Gå til innhold

Betale forbruksgjeld eller investere i bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Beklager om dette er et dumt spørsmål, men.. Jeg tar sjansen på å lufte mine tanker. 

Vi har høy gjeld og får kanskje 200.000 kr i egenkapital etter salg av bolig. 

Vil det lønne seg for oss å bruke pengene på å betale ut forbruksgjeld og leie bolig. Eller vil det lønne seg å bruke egenkapitalen på ny bolig.

Vi får 5.500 kr mer å leve for i mnd hvis jeg betaler ut gjeld, men da har vi heller ikke egen bolig som kanskje vil øke i takst med tiden og på den måten bygge oss opp økonomisk. 

Anonymkode: 79373...cf3

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager om dette er et dumt spørsmål, men.. Jeg tar sjansen på å lufte mine tanker. 

Vil det lønne seg for oss å bruke pengene på å betale ut forbruksgjeld og leie bolig. Eller vil det lønne seg å bruke egenkapitalen på ny bolig.

Vi får 5.500 kr mer å leve for i mnd hvis jeg betaler ut gjeld, men da har vi heller ikke egen bolig som kanskje vil øke i takst med tiden og på den måten bygge oss opp økonomisk. 

Hva er renten på forbruksgjelden? 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil dere få lån med den forbruksgjelden dere har? Jeg tror jeg ville betalt ut forbruksgjelden og prøvd å spare opp egenkapital etterpå. Forbruksgjeld har gjerne veldig høy rente.

Andreaswell

Jeg ville så absolutt betalt ned forbruksgjelden for så å spare de 5500kr i mnd en periode til man har opparbeidet seg egenkapital uten forbruksgjeld. Dette er den mest økonomisk smarte måten å gjøre det på, mener jeg.

Gjest Gargamel
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får kanskje kommunalt lån. 

Stort sett rundt 25 % rente. 

Da er svaret helt opplagt. Du må betale forbrukslånet først. Du kan ikke gamble på så stor verdiøkning på boligen at det skal forsvare et så dyrt lån.

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. Grunnen til min vurdering er at det fortsatt er billig der vi skal bosette oss. Får en leilighet til 400.000 kr. Verdien kan øke på relativt kort tid fordi det ser ut som det bllr stadig mere populært. Får også leilighet med hybelinntekt til 800. Her er det 3 ganger dyrere. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Grunnen til min vurdering er at det fortsatt er billig der vi skal bosette oss. Får en leilighet til 400.000 kr. Verdien kan øke på relativt kort tid fordi det ser ut som det bllr stadig mere populært. Får også leilighet med hybelinntekt til 800. Her er det 3 ganger dyrere. 

Jo, men en forbruksgjeld på 200.000,- med 25% rente blir veldig raskt veldig mye høyere og vanskeligere og vanskeligere å betale ned på! Og om dere er gjeldfrie etter å ha betalt ut den forbruksgjelda skal det vel litt til for at dere ikke får låne 400.000,-?

Nicklusheletida
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet får man en leilighet til 400.000 ?

Jeg ville så klart ha kvittet meg med det vanvittig dyre forbrukslånet.

Nicklusheletida
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok et søk på finn.no for å finne ut om det i det hele tatt var mulig å finne en leilighet til 400.000 kr. Jeg fant 5 garasjeplasser. Ingen leilighet.

Endret av Nicklusheletida
.
AnonymBruker
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tok et søk på finn.no for å finne ut om det i det hele tatt var mulig å finne en leilighet til 400.000 kr. Jeg fant 5 garasjeplasser. Ingen leilighet.

https://m.finn.no/realestate/homes/search.html?price_to=1000000&sort=2

Nicklusheletida
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, tror jeg bare har søkt på Oslo. Må ha ligget inne fra før av iom at det bare er der jeg pleier å søke :-)

Annonse

På 10.3.2017 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Dere har høy gjeld OG forbrukslån på 200.000 til 25% rente, og lurer på om dere skal bruke penger (dere ikke har) på noe nytt istedenfor å kvitte dere med gjeld??

OK. Svaret er sånn: Dere skal selvfølgelig rydde opp i økonomiske problem, dvs betale ned forbruksgjeld. Når dere har råd, ksn dere kjøpe bolig. I mellomtiden får dere leie, siden det er dét dere har råd til. 

AnonymBruker

Hvis leiligheten koster 400 000 og dere kan få kommunalt lån, er det da ikke rom til å betale ned forbrukslånet først og så full låne till leilighet?

Du snakket noe om kommunalt lån, og det fikk jeg for mange år siden UTEN egenkapital..

Anonymkode: 1b76a...a3f

På 10.3.2017 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Én ting til: Dersom det å eie egen bolig er et ønske må dere tenke annerledes. Dere får ikke 5500,- mer å leve for pr måned, dere kan kvitte dere med forbruksgjeld OG spare 5000,- pr mnd i to år.

Dette betyr at dere har 120.000,- i egenkapital om to år, og kan kjøpe bolig da. 

Endret av Kayia

Jeg er uenig med de ovenstående. Jeg har kjøpt og solgt flere ganger. Det har jeg tjent på.

Å leie er å kaste penger ut av vinduet. Viktig å komme raskt inn på boligmarkedet. Man må heller ta noen sjanser.

Mange tar forbrukslån for å klare å få egenkapital.

Når/hvis du får lån og kjøper bolig, er det viktig at du gjør en av følgende:

1) Viktig å få forbrukslånet nedbetalt først, fordi renten er så høy. Be om avdragsfrihet på boliglånet de første årene, slik at du heller betaler ned på forbrukslånet.

2) Eller:  etter at du har fått lån, og kjøpt hus, søker du banken om å få bakt inn forbrukslånet i boliglånet, med samme rente. Mange banker vil være villige til dette, såfremt verdien av boligen er god nok.

Nicklusheletida
42 minutter siden, ekte nick skrev:

Jeg er uenig med de ovenstående. Jeg har kjøpt og solgt flere ganger. Det har jeg tjent på.

Å leie er å kaste penger ut av vinduet. Viktig å komme raskt inn på boligmarkedet. Man må heller ta noen sjanser.

Mange tar forbrukslån for å klare å få egenkapital.

Når/hvis du får lån og kjøper bolig, er det viktig at du gjør en av følgende:

1) Viktig å få forbrukslånet nedbetalt først, fordi renten er så høy. Be om avdragsfrihet på boliglånet de første årene, slik at du heller betaler ned på forbrukslånet.

2) Eller:  etter at du har fått lån, og kjøpt hus, søker du banken om å få bakt inn forbrukslånet i boliglånet, med samme rente. Mange banker vil være villige til dette, såfremt verdien av boligen er god nok.

Når man kjøper på et sted hvor prisene i dag ligger på 400.000 kr for en leilighet, så er det kanskje ikke på et sted hvor man kan forvente særlig prisstigning om ikke noe helt spesielt skulle skje som gjør dette til et atraktivt sted.

Kan være en greit å stikke fingeren i jorda.

På ‎10‎.‎03‎.‎2017 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dere skal sanere gjelden, leie bolig  og komme i gang med å spare til egenkapital. Dersom boligprisene er så lave der dere skal flytte, så vil det vel også være mulig å få billig husleie og således kan dere få et godt utgangspunkt for både å komme ajour økonomisk samt klare å spare hver måned. I tillegg ville jeg sørget for tiltak som gjorde det umulig å ta opp nye forbrukslån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...