Gå til innhold

Sosiale medier og psykisk sykdom - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men samtidig kan det dere sier nå få folk til å skamme seg. At de har gitt utrykk for hva de føler vanskelige dager. Mener dere det samme om de som skriver på psykiatri  her på dol.?. Noen ganger kan det  å beskrive symptomer være med på å få NHD eller andre til å kunne komme med gode råd. ?

jeg har for første gang i mitt liv turt å snakke om psykiske ting. Har vokst opp med mye skam ang psykiske lidelser. Det snakket man bare ikke om. Har som anonym  turt å snakke litt om hvordan jeg har det  inne på dol . 

Forstår jo nå at det beste hadde vært å forsette å skamme seg. 

Anonymkode: 82aa1...5c1

Jeg synes du misforstår det jeg skriver. 

Skal man få hjelp, så må man selvfølgelig fortelle hvor skoen trykker. Det skjønner nok alle. Det er heller ikke det jeg mener at ikke er lurt. 

Jeg er med i en gruppe for psykisk helse på Facebook. Jeg opplever en enorm mengde innlegg av typen "Jeg føler meg ødelagt!" "Jeg har det jævlig!" osv. Uten at det egentlig er noen spørsmål. Da lurer jeg litt på hvor man vil med å kommunisere slikt? Det eneste man jo gjør, er å forsterke sykdomsfokuset, og bekymre andre.

Fortsetter under...

påskelilje
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men samtidig kan det dere sier nå få folk til å skamme seg. At de har gitt utrykk for hva de føler vanskelige dager. Mener dere det samme om de som skriver på psykiatri  her på dol.?. Noen ganger kan det  å beskrive symptomer være med på å få NHD eller andre til å kunne komme med gode råd. ?

jeg har for første gang i mitt liv turt å snakke om psykiske ting. Har vokst opp med mye skam ang psykiske lidelser. Det snakket man bare ikke om. Har som anonym  turt å snakke litt om hvordan jeg har det  inne på dol . 

Forstår jo nå at det beste hadde vært å forsette å skamme seg. 

Anonymkode: 82aa1...5c1

Det var ikke slik jeg mente det. Det er kjempeviktig å sette ord på hva en opplever og hvordan en føler seg. Ikke vær redd for det - og bruk gjerne DOL på en slik måte, for å få hjelp og råd.

Men dersom du ikke tar i mot hjelp og følger noen av rådene (rådene kan selvsagt sprike, og du kan ikke alltid følge alle råd), og skriver det samme om igjen og om igjen, så hadde det kanskje vært like greit å skrive egen dagbok, som du kan ta med til behandler, og vise den mer som en loggbok, slik at han/hun kan få en oversikt over hvordan dagene har vært. En eksponering på nett i form av dagbok, slik at alle kan følge med på hver minste lille opptur og nedtur, er sjelden konstruktiv for den det gjelder.

Jeg har fått god hjelp til mange ting her på DOL, også i perioder på psykiatriforum. Det som har funket best for min del, har vært en konkret beskrivelse av hva det gjelder, og så høre om andre erfaringer om dette, og så ta det med meg videre til behandlingsapparatet. Og så jobbe videre med utfordringene selv, og etter en stund gjerne komme med en oppdatering her på DOL. For vi som er her og har vært her en stund, blir jo glad i hverandre og tenker på hverandre - og da vil en jo gjerne vite hvordan det går.

Håper du kan bruke DOL konstruktivt, og at du fortsetter med å skrive her!

AnonymBruker
På ‎09‎.‎03‎.‎2017 den 20.04, issomethingwrong skrev:

Jeg er med i en gruppe for psykisk helse på Facebook. Jeg opplever en enorm mengde innlegg av typen "Jeg føler meg ødelagt!" "Jeg har det jævlig!" osv. Uten at det egentlig er noen spørsmål. Da lurer jeg litt på hvor man vil med å kommunisere slikt? Det eneste man jo gjør, er å forsterke sykdomsfokuset, og bekymre andre.

De ønsker sannsynligvis å kommunisere med andre mennesker. Redusere ensomheten og fortvilelsen knyttet til å lide alene.

Anonymkode: eadf7...8fb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...