Gå til innhold

Om tre timer kommer Skattemeldingen for 2016

Skal du sjekke Skattemeldingen ved midnatt?   

5 stemmer

1. 1. Skal du sjekke Skattemeldingen ved midnatt?

• Ja, dette blir liddli spennende
      4
    • Nei, bryr meg ikke om det (mannen tar seg av økonomien)
      1
    • Betaler ikke skatt, vel
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg skal sjekke det. Kanskje det er justert i år iom at jeg hadde lavere inntekt i fjor enn året før. Jeg har dessuten gått opp ganske mye i lønn i år, så må passe på at jeg ikke får baksmell neste år nå . 

Det var forresten sløVt å skrive sløft :)

Skylder på lite søvn i natt. Da jeg endelig kom meg i seng, lå jeg å tenkte på hva som var mest fornuftig å gjøre med pengene. Det er nok det kjedeligste som er det mest fornuftige. Får vel betale ned på huslånet ;)

Fornuftig = å ha mest mulig penger når man dør?

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg skal sjekke det. Kanskje det er justert i år iom at jeg hadde lavere inntekt i fjor enn året før. Jeg har dessuten gått opp ganske mye i lønn i år, så må passe på at jeg ikke får baksmell neste år nå . 

Sikkert være lurt å sjekke skattekortet:

https://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/

Anonymkode: 821db...f34

Nicklusheletida
28 minutter siden, Master skrev:

Oh no, noen ganger må man bare kose seg også ;) 

Men så lenge jeg har råd til å reise på ferie når jeg har ferie i tillegg til et par langhelger i året ,  tilgang til å låne en gratis hytte noen helger i året, ja da er mitt behov dekket. 

Jeg har god nok råd til å ha det greit, men ikke så god råd at jeg kan la være å bruke fornuften :)

44 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det var forresten sløVt å skrive sløft :)

Skylder på lite søvn i natt. Da jeg endelig kom meg i seng, lå jeg å tenkte på hva som var mest fornuftig å gjøre med pengene. Det er nok det kjedeligste som er det mest fornuftige. Får vel betale ned på huslånet ;)

Om du har tabelltrekk så har ikke inntekten noe å si. Tabellen justerer seg etter inntekt. Men om f.eks renteinntekter/utgifter forandrer seg så kan det være man ender med feil tabell og da må man inn og endre selv. Samme gjelder foreldrefradrag og aksjeinntekter/utbytte. Har du hatt to arbeidsgivere samtidig så er en av dem hovedarbeidsgiver og da trekker man (som regel) tabell. Den andre arbeidsgiveren regnes som biarbeidsgiver og der trekkes %, normalt 36%. Skatten du trekker i år er beregnet ut ifra ligningen fra 2015.

Annonse

Andreaswell
43 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men så lenge jeg har råd til å reise på ferie når jeg har ferie i tillegg til et par langhelger i året ,  tilgang til å låne en gratis hytte noen helger i året, ja da er mitt behov dekket. 

Jeg har god nok råd til å ha det greit, men ikke så god råd at jeg kan la være å bruke fornuften :)

Jada, kan fint være fornuftig uten å overbruke :) Vi lever bare en gang, huslånet ruller og går uansett tenker jeg. Glede barna og seg selv med litt ekstra iblant er bare fint, om man har råd selvsagt :) "Noen drømmer koster penger, men ikke alle drømmer kan oppfylles"

Nicklusheletida
1 minutt siden, Master skrev:

Jada, kan fint være fornuftig uten å overbruke :) Vi lever bare en gang, huslånet ruller og går uansett tenker jeg. Glede barna og seg selv med litt ekstra iblant er bare fint, om man har råd selvsagt :) "Noen drømmer koster penger, men ikke alle drømmer kan oppfylles"

Skjønner, men jeg sitter med skyhøyt huslån alene. 

Jeg sponser en fin ferietur på alle 3 nå i påsken og den yngste også til sommeren. Det var bestemt før jeg fikk vite at jeg fikk igjen på skatten :)

Jo mer jeg tenker på det jo mer sikker på blir jeg på at huslånet må ned . Kan ikke bare kose oss hele tiden :)

27 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skjønner, men jeg sitter med skyhøyt huslån alene. 

