Gå til innhold

Ord til ettertanke om kvinnekampen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med god hjelp av pressen har vi i en generasjon fått banket inn at kvinner er de store taperne i arbeidslivet. Faktum er at INGEN typiske kvinnearbeidsplasser kommer i nærheten av å være så farlige og ubekvemme som de man finner i de typiske mannsdominerte profesjonene.

Én ting er plutselige ulykker der liv går tapt, men hvem fanger opp sliteasje, mindre fysiske skader, forgiftninger og utslitthet som sterkt reduserer livskvaliteten eller livet selv etter (nær) pensjonsalder. Jeg tenker på f.eks. asfaltarbeidere som puster inn giftige gasser. Dykkere. Fingre, øyne og tær som skades i kjemisk- eller prosessindustri. Sveisere som ligger inne i trange rør for å utføre jobben. Elektromontører som jobber på landets strømforsyningsnett. Gruvearbeidere osv.

Det finnes et stort antall yrker vi vanlige kontorrotter ikke drømmer om at eksisterer fordi NRK, journalister, kvinnesak og den generelle feminiseringen av samfunnet tror at våre materielle goder "bare er der". Sykepleiere gjør en god innsats, og har sikkert tunge løft, men ikke la oss tro at dette er noe spesielt.

Hvis man virkelig skal snakke om lønnstapere og medisinske tapere bør man rette blikket mot helt andre grupper enn dem vi TROR har det så ille. Discovery Channel sender to serier som heter "Møkkajobber" og "Hvordan den lages".

Jeg er overbevist om at menns statistiske kortere levetid er direkte knyttet til deres yrkesliv. Hvorfor har vi ikke differensiert pensjonsalder mellom kvinner og menn? Selv om dette ikke vil treffe alle individuelt eksakt rettferdig er det i hvertfall bedre en dagens ordning som statistsik i hverfall er gal.

Anonymkode: 5d74b...fa0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417469-ord-til-ettertanke-om-kvinnekampen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med god hjelp av pressen har vi i en generasjon fått banket inn at kvinner er de store taperne i arbeidslivet. Faktum er at INGEN typiske kvinnearbeidsplasser kommer i nærheten av å være så farlige og ubekvemme som de man finner i de typiske mannsdominerte profesjonene.

Én ting er plutselige ulykker der liv går tapt, men hvem fanger opp sliteasje, mindre fysiske skader, forgiftninger og utslitthet som sterkt reduserer livskvaliteten eller livet selv etter (nær) pensjonsalder. Jeg tenker på f.eks. asfaltarbeidere som puster inn giftige gasser. Dykkere. Fingre, øyne og tær som skades i kjemisk- eller prosessindustri. Sveisere som ligger inne i trange rør for å utføre jobben. Elektromontører som jobber på landets strømforsyningsnett. Gruvearbeidere osv.

Det finnes et stort antall yrker vi vanlige kontorrotter ikke drømmer om at eksisterer fordi NRK, journalister, kvinnesak og den generelle feminiseringen av samfunnet tror at våre materielle goder "bare er der". Sykepleiere gjør en god innsats, og har sikkert tunge løft, men ikke la oss tro at dette er noe spesielt.

Hvis man virkelig skal snakke om lønnstapere og medisinske tapere bør man rette blikket mot helt andre grupper enn dem vi TROR har det så ille. Discovery Channel sender to serier som heter "Møkkajobber" og "Hvordan den lages".

Jeg er overbevist om at menns statistiske kortere levetid er direkte knyttet til deres yrkesliv. Hvorfor har vi ikke differensiert pensjonsalder mellom kvinner og menn? Selv om dette ikke vil treffe alle individuelt eksakt rettferdig er det i hvertfall bedre en dagens ordning som statistsik i hverfall er gal.

Anonymkode: 5d74b...fa0

Jeg har en mann som jobber hardt hver eneste dag. Jeg misunner han ikke . Er så redd for å miste han. Ja det er mange tøffe jobber for menn. Jeg er sykepleier . Er ikke så opptatt av lønn som du sikkert skulle tro og de tunge løftene er vel heller ikke det verste . Det verste er ansvaret og at jeg ukentlig måtte stelle døende og akutt syke. Var vel heller en psykisk belastning. Men jeg kunne ikke ha klart tungt kroppsarbeid som mange menn klarer. Jeg beundrer de for det. Og det er riktig , ensformig kroppsarbeid er en stor slitasje . 

Jeg ender uansett opp som minstepensjonist ... Har jobbet deltid for å oppdra unger. Noe som jeg er glad for at jeg har fått anledning til... 

Jeg vet jeg er heldig som bor i Norge og har vokst opp med menn som elsker og respekterer kvinner. Derfor respekterer jeg menn ... 

Anonymkode: 4ee10...d3d

AnonymBruker

Min stefar døde av lungehinnekreft som følge av asbesteksponering.

Ja, endel mannfolk-yrker er farligere. Men det er jo ganske hardt arbeid å feks være renholder som vel før var ett typisk "kvinneyrke" dårlig betalt, og belastningsskader.

Anonymkode: ffbc2...56b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...