Gå til innhold

Uføre i Oslo blir fratatt bostøtten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Resultatet av blåblå politikk. Skal de rikeste få skattelettelser må det kuttes et sted.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/ufore-i-oslo-blir-fratatt-bostotten-1.932810

De nye inntektsgrensene for bostøtte gjør at 100 prosent uføre i Oslo risikerer å måtte betale hele husleia selv.

Einar Ask er én av dem. Han har vært 100 prosent uføretrygdet siden november i fjor og har dermed hatt krav på bostøtte fra Husbanken. Fra februar var det brått slutt. Ask fikk avslag på søknaden om økonomisk hjelp og må nå klare seg på 3.200 kroner mindre i måneden.

I fjor var rundt 20.000 personer 100 prosent uføre i Oslo, viser tall fra Nav. I likhet med Ask, risikerer flere av disse nå å miste en betydelig del av inntekten.

Bakgrunnen for dette er at Husbanken 1. januar 2017 innførte nye inntektsgrenser for bostøtten.

Grensene definerer hvor mye en person kan tjene før støtten faller bort.

Dermed vil mange uføre tape tusenlapper på de nye inntektsgrensene.

Anonymkode: b145c...144

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fy faen det var drøyt. 

Leie en leilighet koster fort rundt 10000.- og kjøpe fort 2,5 for de rimeligste. Jeg fikk bostøtte før, og hadde klart meg uten, egentlig, da jeg kjøpte billig leilighet på 90tallet. 

Anonymkode: b4b60...63f

AnonymBruker

ja får du 20k i måneden, og 4k går til skatt og 10k til husleie, så sitter du igjen med 6k. dersom du fikk 3k mer før så er det jo i praksis å gå fra 9k å leve for til 6k å leve for = reduksjon på 33.33% så det er jo litt.

Forøvrig, betaler du 10k i måneden i 30 år har du betalt 3.6 millioner i husleie + mistet ekstremistiske skattefordeler i 30 år. Hvorfor vi bedriver ekstremistisk skatteskjevhet til fordel for huseiere (i snitt rikere enn husleiere) er jeg noe usikker på men det rammer nok ekstra hardt her også selv om enkelte kanskje ikke tenker på det

Forøvrig, tror ikke bostøtte er løsningen, bør vel heller justere skattesatsene for lave inntekter eller øke trygdene dersom en mener trygdede får for lite idag, mindre adm

Anonymkode: 81f05...a58

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja får du 20k i måneden, og 4k går til skatt og 10k til husleie, så sitter du igjen med 6k. dersom du fikk 3k mer før så er det jo i praksis å gå fra 9k å leve for til 6k å leve for = reduksjon på 33.33% så det er jo litt.

Forøvrig, betaler du 10k i måneden i 30 år har du betalt 3.6 millioner i husleie + mistet ekstremistiske skattefordeler i 30 år. Hvorfor vi bedriver ekstremistisk skatteskjevhet til fordel for huseiere (i snitt rikere enn husleiere) er jeg noe usikker på men det rammer nok ekstra hardt her også selv om enkelte kanskje ikke tenker på det

Forøvrig, tror ikke bostøtte er løsningen, bør vel heller justere skattesatsene for lave inntekter eller øke trygdene dersom en mener trygdede får for lite idag, mindre adm

Tror det smarteste er å flytte ut av Oslo.

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det smarteste er å flytte ut av Oslo.

Joa, oslo har vel det beste kulturelle mangfoldet og berikende multikulturalisme, men klarer en seg uten det er det mange andre fine steder som er betydelig rimeligere ja det er sikkert og visst

Annonse

AnonymBruker

Sånne følger av helt feile prioriteringer skyldes etter mitt syn at politikere flest har levet og vil alltid leve tror jeg helt skjermede liv De tenker kun på seg selv og sin lønningsliste og taburett og plass i historien og fremtiden

Anonymkode: 1aaf9...f13

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...