men jeg savner mer dypdykk i de tunge og kanskje mest stigmatiserende diagnosene. 

29 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes dette var en utrolig overfladisk artikkel (?), men jaja. Hun skriver "Psykiske lidelser har i løpet av den siste tiden gått fra å være et tabubelagt emne til å bli noe alle snakker om." Tja, det er blitt mer åpenhet rundt de relativt lette lidelsene -angst, depresjon men jeg savner mer dypdykk i de tunge og kanskje mest stigmatiserende diagnosene. 

Thanks! Viktig innspill :o)

Endret av bibben
AnonymBruker
34 minutter siden, XbellaX skrev:

NRK har laget en dokumentar om schizofreni, "Stemmene i hodet". Har du sett den?

Anonymkode: 684f7...057

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Ja, og den var strålende. Men på dette området har vi milevis igjen. 

Ja, det er milevis igjen, men det jeg særlig likte i serien var at den valgte å nyansere presentasjonen av schizofrene (psykosepasienter) med personer som var "lette" til sinns og aktive i livet sitt. Jeg falt pladask for Benjamin som i tillegg til sin psykoselidelse også var "født i feil kropp". Et bilde har brent seg fast og det var den gang han som barn ble liggende i en haug med avklippet hår og hadde skrevet på et stort ark: Hjelp! Slik fant foreldrene ham. Sterkt, rørende og tydelig! 

Benjamin tok serien et hakk videre; bygget en bro mellom spørsmål om hva som er høna og egget når det gjelder psykiske lidelser. Dette satt jeg stor pris på.

AnonymBruker
1 time siden, Kanonføde skrev:

Når blir det åpenhet omkring feks paranoid pf? Sånn at de med paranoid pf "står frem" og forteller om sykdommene sine, og folk "liker" og re-tweeter.

Vå får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: 1e638...94a

Annonse

AnonymBruker

Blir lei meg og sinnt av å lese dette. Når man endelig kan snakke om dette blir det fremstill på denne måten . Det kan jo gjøre at de som sliter psykisk ikke blir tatt på alvor. 

Folk er faktisk så dumme at de tar ting som står på nettet som en sannhet..... 

Anonymkode: 82aa1...5c1

Gjest Maggie55

Som min mor nettopp sa da vi så dagsnyttatten i dag

"Man kan bare være glad man ikke er barn i dag" kommenterte hun 

Hun er så flink til å si noe sant når det gjelder og jeg er veldig enig i dette spesielt med bakteppet media spiller opp mot i dag

Jeg er begynt å lure på om bruk av det elektroniske kan ha sammenheng med enkelte sykdommer kanskje utmatting

Jeg er noe ambivalent til åpenhet rundt psykisk lidelse. Jeg er tilhenger av noen former for åpenhet, men motstander av andre. Dette gjelder også på sosiale medier.

Jeg mener det må være en aksept blant mennesker for psykisk lidelse, at man ikke skal trenge å være redd for å fortelle at man har det vanskelig. At dette skal bli like stuerent som å kommunisere at man har influensa eller migrene eller ryggplager. Det er svært få som har motforestillinger mot sistnevnte. Jeg mener også at det må være en forståelse for at man ikke nødvendigvis er "gal" selv om man har en psykisk lidelse, og at psykofarmaka må de-mystifiseres. Å be om hjelp er selvfølgelig også ytterst positivt.

Det jeg er mindre tilhenger av, er enkelte mennesker med psykisk lidelse sitt nærmest konstante behov for å kommunisere sine symptomer. Dette skjer mye i blogger og sosiale medier, og jeg tror faktisk det er med på å stigmatisere det å ha en psykisk lidelse. Du ser svært sjeldent at noen legger ut om hvor mye de sitter på do hvis de har cøliaki eller matintoleranse, selv om det kan være jævlig nok. Det er ikke nødvendig å skrive om hvor jævlig livet er, om selvmordstanker, om at man har så mye angst, osv. med mindre det henger sammen med et konstruktivt spørsmål om hvordan man kan få det bedre. Jeg tror rett og slett det virker mot sin hensikt ved å forsterke sykdomsfokuset og bremse konstruktiv tenkning. 

Endret av issomethingwrong
påskelilje
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er noe ambivalent til åpenhet rundt psykisk lidelse. Jeg er tilhenger av noen former for åpenhet, men motstander av andre. Dette gjelder også på sosiale medier.

