Gå til innhold

Koran-containeren på Youngstorget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal du ta turen til containeren på Youngstorget og kjøpe en nypresset utgave?

"– Jeg bruker jihad om det jeg gjør nå. Dette er en lese-jihad. Jeg vil at folk skal utføre denne anstrengelsen og forsøke å nærme seg en annen kultur litt mer."

- Christian Kjelstrup

https://www.nrk.no/kultur/denne-bokhandelen-selger-kun-koranen-1.13425963

Anonymkode: 35484...eee

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417504-koran-containeren-p%C3%A5-youngstorget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne egentlig godt tenke meg å lese Koranen. Ikke fordi jeg er tilhenger av Islam (eller noen som helst religion), men fordi jeg ønsker å gjøre opp min egen mening i stedet for å høre på diverse hylekor, om hva denne religionen egentlig står for.

Først da føler jeg at jeg egentlig kan ha en kvalifisert mening.

AnonymBruker
Just now, issomethingwrong said:

Jeg kunne egentlig godt tenke meg å lese Koranen. Ikke fordi jeg er tilhenger av Islam (eller noen som helst religion), men fordi jeg ønsker å gjøre opp min egen mening i stedet for å høre på diverse hylekor, om hva denne religionen egentlig står for.

Først da føler jeg at jeg egentlig kan ha en kvalifisert mening.

Problemet er at slike eventyrfortellinger som Koranen og Bibelen kan tolkes nesten til hva som helst. Og hvis det da er millioner av muslimer som tolker jihad til å være en plikt om å krige mot vantro, og spre islam over hele verden, så er det virkeligheten for dem, og faktisk ikke beviselig feil i forhold til det som står der. Dette er ikke vitenskapelige avhandlinger hvor poengene er gjort så konsistente som mulig, dette er helt motsatt. Så hva er vitsen med å lide seg gjennom dette rælet?

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er at slike eventyrfortellinger som Koranen og Bibelen kan tolkes nesten til hva som helst. Og hvis det da er millioner av muslimer som tolker jihad til å være en plikt om å krige mot vantro, og spre islam over hele verden, så er det virkeligheten for dem, og faktisk ikke beviselig feil i forhold til det som står der. Dette er ikke vitenskapelige avhandlinger hvor poengene er gjort så konsistente som mulig, dette er helt motsatt. Så hva er vitsen med å lide seg gjennom dette rælet?

Hvordan kan du vite at det er ræl om du ikke har lest den? Hvordan kan du ha mening om nie du ikke har lest?

Blir samme prinsipp som å ikke stemme ved stortingsvalg, men klage over politikken i 4 år.

Anonymkode: 7ecb7...e03

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan kan du vite at det er ræl om du ikke har lest den? Hvordan kan du ha mening om nie du ikke har lest?

Blir samme prinsipp som å ikke stemme ved stortingsvalg, men klage over politikken i 4 år.

Anonymkode: 7ecb7...e03

Jeg har lest utdrag, og det gjør meg 100% sikker på at det er hundrevis av sider med det samme rælet, side opp og side ned.

Nei, det blir faktisk ikke det samme, og det forklarte jeg i mitt forrige innlegg: det er ingen fasit på hva budskapet i slike bøker er.

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg vet 100% sikkert at jeg ikke skal lese den...

Har prøvd med bibelen, det funket ikke. Regner med det er litt det samme...

Leser jeg om religion så foretrekker jeg religionshistorie. Det er faktisk ganske så interessant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...