Gå til innhold

Sykemelder seg fordi hun ikke får bruke hijab på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det for lett å få sykemelding?

https://www.nrk.no/rogaland/ble-sykmeldt-da-sykehjemmet-innforte-hijab-forbud-1.13461022

Yaha Gapuraejva er én av dem som ikke liker sykehjemmets vedtak om nøytral uniform. Hun ble sykmeldt da Blidensol i fjor vinter ønsket regler om nøytralt arbeidstøy. I dag sliter 50-åringen med stressanfall.

– Jeg har det vanskelig akkurat nå. Det har det vært siden dette vedtaket kom for flere måneder siden. Det var en stor påkjenning.

Anonymkode: adfd3...8a2

Fortsetter under...

Andreaswell

For lett, tja. Men i dette tilfellet kan jeg ikke uttale meg for jeg vet ikke hvordan vedkommende faktisk opplever situasjonen. For alt vi vet kan det være en meget stor psykisk belastning for vedkommende.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/rogaland/ble-sykmeldt-da-sykehjemmet-innforte-hijab-forbud-1.13461022

Yaha Gapuraejva er én av dem som ikke liker sykehjemmets vedtak om nøytral uniform. Hun ble sykmeldt da Blidensol i fjor vinter ønsket regler om nøytralt arbeidstøy. I dag sliter 50-åringen med stressanfall.

– Jeg har det vanskelig akkurat nå. Det har det vært siden dette vedtaket kom for flere måneder siden. Det var en stor påkjenning.

Jeg ser ikke problemet med å bære hijab i jobben, det er jo en voksen kvinne og dette er et plagg som ikke hindrer henne i jobben på noen måte. (Jeg er for 18 års-grense å hijab derimot) Og måten denne kvinnen bærer sin hijab på på bildet er jo som et skaut slik jeg er ganske sikker på at omtrent alle kvinnene (og deres formødre) som bor på pleiehjemmet brukte da de jobbet i fjøset og ute, om noen av dem er oppvokste på gård da.

Men å bli sykemeldt fordi man ikke får bruke et bestemt klesplagg på jobb.... Tja. Det høres jo litt for enkelt ut.

AnonymBruker

Syns det er avgjørende hvor mye dette hodeplagget betyr for henne. Er det slik at det gir henne store kvaler  i forhold til sin tro forstår jeg jo at det er vanskelig. Men noen ganger virker det som at det er mer behovet for å ha rett eller en del av personens identitet enn frykt for straff fra en Gud  ?. 

Det er strenge regler for helsepersonell ang klær. Dette gjelder først og fremst hygiene. Hvis hun har rent hodeplagg på samme måte som uniform skulle vel det være greit ...?. En annen ting er det å ta hensyn til pasientene. I et omsorgsyrke er vanligvis hensyn til pasientene viktigere enn personalet sine personlige meninger og ønsker. 

Som pleiere blir man en ganske homogen gruppe som kler seg likt. Enten man er punker, emo, "snobb", rik, fattig , ung eller gammel ..... Det skal være som en uniform. 

Anonymkode: e4100...bbe

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg ser ikke problemet med å bære hijab i jobben, det er jo en voksen kvinne og dette er et plagg som ikke hindrer henne i jobben på noen måte. (Jeg er for 18 års-grense å hijab derimot) Og måten denne kvinnen bærer sin hijab på på bildet er jo som et skaut slik jeg er ganske sikker på at omtrent alle kvinnene (og deres formødre) som bor på pleiehjemmet brukte da de jobbet i fjøset og ute

Men hijab er normalt langt mer omfangsrik enn et lite skaut.

Bilderesultat for hijab

Annonse

Kan man få sykemelding på religiøst grunnlag? Jeg har hørt om tilfeller hvor folk har opplevd noe langt mer traumatisk enn dette og ikke hatt krav på sykepenger fordi en tragedie ikke er en sykdom. Religion er vel heller ikke definert som sykdom, selv om det muligens burde vært det.

AnonymBruker
2 hours ago, Trine said:

Kan man få sykemelding på religiøst grunnlag? Jeg har hørt om tilfeller hvor folk har opplevd noe langt mer traumatisk enn dette og ikke hatt krav på sykepenger fordi en tragedie ikke er en sykdom. Religion er vel heller ikke definert som sykdom, selv om det muligens burde vært det.

Høres rimelig spesielt ut om man skulle få det. Hva skal legene isåfall skrive på sykemeldingen? Om man med "religiøst grunnlag" også inkluderer dem som f.eks. er fullstendig overbevist om at de selv er Jesus Kristus, den allmektige sjøl, eller noe i den Golgata, kan jeg forstå at det nok kanskje bør skrives sykemelding.

Anonymkode: 3cfca...a71

AnonymBruker

Når jeg leser overskriften så tenker jeg at det ikke er noen som kan sykemelde seg selv. Det er det kun legene som gjør. Og det er kun på grunnlag av sykdom. 

Har arbeidsgiver mistanke om misbruk, kan han også be om å få den overprøvd.

Det er ikke så enkelt med sykemelding. Men hva som skjer i praksis varierer nok.

Anonymkode: 64854...f92

Gjest Maggie55

Hvordan "sykemelder man seg selv"egentlig???

Forstå dette den som kan 

Ikke misforstå er man syk så er man syk det er ikke hva jeg mener

Det er nok ikke lett å bare bli syk mener jeg

men det er et rart uttrykk uansett tenker jeg

På 7.4.2017 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Høres rimelig spesielt ut om man skulle få det. Hva skal legene isåfall skrive på sykemeldingen? Om man med "religiøst grunnlag" også inkluderer dem som f.eks. er fullstendig overbevist om at de selv er Jesus Kristus, den allmektige sjøl, eller noe i den Golgata, kan jeg forstå at det nok kanskje bør skrives sykemelding.

Anonymkode: 3cfca...a71

Ja, om man tror man er Jesus så er man nok muligens ganske syk.

På 4/6/2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Som jeg leser det er hun sykmeldt på grunn av stressanfall og ikke på grunn av hijaben alene. 

Tror ikke det finnes leger som sykmelder på bakgrunn av at man ikke får bære hijab på jobb, men det vel tenkelig at noen vil sykmelde på grunn av følgene av hijabforbudet (eks. stressanfall).

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik kan det også gjøres noen steder

http://www.aftenposten.no/norge/Bruker-hijab-for-a-tiltrekke-seg-dyktige-ansatte-132070b.html

Anonymkode: 11ace...c4d

Professor emeritus Stig Frøland ved Oslo universitetssykehus er svært skeptisk til at sykehuset uten debatt har åpnet for full adgang til å bære hijab for helsepersonell.

— Det er meget problematisk at leger og sykepleiere med direkte pasientomsorg bærer religiøse symboler, både kors, jødiske hodeplagg og hijab. 

Han viser til at det er helt nødvendig med et optimalt tillitsforhold mellom leger og pasienter.

Et godt behandlingsforløp er avhengig av full fortrolighet mellom lege og pasient, der pasienten føler seg fri til å fortelle om at som kan være relevant for sykdomsproblematikken, argumenterer Frøland med.

— Der kommer man ofte inn på en rekkes sensitive felt, som seksuell legning, preferanser, alkoholbruk og mange andre livsstilsforhold som er følsomme å ta opp, men kan være avgjørende for sykdomsforståelsen, sier han.

— Vi vet at undertrykkende og sterkt fordømmende holdninger for eksempel til homofile og hiv er utbredt blant muslimske miljøer i mange land, også i Norge, legger han til.

Insistering på å bruke religiøse symboler på sykehus er religiøs ekshibisjonisme, sier Frøland.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...