Gå til innhold

Jeg anbefaler boken "Badboy"

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å tipse om en bok som er viktig å lese for unge, men også voksne:

Boken VBadboy» skrevet av Trond Einar Frednes og Jørn Lier Horst. Denne satte spor i meg som gjør at den kan leses om igjen, men innholdet er sterkt og ikke les den om du ikke tåler brutalitet.

Fra bokens omtale:

Trond Einar Frednes ble i politikretser ansett som en av Norges farligste menn. Han startet sin kriminelle løpebane tidlig på 90-tallet samtidig med at Jørn Lier Horst begynte som ung politimann. De to har fulgt hverandre gjennom mange år - på hver sin side av loven. Frednes kontaktet Horst. Han hadde bestemt seg for å fortelle hele sin historie -ærlig o  usminket.

I boka tas leseren med på innsiden av landets tyngste kriminelle miljøer. Frednes forteller om møter med pakistanske gjenger, grove ran, brutale overfall, trusler, halliker og horer, fester, stoff og ville biljakter med politiet på hjul. Gjennom store deler av livet har han levd av å spre frykt og smerte. I selvransakelsens lys leter han nå etter svar: Hvor gikk det galt? Hvordan ble han en BADBOY? Hvorfor var det så vanskelig å velge kjærligheten da den ønsket å komme ham i møte? Og hva kan andre lære av hans historie?

Og jeg ønsker å sitere litt av boken:

Gjennom etterretning og overvåkning av hele det kriminelle miljøet, som samsvarer med det Trond Einar forteller i dag. Noe av det som overraska oss var profesjonaliteten. Vi oppdaga at det ble drevet kontraetterretning. De kartla hvem vi var, hvilke biler vi benytta og når vi var på jobb. Etter hvert ble det klart at de hadde innsideinformasjon. Vi lå alltid på etterskutt. Litt for mange rassiaer gikk i vasken, litt for mange kom seg unna i nøye planlagte operasjoner. Noen på iinnsiden lakk. Mistanken ble etterhvert retta mot en av de mest erfarne kriminaletterforskerne i Tønnsberg. Selv etter å ha luka ut en av våre egne, var dette det vanskelig å trenge inn i. Dersom jeg den gang bare hadde visst litt av det Trond Einar forteller nå, ville kriminalitetbildet på Østlandet sett annerledes ut.

Informasjon fra innsiden er viktig. I alle store narkotikasaker jeg har vært med i etterforskninga av, har informantene spilt en stor og avgjørende rolle i oppklaringen. Det er skjult metode som hverken retten eller forsvarerne får innsyn i. Dessuten kan det være et farlig spill. Informanter må tross alt misbruke tilliten som de menneskene de har informasjon om og ingen liker svikere. Jeg spør Trond Einar om det. Om han ikke er redd for konsekvensene. At ikke alle vil like hans historie og at noen vil få ham til å tie. Han nikker. Jeg ser på måten han slår øynene ned i bordplaten på , at han har tenkt mye på det der.

Jo, men det er nødt til å bli sånn. Skal jeg bryte med miljøet, må det i ikke være en vei tilbake. Dessuten så handler ikke dette om å utlevere folk, men advare de som kommer etter, de som

er unge nå, står foran et veivalg.

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417759-jeg-anbefaler-boken-badboy/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...