Gå til innhold

Middagsforslag - besøk fra utlandet

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi får besøk av en ungdom fra et søreuropeisk land i en uke i april. Vi tenkte jo å vise ham litt av norsk matkultur, men jeg er ikke så himla proff på kjøkkenet akkurat... Heldigvis er det flere i familien som kan være med og lage mat! Tar gjerne i mot forslag på hva vi kan ha til middag den uka :)

Dette har vi snakket litt om:

• Kjøttkaker i brun saus, rørte tyttebærsyltetøy, poteter og ertestuing
  • Taco
  • Pinnekjøtt
  • Ovnsbakt laks
  • Raspekaker/komper med tilbehør
  • Hjemmelaget pizza
  • ????

Vi har vel egentlig gått mer over til å spise litt mer internasjonal mat (altså ikke så typisk norsk) + en del vegetarmat. Men jeg vet ikke helt om vi bare kan lage det vanlige, eller om vi bør stort sett ha tradisjonell mat? Vi er egentlig litt kjedelige i matveien tror jeg... har litt prestasjonsangst, kjenner jeg :huh:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417622-middagsforslag-bes%C3%B8k-fra-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis h*n skal spise hjemme hos dere nesten hver dag i en uke, ville jeg nok latt noen dager være "vanlige" og tenkt litt på spesielt norsk mat de andre. 

Min erfaring (som riktignok ikke handler om dagens ungdom) er at noe de som kommer fra ikke-nordiske land (særlig hvis det er et land uten spesiell vekt på sjømat) opplever som annerledes og positivt med norsk hverdagsmat, er at vi har andre fiskemiddager enn kokt eller stekt fiskefilet. Så hvis dere har noen typiske fiskemiddager fra denne kategorien på repertoaret, f.eks. fiskegrateng, grove fiskeburgere med salat i pitabrød, fisk i form eller gryte etc., ville jeg tatt med noe sånt i tillegg til laksen.

Selvfølgelig forutsatt at vedkommende ikke griner tydelig på nesa av fisk :mellow:

AnonymBruker

Gjør det enkelt. Taco , hjemmelaget pizza er supert. Kjøttkaker er også en vinner. Syns også de andre tingene du nevner høres supert ut. Pinnekjøtt er litt spesielt for noen . Min ungdommer elsker laks men også litt usikkert. Begynn med de trygge rettene og se det an. 

Jeg blir sulten av dette 😊. 

Anonymkode: d26dd...5bc

Gjest Gargamel

Reinsdyrkjøtt er ganske eksotisk for utlendinger samtidig som det ikke er for skummelt. Finnbiff f.eks. Jeg har opplevd at folk har blitt sure av å få hvalkjøtt, så det blir å trekke det for langt.

Ellers er laks med poteter og agurksalat, ovnsbakt torsk med poteter,  sandefjordsmør og bacon godt. 

Annonse

AnonymBruker

Du har fått mange gode forslag, og det blir helt sikkert bra!:) Tror jeg ville styrt unna pinnekjøtt og komper. Det krever ofte en tilvenning for å like, og det kan bli pinlig for den unge gjesten å måtte presse i seg noe som for ham muligens fremstår som vel eksotisk. 

Anonymkode: e7995...234

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville styrt unna pinnekjøtt og komper. Det krever ofte en tilvenning for å like, og det kan bli pinlig for den unge gjesten å måtte presse i seg noe som for ham muligens fremstår som vel eksotisk. 

Anonymkode: e7995...234

Enig. Greit med lokale spesialiterer som fersk fisk, reker og kjøttkaker i brun saus, men de mer spesielle rettene bør man spare til de man vet er interessert i slikt. Kanskje viser gjesten seg veldig nysgjerrig på "rare" lokale spesialiter første dagen, da kan man jo vurdere å servere noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...