Gå til innhold

Hvilken tidsepoke ville dere ha trivdes best i hvis det var et valg???

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Jeg mener

Føler og har ofte følt at jeg har " det bare ikke i meg" Vet ikke hva Kanskje er ikke livskraftig nok eller i våre dager smart eller intelligent eller frisk nok Kanskje for angstfylt eller for lite godt og konstruktivt Vanskelig for alle mennesker å finne sin plass i livetHovedgrunnen for meg har vært mye manglende motivasjon  og for mye tvil om alt Man må ville sjøl å få til ting

Mye psykologi hevder at alle har ikke det samme i seg

Andre sier at jobber man bare hardt nok betyr talent eller grunnleggende potensiale ikke så mye

Noen tykkfalne har jeg sett i ukeblader ville valgt seg emperien 

Andre kanskje veldig romfartsinteresserte ville valgt et punkt langt inn i fremtida

Kunne kanskje selv tenkt meg renessansen Vet ikke helt Enkelte er det til alle tider som skaper uroligheter og ufred og kriger?

Men kanskje en gang når alle lands demokratier er godt etablerte og ikke nyutsprungne.

I en avis en gang for mange år siden i en artikkel stod det at det hadde vært noen minutter i historien der hadde vært tilnærmet uten krig i verden 

Det blir som slik jeg har hørt når de store norske dikterne satte seg i stevne å skrive et dikt om hver måned i året Alle skulle velge sin måned Også ble det kun aprilmåned igjen til den store dikter B.Bjørnson tror jeg det var.

Derav diktet "Jeg velger meg april"

Han valgte selv om det var det eneste som var igjen. Det hele skjedde visstnok i Oslo på 1800 tallet Er usikker på helt hvordan dette var Husker bare tror det var fra en norsktime .

Men syntes det er så flott Det er det eneste men jeg velger liksom..

På den annen side har man jo Marte Svennerud i Prøysen

"Je tek dem alle sju" når hun ble bedt om å bidra for foreldreløse barn 

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Værsåsnill å ikke misforstå 

Jeg mener ikke å hevde at tida er "en vare"

Jeg vet at altfor mange har opplevet og opplever på godt og vondt at "ingenting blir noensinne det samme" eller kanskje nettopp det slik jeg ofte føler utilstrekkelig egen forståelse

Men kanskje der er håp når man forstår eller skimter at man ikke forstår

Jeg ville leve akkurat nå.  Eller i fremtiden, hvis den blir enda bedre. Noe alt tyder på at den gjør.

Det jeg liker aller best, er at jeg lever i den tiden hvor de fleste sykdommer kan lindres og noen faktisk kan kureres.

Og så elsker jeg at jeg kan være min introverte, bedagelige jeg til fulle.  Jeg kan sette meg ned i sofaen med Netflix eller en bok etter jobb, og sitte der i flere timer.   Det ville ikke vært mulig for en voksen kvinne i noen annen tidsalder som har vært tror jeg?

Det er også fint å vite at de fleste store problemene i verden bare blir mindre og mindre for hvert år. Færre lever i fattigdom. Færre utsettes for vold. Barnehelsen er bedre. Barnedødeligheten er lavere. etc. etc. 

Jeg er i grunnen enig med Kalevaala, det ser jo så fint ut på gamle bilder, men de jobbet nok hardt fra de slo opp øynene tidlig om morgenen til de krøp til sengs langt utpå kvelden. Jeg trives i grunnen veldig godt nå jeg. :) 

1 time siden, Kalevaala skrev:

Jeg ville leve akkurat nå.  Eller i fremtiden, hvis den blir enda bedre. Noe alt tyder på at den gjør.

Det jeg liker aller best, er at jeg lever i den tiden hvor de fleste sykdommer kan lindres og noen faktisk kan kureres.

...

Det er også fint å vite at de fleste store problemene i verden bare blir mindre og mindre for hvert år. Færre lever i fattigdom. Færre utsettes for vold. Barnehelsen er bedre. Barnedødeligheten er lavere. etc. etc. 

Jeg er helt enig. Og tar også med likestillingsaspektet. Det ville vært tøft å skulle tilpasse seg en tidsalder der kvinner hadde en helt annen rolle og muligheter enn det vi har i vår del av verden i dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...