something Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Skulle så gjerne ønske jeg var en skikkelig sunn og frisk 19 åring, som ikke røykte, holdt meg jevnlig i form, og hadde de vitaminer og mineraler som trengtes i kroppen. Røykingen og treningen er jeg i gang med.... trapper ned på røken og treningen skal økes... Men hva slags mat og frukt og grønnsaker burde jeg spise for å få nok vitaminer og mineraler..? og i hvilken mengde..? Er ca 162 cm høy veien 56 kg... .. vet ikke hvor mye det har å si.. men hvis det tilfeldigvis var noen som hadde peiling... takker veldig for svar jeg kan få.. hvor mye koster det forresten å gå til ernæringsfysiolog..? klems 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Det første sist, jeg aner ikke hva det koster å gå til ernæringsfysiolog. Ring legen din, hun/han vet det sikkert, og kan gi deg en henvisning. Så, til saken: Det er bra å høre at du tar helsen din alvorlig, det kan spare deg for mange problemer senere! Så du har allerede tatt første skritt ved å innse at du trenger å bli litt sunnere. Men det er viktig å ikke ta seg vann over hodet her, hvis du prøver å trene kjempemasse, slutte og røyke, spise masse sunn mat osv på en gang, er det lett å ryke på alle punkter...Det beste å den gylne middelvei, begynn i det små. Vitaminer o.l. kan det være lurt å ta i tablettform, det er et merke (som jeg har glemt navnet på) som selger både vitamin/mineral-kapsler OG omega-3-tabletter i en og samme boks. Det tror jeg kan være lurt å ta. I tillegg bær du selvsagt prøve å spise litt frukt og grønt, 5 for dagen er greit å forholde seg til. Dvs for eksempel et eple ved siden av frokosten, en banan før lunsj, en pære etter lunsj og en dugelig porsjon grønnsaker til middag. (Teller for 2 "enheter") Dette er bare ett forslag og en ca målestokk for hvor mye frukt/grønt man bør spise. Når det gjelder HVA du skal spise av grønt er vel alt like sunt i ditt tilfelle. Tomater, brokkoli, gulrøtter, you name it. En annen ting som er viktig å huske på er å drikke masse vann! Helst mer enn 2 liter for dagen. Da vil du merke det ganske raskt på energinivået. Også bør du spise ofte, f.eks. hver tredje time. Da får ikke blodsukkeret tid til å falle, på den måten holder du deg mer våken og konsentrert. Det trenger ikke være store måltider, men en liten frukt eller yogurt, eller knekkebrød, mellom frokost/lunsj og lunsj/middag er bra. Også noe lett til kvelds, men ikke rett før du legger deg for da kan du få problemer med å sove. At du trapper opp treningen og kutter ned på røykingen er bra, men pass på å gjøre det på et nivå som lar seg gjennomføre, iallefall i begynnelsen, så kan du heller øke nivået senere. Og husk at gåturer også er trening, kanskje du kan gå til skole/jobb, ta trapper istedetfor heis, lufte hunden hvis du har en etc. Alle monner drar! Men som jeg nevnte i begynnelsen, det viktigste er at du har innsett at noe bør gjøres... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hei, Flott at du ønsker å legge om til en sunnere livsstil – det vil du ha igjen for både nå og i senere år. Av frukt og grønnsaker synes jeg du skal variere. Variasjon i kostholdet vil sørge for at du får det du trenger av næringsstoffer. Det er derfor ikke lurt å f.eks bare spise gulrøtter, men også brokkoli, blomkål, salat, tomat osv, osv. Det er anbefalt å daglig spise 3 porsjoner med grønnsaker og 2 frukt. 1 porsjon grønnsak er f.eks 2,5 dl bladgrønnsaker eller 1,2 dl andre grønnsaker (rå og kokt). 1 porsjon frukt er 1 medium hel frukt eller 1,2 dl oppskåret frukt. Husk også at du får verdifulle næringsstoffer gjennom grove kornprodukter, melk og melkeprodukter, magert kjøtt og fisk. Siden jeg ikke bor i Norge, vet jeg dessverre ikke hva det koster å gå til ernæringsfysiolog der. Den beste måten å komme i kontakt med en er å kontakte legen din. Ellers har leila et bra svar til deg! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.