Gå til innhold

Offentlig diskusjon om fullverdige liv

Anbefalte innlegg

Ikke bare her på dol at noen er opptatt av hva som er et fullverdig liv. Jeg reagerer utrolig negativt på Aksel Sterris utspill, blant annet dette utsagnet:

"– Jeg er åpen for å tillate at embryoer som har dårlige forutsetninger for å leve gode liv, blir valgt bort. Det inkluderer embryoer med anlegg for psykisk sykdom, som beviselig er den enkeltfaktoren som er verst for livskvaliteten vår. I løpet av noen tiår tror jeg at vi ikke vil stusse over slik sortering. Spørsmålet blir heller hvilke egenskaper vi ønsker at barna våre skal ha." 

Her er hele intervjuet: https://www.minervanett.no/jeg-var-abortmotstander-ett-ar/

Mange som er kritisk til Sterris utspill, på noe ulikt grunnlag, for eksempel her:

https://morgenbladet.no/ideer/2017/04/forskning-og-menneskesyn

Mye av debatten har omhandlet hvorvidt mennesker med Downs syndrom kan leve et fullverdig liv, og Sterri argumenterer blant annet med at mennesker med Downs syndrom har kortere levetid og økt sykelighet, blant annet mht depresjon. En ting er at begrepet "fullverdig liv" ikke defineres, men enda verre synes jeg det er at det fremmes en holdning om at kun "fullverdige liv" er leveverdige. Jeg klarer ikke å se at liv med lidelse ikke er leveverdige.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/420780-offentlig-diskusjon-om-fullverdige-liv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
14 minutter siden, frosken skrev:

Ikke bare her på dol at noen er opptatt av hva som er et fullverdig liv. Jeg reagerer utrolig negativt på Aksel Sterris utspill, blant annet dette utsagnet:

"– Jeg er åpen for å tillate at embryoer som har dårlige forutsetninger for å leve gode liv, blir valgt bort. Det inkluderer embryoer med anlegg for psykisk sykdom, som beviselig er den enkeltfaktoren som er verst for livskvaliteten vår. I løpet av noen tiår tror jeg at vi ikke vil stusse over slik sortering. Spørsmålet blir heller hvilke egenskaper vi ønsker at barna våre skal ha." 

Her er hele intervjuet: https://www.minervanett.no/jeg-var-abortmotstander-ett-ar/

Mange som er kritisk til Sterris utspill, på noe ulikt grunnlag, for eksempel her:

Mye av debatten har omhandlet hvorvidt mennesker med Downs syndrom kan leve et fullverdig liv, og Sterri argumenterer blant annet med at mennesker med Downs syndrom har kortere levetid og økt sykelighet, blant annet mht depresjon. En ting er at begrepet "fullverdig liv" ikke defineres, men enda verre synes jeg det er at det fremmes en holdning om at kun "fullverdige liv" er leveverdige. Jeg klarer ikke å se at liv med lidelse ikke er leveverdige.

Jeg tenker at de med downs har et godt liv, bare se på tangerudbakken så mye de får oppleve. Jobb og reiser, og det får de her i kommunen og. 

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Jeg har så mange tanker og følelser rundt dette at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Et liv og et menneske er så verdifullt i seg selv . Hvordan kan noen mene de har rett til å velge bort eller vurdere deres livskvalitet ... 

Jeg har en datter som er psykisk utviklingshemmet .... 

Anonymkode: 09e96...8ae

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så mange tanker og følelser rundt dette at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Et liv og et menneske er så verdifullt i seg selv . Hvordan kan noen mene de har rett til å velge bort eller vurdere deres livskvalitet ... 

Jeg har en datter som er psykisk utviklingshemmet .... 

Hvis en først er for selvbestemt abort er ikke begrunnelsen viktig. Et liv er et liv.

Anonymkode: 51803...8b2

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en først er for selvbestemt abort er ikke begrunnelsen viktig. Et liv er et liv.

Jeg er jo enig i dette men forstår ikke helt hvorfor du skriver dette til meg ?. 

AnonymBruker

Hvor går grensen for hva som er ett verdig liv? Skjønner att de som har lyter blir provosert av att det snakkes om att embryoer som vil bli som dem skal sorteres bort. Men er man for selvbestemt abort, så er jo dette en legitim grunn, som andre grunner. Men det må ikke skapes forventning om abort.. Dersom man er imot.

Anonymkode: bb07a...7b0

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke primært opptatt av abortdiskusjonen nå, men på hvilket menneskesyn som ligger bak denne formen for tenkning. Det er forskjell på å gi hvert enkelt menneske en rett til syvende og sist avgjøre hvorvidt de vil ta abort eller ikke (selv om det etter min oppfatning bør være en grense for hvor sent i svangerskapet det skal kunne skje), og det å antyde at liv som etter Sterris syn ikke er "fullverdige" heller ikke er verdt å leve.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen for hva som er ett verdig liv? Skjønner att de som har lyter blir provosert av att det snakkes om att embryoer som vil bli som dem skal sorteres bort. Men er man for selvbestemt abort, så er jo dette en legitim grunn, som andre grunner. Men det må ikke skapes forventning om abort.. Dersom man er imot.

Anonymkode: bb07a...7b0

Det går an å være for selvbestemt abort av hensyn til kvinnens rett til å bestemme over sitt liv, og likevel mene at det er svært betenkelig å generelt mene at det er greit at barn velges bort primært som følge av egenskaper ved  barnet.

AnonymBruker
52 minutter siden, frosken skrev:

Det går an å være for selvbestemt abort av hensyn til kvinnens rett til å bestemme over sitt liv, og likevel mene at det er svært betenkelig å generelt mene at det er greit at barn velges bort primært som følge av egenskaper ved  barnet.

Vet at dette blir en helt annen diskusjon, men er det rett at mannnen (faren) ikke har noe han skulle ha sagt til en eventuell abort eller ikke? Jeg vet ikke svaret, og jeg tror ikke det er mulig å komme frem til et svar som gir rettferdige rettigheter til alle.

Anonymkode: a3385...794

Gjest Maggie55

Bare pyton at akademi har tatt sånne veier

En fremmed måte å tenke på for meg I vår familie var aldri dette noe problemstilling for noen av dem det gjalt

Men livet går alltid videre  og jeg tar bare akademias sitt syn til etterretning ,men mange der er jo for eksperimentering med mennesker også har jeg mer og mer skjønt

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Jeg er ikke primært opptatt av abortdiskusjonen nå, men på hvilket menneskesyn som ligger bak denne formen for tenkning.

Syntes ikke det har noen betydning om man velger abort av den eller den grunnen. Den ene begrunnelsen er ikke bedre/verre enn den andre. Dette menneskesynet er først relevant når vi snakker om barn.

Anonymkode: e668a...aa7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...