Jeg mener det må være en aksept blant mennesker for psykisk lidelse, at man ikke skal trenge å være redd for å fortelle at man har det vanskelig. At dette skal bli like stuerent som å kommunisere at man har influensa eller migrene eller ryggplager. Det er svært få som har motforestillinger mot sistnevnte. Jeg mener også at det må være en forståelse for at man ikke nødvendigvis er "gal" selv om man har en psykisk lidelse, og at psykofarmaka må de-mystifiseres. Å be om hjelp er selvfølgelig også ytterst positivt.

Det jeg er mindre tilhenger av, er enkelte mennesker med psykisk lidelse sitt nærmest konstante behov for å kommunisere sine symptomer. Dette skjer mye i blogger og sosiale medier, og jeg tror faktisk det er med på å stigmatisere det å ha en psykisk lidelse. Du ser svært sjeldent at noen legger ut om hvor mye de sitter på do hvis de har cøliaki eller matintoleranse, selv om det kan være jævlig nok. Det er ikke nødvendig å skrive om hvor jævlig livet er, om selvmordstanker, om at man har så mye angst, osv. med mindre det henger sammen med et konstruktivt spørsmål om hvordan man kan få det bedre. Jeg tror rett og slett det virker mot sin hensikt ved å forsterke sykdomsfokuset og bremse konstruktiv tenkning. 

Veldig enig i det du skriver her. Det kan nok for mange være godt å kjenne seg igjen i andres opplevelser og erfaringer, men jeg tror en skal være noe forsiktig med å legge ut alt for mye av vonde symptomer ofte. Det ene er at en sannsynligvis ikke blir bedre av det selv, en annen ting er at disse innleggene ofte vil henge ved personen lenge, kanskje alltid, også etter at situasjonen har blitt bedre/personen har blitt frisk. Og det kan jo være litt kjipt.

Den som er psykisk syk kan nok ha litt dårlig vurderingsevne når det gjelder eksponering på nett, for eksempel i blogger eller på FB. Media har jo Vær Varsom Plakaten å forholde seg til, noe som hjelper noe, det gjelder jo ikke ved egen publisering på blogger, fora eller FB.

AnonymBruker
6 minutter siden, påskelilje skrev:

Veldig enig i det du skriver her. Det kan nok for mange være godt å kjenne seg igjen i andres opplevelser og erfaringer, men jeg tror en skal være noe forsiktig med å legge ut alt for mye av vonde symptomer ofte. Det ene er at en sannsynligvis ikke blir bedre av det selv, en annen ting er at disse innleggene ofte vil henge ved personen lenge, kanskje alltid, også etter at situasjonen har blitt bedre/personen har blitt frisk. Og det kan jo være litt kjipt.

Den som er psykisk syk kan nok ha litt dårlig vurderingsevne når det gjelder eksponering på nett, for eksempel i blogger eller på FB. Media har jo Vær Varsom Plakaten å forholde seg til, noe som hjelper noe, det gjelder jo ikke ved egen publisering på blogger, fora eller FB.

Men samtidig kan det dere sier nå få folk til å skamme seg. At de har gitt utrykk for hva de føler vanskelige dager. Mener dere det samme om de som skriver på psykiatri  her på dol.?. Noen ganger kan det  å beskrive symptomer være med på å få NHD eller andre til å kunne komme med gode råd. ?

jeg har for første gang i mitt liv turt å snakke om psykiske ting. Har vokst opp med mye skam ang psykiske lidelser. Det snakket man bare ikke om. Har som anonym  turt å snakke litt om hvordan jeg har det  inne på dol . 

Forstår jo nå at det beste hadde vært å forsette å skamme seg. 

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men samtidig kan det dere sier nå få folk til å skamme seg. At de har gitt utrykk for hva de føler vanskelige dager. Mener dere det samme om de som skriver på psykiatri  her på dol.?. Noen ganger kan det  å beskrive symptomer være med på å få NHD eller andre til å kunne komme med gode råd. ?

jeg har for første gang i mitt liv turt å snakke om psykiske ting. Har vokst opp med mye skam ang psykiske lidelser. Det snakket man bare ikke om. Har som anonym  turt å snakke litt om hvordan jeg har det  inne på dol . 

Forstår jo nå at det beste hadde vært å forsette å skamme seg. 

Skal ikke syte men tavseg sammen, er det nok noen som mener.

Anonymkode: 5d242...a94

AnonymBruker

Det er noe med kua som har glemt at hu var kalv. 

Mange har snakket om dette i så mange år at de blir lei... Har hørt det så mange ganger før og selv snakket mye.... Gjerne de som selv har slitt psykisk ... 

Disse blir plutselig de største kritikerene av " nye" psyke . Man må passe seg for å generalisere ... Jeg jobber med somatisk syke. Kan love deg at mange legger ut om sine plager år etter år.  Hører sjelden at de som sliter psykisk gjør det samme ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...