Gå til innhold

Planlegging privatøkonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har vært gift i over 20 år, og er i midten av 40-årene. Har tenåringer hjemme i noen år til.

Funderer på om det hadde vært lurt å be om et møte med banken vår om privatøkonomien. Er det vanlig å gjøre? Vi har vel egentlig bare snakket med dem i forbindelse med lån (utvidelser + fleksilån siste gangen).

Vi eier en bolig som har salgsverdi på rundt 4 millioner og to biler. Har vel rundt 800.000 i lån. Begge to jobber. En vet jo aldri hvordan fremtiden blir, men vi ser vel for oss at vi blir pensjonister sammen etter hvert. En vet jo heller ikke om en fortsetter å være frisk...

Vi sparer ingenting konkret til pensjon. Betaler jevnt og trutt ned på lånet. Det vi sparer, brukes til større utgifter, slik som ferier, store bilregninger eller lignende. Bør vi også sette av til pensjon, eller "holder det" å betale ned på lånet? Hvordan gjør andre det når "barna" skal ut i boligmarkedet? Utvider eget fleksilån, slik at de kan legge mer egenkapital på bordet ( i tillegg til det de har spart selv)?

Hvordan gjør andre det? Er det vanlig å komme til en slik samtale med banken?

Anonymkode: 0e1d4...208

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417770-planlegging-privat%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gift i over 20 år, og er i midten av 40-årene. Har tenåringer hjemme i noen år til.

Funderer på om det hadde vært lurt å be om et møte med banken vår om privatøkonomien. Er det vanlig å gjøre? Vi har vel egentlig bare snakket med dem i forbindelse med lån (utvidelser + fleksilån siste gangen).

Vi eier en bolig som har salgsverdi på rundt 4 millioner og to biler. Har vel rundt 800.000 i lån. Begge to jobber. En vet jo aldri hvordan fremtiden blir, men vi ser vel for oss at vi blir pensjonister sammen etter hvert. En vet jo heller ikke om en fortsetter å være frisk...

Vi sparer ingenting konkret til pensjon. Betaler jevnt og trutt ned på lånet. Det vi sparer, brukes til større utgifter, slik som ferier, store bilregninger eller lignende. Bør vi også sette av til pensjon, eller "holder det" å betale ned på lånet? Hvordan gjør andre det når "barna" skal ut i boligmarkedet? Utvider eget fleksilån, slik at de kan legge mer egenkapital på bordet ( i tillegg til det de har spart selv)?

Sparer ikke konkret til pensjon nei, men sitter med nedbetalt bolig da. Når det gjelder ungene så har de en slant på konto og jeg håper jo å kunne gi dem litt mer når jeg selger leiligheten min og flytter til kjæresten om noen år, men vi trenger det meste selv til felles etablering (han sitter på større verdier enn meg altså, så vi skal bidra begge to). Selv fikk jeg ikke noe hjelp til å komme inn på boligmarkedet og det har heller ingen av mine søsken fått. Eller jo - men da i form av sikkerhet i svigerforeldres bolig for en del av lånesummen, noe som selvfølgelig ble fjernet fra kontrakten med banken så fort nok var nedbetalt.

AnonymBruker
På 30.3.2017 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke privat pensjonsforsikring. Det har ingen hensikt for jeg kommer ikke til å leve så lenge at jeg får bruk for noe sånt.

Nedbetaling av gjeld er det beste du kan gjøre. Reduser privat forbruk så går sånt lettere. Hvis du skulle få svekket helse og inntekten går ned, sitter du i en klemme.

Ikke gå til banken for råd. De har egeninteresse av å selge deg produkter som de kan tjene penger på. Den interessen går foran hensynet til hva som er best økonomisk for deg! Gå til noen som ikke kan tjene penger på dine valg.

Anonymkode: 1ccbb...6f6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...