Gå til innhold

Noen tanker om den fallende statusen til læreryrket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I Norge har lærerne mistet all respekt og autoritet, og lærerutdaningen er så lite etterspurt at den stort sett bare tiltrekker seg den laveste studentkvaliteten. Etterspørselen etter lærerutdanningen i Norge er så lav at lærerutdanningen i praksis er åpen for alle som søker.

Derimot i Finland er ikke dette tilfelle, hvor lærere fortsatt er en høyt respektert yrkesgruppe og lærerutdanningen tiltrekker seg den ypperste kvaliteten på studenter landet har å oppdrive. Lærerutdanningen i Finland konkurrerer med populære studier som legestudiet og diverse økonomiutdannelser om å ha de høyeste inntakskravene i landet.

Interessant nok skyldes ikke dette lærerlønninger, for akkurat som i Norge er læreryrket langt fra å være blant Finlands best betalte yrker. Så hvorfor lærerutdanningen i Finland er så populær at den tiltrekker seg landets ypperste studentkvalitet kan sikkert skyldes flere ting, men en ting hvor Finland virkelig skiller seg ut fra Norge er at de ikke har gjennomført alle disse radikale og ideologiske reformene man har hatt i norsk skole. Den finske skolen er rett og slett gammeldags. I det finske klasserommet er det ingen tvil om hvem som har autoriteten.

Dette har konsekvenser som at i motsetning til de norske lærerne føler de finske lærerne føler seg høyt respektert i jobben, og de føler seg også høyt respektert for den jobben de utfører.

Anonymkode: cc186...e31

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Lærere i Finland har ikke høyere kjøpekraftjustert lønn, men sett i forhold til lønnsnivået i Finland tjener de mye mer enn norske lærere. Altså kan lønnsnivået godt forklare at yrket har høyere status der. Jeg fant tall hos utdanningsforbundet.

Jeg så en interessant dokumentar hvor de sammenlignet norsk, finsk og svensk undervisning. Jeg fikk inntrykk av at Finland holdt på nøyaktig som da jeg gikk på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...