Gjest tuss Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Etter min tredje fødsel for over 1 år siden har jeg vært så veldig plaget med luft i magen. Jeg kan ikke spise noe med fiber i, f.eks brød, frukt, grønnsaker osv. Jeg har ikke diaré eller hard mage, det er bare mye luft. Stort sett gjør det heller ikke særlig vondt, men dette har blitt ganske hemmende for meg i hverdagen. Må jeg bare leve med dette? Kostholdet må jo også bli litt mangelfullt når det så mye jeg ikke kan spise. (Jeg er 32 år, er slank og trener regelmessig to ganger i uken) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaaaa Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 hej, har du prøvd epleeddik? jeg er eller var også plaget en del med luft i magen, ikke på grund af graviditet, men på grunn av spiseforstyrrelser....etter at jeg begynte å drikke epleeddik synes jeg det er blitt mye bedre....epleeddik skal jo hjelpe for så mangt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hei tuss, Luftdannelser i tarmen kan komme av ting som lite mosjon, nedsatt tarmbevegelser, sluking av luft, kosthold, og forskjellige tarm/mage-sykdommer eller plager. For å unngå å sluke luft er det viktig å spise sakte, tygge med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør. Luft i tarmen kan også produseres av mat som kroppen ikke tar opp fra tarmen – og som dermed blir liggende og gjære av bakterier. For å få sjekket dette (f.eks laktose-intoleranse), bør du gå til legen din og få tatt prøver. Generelt kan fiberrikmat føre til luftplager. Noen typiske matvarer som produserer luft er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Det er leit at kostholdet blir så mangelfullt, så jeg synes du skal få sjekket hos legen din om det er noe spesielt som foregår i tarmen din – og om det finnes noe som kan gjøres med det. Du kan også prøve noen tabletter som heter Minifom som hjelper mot luftdannelser. Annet enn det er det vanskelig for meg å si noe mer om hva det kan skyldes og hva du evt kan gjøre. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.