Gå til innhold

sunn og frisk 19 åring

something

Anbefalte innlegg

Skulle så gjerne ønske jeg var en skikkelig sunn og frisk 19 åring, som ikke røykte, holdt meg jevnlig i form, og hadde de vitaminer og mineraler som trengtes i kroppen. Røykingen og treningen er jeg i gang med.... trapper ned på røken og treningen skal økes... Men hva slags mat og frukt og grønnsaker burde jeg spise for å få nok vitaminer og mineraler..? og i hvilken mengde..? Er ca 162 cm høy veien 56 kg... .. vet ikke hvor mye det har å si.. men hvis det tilfeldigvis var noen som hadde peiling... takker veldig for svar jeg kan få..

hvor mye koster det forresten å gå til ernæringsfysiolog..?

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første sist, jeg aner ikke hva det koster å gå til ernæringsfysiolog. Ring legen din, hun/han vet det sikkert, og kan gi deg en henvisning.

Så, til saken: Det er bra å høre at du tar helsen din alvorlig, det kan spare deg for mange problemer senere! Så du har allerede tatt første skritt ved å innse at du trenger å bli litt sunnere.

Men det er viktig å ikke ta seg vann over hodet her, hvis du prøver å trene kjempemasse, slutte og røyke, spise masse sunn mat osv på en gang, er det lett å ryke på alle punkter...Det beste å den gylne middelvei, begynn i det små.

Vitaminer o.l. kan det være lurt å ta i tablettform, det er et merke (som jeg har glemt navnet på) som selger både vitamin/mineral-kapsler OG omega-3-tabletter i en og samme boks. Det tror jeg kan være lurt å ta. I tillegg bær du selvsagt prøve å spise litt frukt og grønt, 5 for dagen er greit å forholde seg til. Dvs for eksempel et eple ved siden av frokosten, en banan før lunsj, en pære etter lunsj og en dugelig porsjon grønnsaker til middag. (Teller for 2 "enheter") Dette er bare ett forslag og en ca målestokk for hvor mye frukt/grønt man bør spise. Når det gjelder HVA du skal spise av grønt er vel alt like sunt i ditt tilfelle. Tomater, brokkoli, gulrøtter, you name it.

En annen ting som er viktig å huske på er å drikke masse vann! Helst mer enn 2 liter for dagen. Da vil du merke det ganske raskt på energinivået. Også bør du spise ofte, f.eks. hver tredje time. Da får ikke blodsukkeret tid til å falle, på den måten holder du deg mer våken og konsentrert. Det trenger ikke være store måltider, men en liten frukt eller yogurt, eller knekkebrød, mellom frokost/lunsj og lunsj/middag er bra. Også noe lett til kvelds, men ikke rett før du legger deg for da kan du få problemer med å sove.

At du trapper opp treningen og kutter ned på røykingen er bra, men pass på å gjøre det på et nivå som lar seg gjennomføre, iallefall i begynnelsen, så kan du heller øke nivået senere. Og husk at gåturer også er trening, kanskje du kan gå til skole/jobb, ta trapper istedetfor heis, lufte hunden hvis du har en etc.

Alle monner drar! Men som jeg nevnte i begynnelsen, det viktigste er at du har innsett at noe bør gjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Flott at du ønsker å legge om til en sunnere livsstil – det vil du ha igjen for både nå og i senere år. Av frukt og grønnsaker synes jeg du skal variere. Variasjon i kostholdet vil sørge for at du får det du trenger av næringsstoffer. Det er derfor ikke lurt å f.eks bare spise gulrøtter, men også brokkoli, blomkål, salat, tomat osv, osv.

Det er anbefalt å daglig spise 3 porsjoner med grønnsaker og 2 frukt. 1 porsjon grønnsak er f.eks 2,5 dl bladgrønnsaker eller 1,2 dl andre grønnsaker (rå og kokt). 1 porsjon frukt er 1 medium hel frukt eller 1,2 dl oppskåret frukt.

Husk også at du får verdifulle næringsstoffer gjennom grove kornprodukter, melk og melkeprodukter, magert kjøtt og fisk.

Siden jeg ikke bor i Norge, vet jeg dessverre ikke hva det koster å gå til ernæringsfysiolog der. Den beste måten å komme i kontakt med en er å kontakte legen din.

Ellers har leila et bra svar til deg!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...