Gå til innhold

Regjeringen strammer inn ordningene for syke

Anbefalte innlegg

"Tettere oppfølging og raskere avklaring". Har NAV kapasitet til det? 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/strammer-inn-ordningene-for-syke/a/23961556/

Regjeringen strammer fredag inn ordningen med arbeidsavklaringspenger, som 143 000 nordmenn går på. Stønadsperioden reduseres og det stilles strengere krav.

Innstrammingene kommer blant annet fordi så få som går på arbeidsavklaringspenger, faktisk kommer seg tilbake i jobb.

– Det er for mange som går for lenge på arbeidsavklaringspenger. Vi er spesielt bekymret over at det er unge under 30 år som øker mest og at 70 prosent i den gruppen, dreier seg om psykiske lidelser eller lettere psykiske lidelser, sier Hauglie til VG.

Her er hovedgrepene regjeringen tar:

** Maksimal stønadsperiode reduseres fra fire til tre år. Vilkårene for forlengelse skjerpes, og maksimal forlengelse begrenses til to år.

** Det skal bli vanskeligere å få AAP: Sykdomskravet tydeliggjøres, samtidig som kravet til mobilitet økes ved at mottakeren må være villig til å søke arbeid også utenfor hjemstedet. I dag er kravet at mulige jobber de skal søke, bare er knyttet til hjemstedet.

** For å understreke at AAP er en midlertidig ytelse foreslås det å innføre en karensperiode på 12 måneder før det er mulig å søke AAP på nytt.

– Gjennom grepene vi tar, vil vi heve terskelen for å komme inn i AAP-ordningen og vi vil senke den for å komme ut, sier hun.

– Kritikere vil kunne hevde at dere svekker ordningene til en allerede utsatt gruppe og at dere vil tvinge dem over på sosialtrygd eller uføretrygd?

– Nei, snarere tvert imot; vi ønsker å hjelpe dem, slik at flere kan få komme tilbake i jobb. De vil få tettere oppfølging og en raskere avklaring på om de har god nok helse til å komme tilbake i jobb, eller om de er så arbeidsuføre at de må bli ufør.

Fortsetter under...

35 minutes ago, slabbedask said:

Med færre på AAP vil det vil bli mer ressurser per klient?

Blir vel ingen færre "på NAV", men sosialklienter og uføre trenger jo ikke oppfølning.

AnonymBruker
3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Blir vel ingen færre "på NAV", men sosialklienter og uføre trenger jo ikke oppfølning.

alle sosialklienter skal ha oppfølging/aktivitet hver dag, først unge nå men fremover skal det gjelde "alle". Men dersom de skyver alle over på trygd så er en jo kvitt dem.

Men for mange er det nok bedre med en raskere prosess isteden for årevis med venting, så vi kan jo håpe

Anonymkode: e7aa2...ad4

AnonymBruker
13 minutter siden, Kanonføde skrev:

Vi får nesten bare se hva som skjer.

Anonymkode: f9b98...767

21 minutes ago, AnonymBruker said:

alle sosialklienter skal ha oppfølging/aktivitet hver dag, først unge nå men fremover skal det gjelde "alle". Men dersom de skyver alle over på trygd så er en jo kvitt dem.

Men for mange er det nok bedre med en raskere prosess isteden for årevis med venting, så vi kan jo håpe

Anonymkode: e7aa2...ad4

Så da er det ikke så stor forskjell, bare at når man er på AAP så får man velge mer selv, hva man skal drive med, og at man får mer penger? :ph34r: De 2 tingene, liksom.

Annonse

2 timer siden, slabbedask skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/strammer-inn-ordningene-for-syke/a/23961556/

Regjeringen strammer fredag inn ordningen med arbeidsavklaringspenger, som 143 000 nordmenn går på. Stønadsperioden reduseres og det stilles strengere krav.

Innstrammingene kommer blant annet fordi så få som går på arbeidsavklaringspenger, faktisk kommer seg tilbake i jobb.

– Det er for mange som går for lenge på arbeidsavklaringspenger. Vi er spesielt bekymret over at det er unge under 30 år som øker mest og at 70 prosent i den gruppen, dreier seg om psykiske lidelser eller lettere psykiske lidelser, sier Hauglie til VG.

Her er hovedgrepene regjeringen tar:

** Maksimal stønadsperiode reduseres fra fire til tre år. Vilkårene for forlengelse skjerpes, og maksimal forlengelse begrenses til to år.

** Det skal bli vanskeligere å få AAP: Sykdomskravet tydeliggjøres, samtidig som kravet til mobilitet økes ved at mottakeren må være villig til å søke arbeid også utenfor hjemstedet. I dag er kravet at mulige jobber de skal søke, bare er knyttet til hjemstedet.

** For å understreke at AAP er en midlertidig ytelse foreslås det å innføre en karensperiode på 12 måneder før det er mulig å søke AAP på nytt.

– Gjennom grepene vi tar, vil vi heve terskelen for å komme inn i AAP-ordningen og vi vil senke den for å komme ut, sier hun.

– Kritikere vil kunne hevde at dere svekker ordningene til en allerede utsatt gruppe og at dere vil tvinge dem over på sosialtrygd eller uføretrygd?

– Nei, snarere tvert imot; vi ønsker å hjelpe dem, slik at flere kan få komme tilbake i jobb. De vil få tettere oppfølging og en raskere avklaring på om de har god nok helse til å komme tilbake i jobb, eller om de er så arbeidsuføre at de må bli ufør.

