Gå til innhold

normalt at en 19 årig lillebor får mer julegaver/bursdagsgaver??

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

mamma har nemlig sagt at når jeg og storebror var 18 år, så var det slutt på gaver fra tanter og onkler i familien i jul og bursdag, for da får man bare av mor og far og søstre og brødre og besteforeldre. men i jula 2016 var lillebror 19 år. han fikk tilsammen flere tusen kroner i gavekort av alle tanter og onkler vi har (han er halvbror og etterpåklatt «12 åryngre enn meg»). han nermest svømte i penger der han satt, og jeg ble forvirret og spurte mamma hvorfor han fikk så mye mer enn meg og storebror, når han er over 18 år (av både meg og storebrors tanter og onkler,  og sin egen tante (stepappas søster). da svarte mamma at vi fikk gaver av tantene når vi også var 19 år. men det sa hun ikke når jeg var 18 år, for da sluttet tantene våre å gi til meg og storebror. for i 2005 feirte vi julaften hos den biologiske tanten til meg og storebror, og da var det ingen gaver til oss fra tanten og onkelen våre vi var hos, bare til stedlillebror. er dette normalt, å gi en halvbror mer barndomens goder (masse penge gaver fra meg og storebrors (ikke lillebrors biologiske) tanter og onkler, selvom han er over 18, og meg og storebror blir ikke verdsatt av de biologiske tanter og onklene våre med julegaver/bursdafsgaver noen gang etter fyllte 18?

dette er bare noe jeg lurer på, jeg er ikke sjalu jeg bare spør.

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

mamma har nemlig sagt at når jeg og storebror var 18 år, så var det slutt på gaver fra tanter og onkler i familien i jul og bursdag, for da får man bare av mor og far og søstre og brødre og besteforeldre. men i jula 2016 var lillebror 19 år. han fikk tilsammen flere tusen kroner i gavekort av alle tanter og onkler vi har (han er halvbror og etterpåklatt «12 åryngre enn meg»). han nermest svømte i penger der han satt, og jeg ble forvirret og spurte mamma hvorfor han fikk så mye mer enn meg og storebror, når han er over 18 år (av både meg og storebrors tanter og onkler,  og sin egen tante (stepappas søster). da svarte mamma at vi fikk gaver av tantene når vi også var 19 år. men det sa hun ikke når jeg var 18 år, for da sluttet tantene våre å gi til meg og storebror. for i 2005 feirte vi julaften hos den biologiske tanten til meg og storebror, og da var det ingen gaver til oss fra tanten og onkelen våre vi var hos, bare til stedlillebror. er dette normalt, å gi en halvbror mer barndomens goder (masse penge gaver fra meg og storebrors (ikke lillebrors biologiske) tanter og onkler, selvom han er over 18, og meg og storebror blir ikke verdsatt av de biologiske tanter og onklene våre med julegaver/bursdafsgaver noen gang etter fyllte 18?

dette er bare noe jeg lurer på, jeg er ikke sjalu jeg bare spør.

Kanskje de gir gaver et år "ekstra". Du får se hva som skjer i år.

Anonymkode: 6fda4...c2b

Det finnes ingen generelle regler for julegaver. I våre dager med familier som består av hel- og halvsøsken, bonusbarn, steforeldre og besteforeldre med nye samboere osv. i det uendelige, finnes det mange forskjellige løsninger.

Men det er et par ting du kan tenke over: Når det har gått så lang tid (er ikke du over 30 år nå?), kan folks økonomi - og dermed evne og vilje til å gi gaver - være annerledes enn den var 10-15 år tidligere.  Det er heller ikke bare slektskapet som avgjør hvem man ønsker å gi gave til, men hvor mye / hvor god kontakt man har med vedkommende (dette er generelt, jeg vet ingenting om forholdet du har til tanter og onkler).  Det kan også hende at man synes det er litt hyggelig (og enklere) å kjøpe gaver til barn og ungdom enn til voksne, og da kan det yngste "barnet" bli behandlet litt annerledes enn de eldste.

Blomsterfluen
24 minutter siden, laban skrev:

Det finnes ingen generelle regler for julegaver. I våre dager med familier som består av hel- og halvsøsken, bonusbarn, steforeldre og besteforeldre med nye samboere osv. i det uendelige, finnes det mange forskjellige løsninger.

Men det er et par ting du kan tenke over: Når det har gått så lang tid (er ikke du over 30 år nå?), kan folks økonomi - og dermed evne og vilje til å gi gaver - være annerledes enn den var 10-15 år tidligere.  Det er heller ikke bare slektskapet som avgjør hvem man ønsker å gi gave til, men hvor mye / hvor god kontakt man har med vedkommende (dette er generelt, jeg vet ingenting om forholdet du har til tanter og onkler).  Det kan også hende at man synes det er litt hyggelig (og enklere) å kjøpe gaver til barn og ungdom enn til voksne, og da kan det yngste "barnet" bli behandlet litt annerledes enn de eldste.

ok. men det er urettferdig at meg og storebror fikk bare til 18 årsalderen, mens stelillebror (som har fått lappen som 17 åring) fortsatt får gaver fra de svært få tanter ig onkler vi har. (de fleste tanter og besteforeldre av vår familie døde av kreft/nyresvikt pga ekstrem røyking i nange år (bestemor og bestefar brukte binders til å holde røyken med) og multippel skelerose og hjertestans. vi har bare to biologisk tante og onkeler. jeg hadde forstått dette mer om vi var mange i den nærmeste slekta. mamma og tantene mine er styrtrike pga pensjon. (det skjønner jeg, fordi tanten og onklen ga i år 100.000 kr til dattera si (kjæresten til storebror) i julegave, og de biologiske tantene og onkelene til meg og storebror ga tilsammen 6.000 kr i gavekort på sten og strøm til stelillebror jula 2016 mens vi ikke fikk noe av de biologiske tantene eller onklene våre.

Blomsterfluen
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare et spm, hvorfor er du så opptatt av penger?

Anonymkode: 3a430...39f

jeg er opptatt av penger fordi jeg er en sånn murphys lov type og da må jeg ofte erstatte og kjøpe nye ting, fordi jeg ødelegger ting ved falluhell/uerfaren mor som klasker vaskekosten full av såpevann inn i aparater når hun vasker gulvet, sån at aparatene får vannskader.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...