Jeg sponser en fin ferietur på alle 3 nå i påsken og den yngste også til sommeren. Det var bestemt før jeg fikk vite at jeg fikk igjen på skatten :)

Jo mer jeg tenker på det jo mer sikker på blir jeg på at huslånet må ned . Kan ikke bare kose oss hele tiden :)

Er ikke noen økonom jeg altså, men vil du egentlig merke det på boliglånet om du bruker pengene på det? Jeg tenker litt sånn at dette skal jeg batale på i 13 år til, et år fra eller til spiller ingen rolle, også setter jeg heller pengene på sparekonto sånn at jeg har den dagen jeg plutselig får bruk for dem. På den måten har jeg sluppet både billån og forbrukslån og jeg slipper vente på lønning om vaskemaskinen ryker.

Nicklusheletida
5 minutter siden, Trine skrev:

Er ikke noen økonom jeg altså, men vil du egentlig merke det på boliglånet om du bruker pengene på det? Jeg tenker litt sånn at dette skal jeg batale på i 13 år til, et år fra eller til spiller ingen rolle, også setter jeg heller pengene på sparekonto sånn at jeg har den dagen jeg plutselig får bruk for dem. På den måten har jeg sluppet både billån og forbrukslån og jeg slipper vente på lønning om vaskemaskinen ryker.

Jeg har ikke forbrukslån, billån eller annet lån. Kun huslån som er høyt. 

Jeg har penger til uforutsatte utgifter på sparekonto. I år vil jeg klare å sette av mer også fordi jeg får høyere lønn. Jeg setter også av feriepenger, / helgeturpenger på egen konto gjennom hele året. Både påskeferie og sommerferien er betalt ( bortsett fra lommepenger ) I høstferien får vi leid gratis en hytte. Noe mer tid til ferie utenom det har jeg ikke uansett. 

Så jeg mener jeg har kontroll. Nei, jeg vil jo ikke merke det noe særlig, men tenker at alle monner drar og at jo mer jeg greier å betale ned på huslånet før farsbidraget og barnebidraget tar slutt om 2, 5 år, jo bedre er det :)

Herregud, jeg høres skikkelig kjedelig ut :D

Jeg drømmer jo om å bruke penger , farte rundt omkring i Norges land og ta mange bilder, men så lenge jeg ikke har mer ferie enn de fleste andre får jeg jo ikke gjort det uansett :)

AnonymBruker
15 minutes ago, Nicklusheletida said:

Jeg drømmer jo om å bruke penger , farte rundt omkring i Norges land og ta mange bilder, men så lenge jeg ikke har mer ferie enn de fleste andre får jeg jo ikke gjort det uansett :)

Det kan jeg gjøre 365 dager i året.

Anonymkode: 8f714...352

Annonse

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har ikke forbrukslån, billån eller annet lån. Kun huslån som er høyt. 

Jeg har penger til uforutsatte utgifter på sparekonto. I år vil jeg klare å sette av mer også fordi jeg får høyere lønn. Jeg setter også av feriepenger, / helgeturpenger på egen konto gjennom hele året. Både påskeferie og sommerferien er betalt ( bortsett fra lommepenger ) I høstferien får vi leid gratis en hytte. Noe mer tid til ferie utenom det har jeg ikke uansett. 

Så jeg mener jeg har kontroll. Nei, jeg vil jo ikke merke det noe særlig, men tenker at alle monner drar og at jo mer jeg greier å betale ned på huslånet før farsbidraget og barnebidraget tar slutt om 2, 5 år, jo bedre er det :)

Herregud, jeg høres skikkelig kjedelig ut :D

Jeg mente ikke at du ikke har kontroll altså, det tror jeg absolutt du har :) Og jeg tenkte heller ikke at du har andre lån i tillegg, bare sa at om man har endel penger på konto så slipper man sånne dyre lån om det plutselig skulle være at man f.eks trenger en ny bil. Så syns jeg selv det er så kjedelig å betale ekstra ned på et høyt lån siden de månedlige avdragene uansett blir omtrent det samme. Men jeg er ikke noe flink til å spare småsummer da. Det må liksom syns veldig godt at kontoen øker for at jeg skal gidde. Betaler heller maks av hva jeg kan klare på boliglånet og blir fortere ferdig på den måten.

Slapp av, du er ikke noe mer kjedelig enn meg ;) Når jeg skal skeie ut så tar jeg det store teltet på tur :D Jeg får svi for det i form av ekstra vekt på ryggen :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...