Gå til innhold

Bare Trump kan hindre USAs internett-leverandører i å selge kundenes surfehistorikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er du bekymret for Internettets fremtid?

https://www.digi.no/artikler/bare-trump-kan-hindre-usas-internett-leverandorer-i-a-selge-kundenes-surfehistorikk/378871

Republikanerne i den amerikanske kongressen sørget i går for flertall til en resolusjon som fjerner Obama-innførte regler hos det amerikanske teletilsynet, FCC (Federal Communications Commission). Denne krever at de amerikanske internettleverandørene må innhente samtykke fra kundene før de får dele blant annet kundenes surfehistorikk og app-bruk med andre selskaper. 

Resolusjonen ble godkjent av senatet allerede i forrige uke, noe som betyr at det er opp til president Donald Trump å signere den eller legge ned veto mot den. Men det er lite sannsynlig at han vil gjøre det. Hans rådgivere i Det hvite hus anbefaler nemlig at han undertegner resolusjonen, slik at den blir gjort til lov.

Internett-leverandører har store muligheter til å spore trafikken til kundene. For eksempel hjelper det ingenting å skru på inkognitomodus i nettleseren. Det skjuler i beste fall bare sporene lokalt på pc-en. 

Kryptert trafikk, som websider som overføres via HTTPS, kan i noen grad begrense sporingsmulighetene, men fortsatt vil internettleverandørene kunne registrere hvilke nettsteder og webservere kundene besøker. 

– Det vil være et knusende tap for personvernet på internett. ISP-er fungerer som portvoktere til internett, noe som gir dem utrolig tilgang til registreringer av hva du gjør på nettet. De bør ikke kunne profittere på informasjonen om hva du søker etter, leser om, kjøper og annet, uten ditt samtykke, skrev rettighetsorganisasjonen Electronic Frontier Foundation (EFF) etter senatets avstemming. 

Salg av kundeinformasjonen er bare én av flere ting som nå igjen blir lovlig. FCC-reglene, som flertallet av de amerikanske politikerne vil fjerne, stenger også mulighetene internettleverandører har hatt til injisere for eksempel annonser på sidene som kundene besøker. Det har også vært tilfeller av at internettleverandørene har injisert en spesiell type cookies som verken kan oppdages eller slettes, i all HTTP-trafikken kundene.  

– Jeg har et enkelt spørsmål: hva i huleste er det dere tenker? Hvorfor ønsker dere å utlevere noe som helst personlig informasjon til et ansiktsløst selskap med den eneste hensikt å la dem selge den? Gi meg én god grunn til hvorfor Comcast bør kjenne til de medisinske problemene til min mor, sa representanten Michael Capuano (D-Mass.), ifølge Ars Technica. 

– Jeg kjøpte undertøy på internett i forrige uke. Hvorfor skal dere vite hvilken størrelse jeg velger eller fargen?

Anonymkode: 4b3b8...50d

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alle er ikke like selvfølgelig

Noen synes selvsakt at politikerjobber er OK jobber også

Enkelte har så mye interesser men jeg orker ikke mer

Problemet er når politikerne er kjøpt og betalt av næringslivet, eller andre særinteresser.

Anonymkode: 4b3b8...50d

Annonse

SchizoMonster
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvordan bevise det?

Anonymkode: c9479...481

Bevise hva ? Lenken min viste vel at de er kjøpt og betalt (i USA), i Norge er det vel litt strengere regler og litt mer demokrati

On topic nei er ikke bekymret, om nødvendig så får en bare bruke beskyttelse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe å skjule, men dette er grov krenkning av personvernet.

Anonymkode: 9ea5c...e57

Jeg har noe å skjule, nemlig mitt privatliv. Det raker ikke andre hva jeg gjør privat. Bruker ikke Facebook og lignede. Selv om det ikke er mulig å skjule alt privat, trenger man ikke brette ut alt offentlig heller.

Anonymkode: 29450...cbf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...