Snodig tiltak. De burde langt heller sette krav til seg selv om å få flere ut i jobb.

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Hvordan skal de gjøre det, når det ikke er arbeidsplasser?

Tja du kan så si. De sier jo at de faktisk finnes. Om jeg husker riktig ligger ca 70% av jobbene å flyter i markedet, de utlyses ikke. Er man villig til å flytte litt på seg (selvsagt ikke om man har barn/er syk) så er mulighetene plutselig noe bedre. 

1 minute ago, XbellaX said:

Tja du kan så si. De sier jo at de faktisk finnes. Om jeg husker riktig ligger ca 70% av jobbene å flyter i markedet, de utlyses ikke. Er man villig til å flytte litt på seg (selvsagt ikke om man har barn/er syk) så er mulighetene plutselig noe bedre. 

Så du sier at det er masse ledige stillinger, selv om det er stor arbeidsledighet?

Jeg vet ikke jeg altså, men stillingen er jo såklart "ledig" fra den lyses ut til ansettelsesprosessen er ferdig. Selv om det er en annen som fyller den stillingen frem til den nye arbeidstageren begynner vil den være registrert som "ledig stilling".

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Så du sier at det er masse ledige stillinger, selv om det er stor arbeidsledighet?

Jeg vet ikke jeg altså, men stillingen er jo såklart "ledig" fra den lyses ut til ansettelsesprosessen er ferdig. Selv om det er en annen som fyller den stillingen frem til den nye arbeidstageren begynner vil den være registrert som "ledig stilling".

Riktig oppfattet. Nav sier det selv og (et sted mellom 60- og 70%)

Her er og en artikkel jeg fant i farten: https://www.ta.no/nyheter/jobb/skien/endre-finner-jobbene-du-ikke-visste-fantes/s/5-50-91844

1 minute ago, XbellaX said:

Riktig oppfattet. Nav sier det selv og (et sted mellom 60- og 70%)

Her er og en artikkel jeg fant i farten: https://www.ta.no/nyheter/jobb/skien/endre-finner-jobbene-du-ikke-visste-fantes/s/5-50-91844

Men det betyr ikke at disse stillingene ikke fylles. De fylles via kontakter folk har.

Så dette innebærer ikke at arbeidsledigheten er lavere enn antatt. Det eneste det peker på er at det lønner seg å ha sosialt nettverk når man skal ha jobb!

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Men det betyr ikke at disse stillingene ikke fylles. De fylles via kontakter folk har.

Så dette innebærer ikke at arbeidsledigheten er lavere enn antatt. Det eneste det peker på er at det lønner seg å ha sosialt nettverk når man skal ha jobb!

Ja, nettverket er en av de viktigste veiene til jobb, slå det sammen med godt oppdaterte jobbprofiler i sosiale medier og åpne søknader så er man langt på vei. Har ikke nevnt at arbeidsledigheten er lavere enn antatt, jeg sier kun at 6 av 10 jobber (ca) ikke blir utlyst.

Annonse

1 time siden, Kanonføde skrev:

Sier ikke at jeg "har troa", bare påpeker intensjonen de har her. Helt sikkert vil det ikke bli flere i arbeid, det er sikkert.

Nei, det blir vel flere på sosialen, eventuelt flere uføre? Vi får se.

Just now, XbellaX said:

Ja, nettverket er en av de viktigste veiene til jobb, slå det sammen med godt oppdaterte jobbprofiler i sosiale medier og åpne søknader så er man langt på vei. Har ikke nevnt at arbeidsledigheten er lavere enn antatt, jeg sier kun at 6 av 10 jobber (ca) ikke blir utlyst.

Nei du sa vel ikke det eksplisitt men denne debatten handler da om hvor enkelt det er å få folk ut i arbeid. Og da blir det vel ikke noe enklere selv om stillingene ikke lyses ut, så lenge det er like stor knapphet på arbeidsplasser!

Men, ja, det er sikkert ting man kan gjøre for å øke sjansene i enkelttilfellene, men hvis man ser på det at det er 140.000 på AAP og 80.000 (?) som er arbeidsledige, så hjelper ikke dette noe som helst på statistikken.

Det du snakker om kan være gunstig for enkeltindividet å vite om og forholde seg til, men det hjelper ikke på helheten!

20 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvordan skal de gjøre det, når det ikke er arbeidsplasser?

Nå er vel ikke antall arbeidsplasser statisk, så spøsmålet er: Hvordan skape flere? Tror ikke det hjelper å kutte i stønadene, for å si det sånn. Men, hva vet jeg.

1 minute ago, slabbedask said:

Nei, det blir vel flere på sosialen, eventuelt flere uføre? Vi får se.

Blir i alle fall flere sosialklienter om det blir vanskeligere å få AAP. Så gjenstår det å se hvor vellykket det blir mtp å få folk ut i arbeid, indirekte antall uføre.

Akkurat nå, slabbedask skrev:

Mange som ikke har nettverk.

Ja helt klart. NAV tenker etterhvert at de skal skape jobber (til de som er syke snakker jeg om nå selvsagt). Noe som helt klart er utfordrende og jeg kjenner jeg blir usikker på hvordan de skal få dette til i et trangt arbeidsmarked, men resultatene er enn så lenge positive.

1 minute ago, slabbedask said:

Nå er vel ikke antall arbeidsplasser statisk, så spøsmålet er: Hvordan skape flere? Tror ikke det hjelper å kutte i stønadene, for å si det sånn. Men, hva vet jeg.

Ja, nettopp, man må skape flere! Men det er det jo ikke NAV som driver med!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...