Gå til innhold

Røyker du? Bør røyk være dyrere eller billigere?

Bør røyk koste?  

19 stemmer

1. 1. Er det for dyrt å røyke?

• Jeg røyker og synes røyk bør være dyrere.
      2
    • Jeg røyker og synes røyk bør være billigere
      5
    • Jeg røyker ikke og synes røyking bør være dyrt
      10
    • Jeg røyker ikke men synes røyking ikke bør ødelegge økonomien til røykerne.
      1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Røyk, alkohol og andre avhengighetsskapende stoffer er altfor dyre. Man klarer som regel ikke slutte uansett og med så dyre varer fører dette til at man også må leve begredelig på andre områder. Som billig og dårlig kosthold. Ikke ha råd til treningsabonnement. Dårlig med fritidsaktiviteter for seg selv og ungene osv. Ikke råd til tannlege eller annen helsebehandling. Lista er enormt lang.

Anonymkode: 7f550...c11

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyk, alkohol og andre avhengighetsskapende stoffer er altfor dyre. Man klarer som regel ikke slutte uansett og med så dyre varer fører dette til at man også må leve begredelig på andre områder. Som billig og dårlig kosthold. Ikke ha råd til treningsabonnement. Dårlig med fritidsaktiviteter for seg selv og ungene osv. Ikke råd til tannlege eller annen helsebehandling. Lista er enormt lang.

Du lister opp gode nok insentiver for å slutte. Det står bare på vilja.

Anonymkode: b2254...712

• 2 uker senere...

Det burde vært mye billigere! Hvertfall halvparten av dagens pris! Røyk er så sykt dyrt her i Norge! Heldigvis bor jeg nært Sverige, og kan handle til litt bedre priser der! 

Men jeg syns det er for dyrt der og... for meg forsvinner det 3500-4000 kr i mnd på røyk... hadde jeg mått kjøpe i Norge, hadde det sikkert kosta 8000kr... Det er jo helt sinnsykt!

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Celine98 skrev:

Det burde vært mye billigere! Hvertfall halvparten av dagens pris! Røyk er så sykt dyrt her i Norge! Heldigvis bor jeg nært Sverige, og kan handle til litt bedre priser der! 

Men jeg syns det er for dyrt der og... for meg forsvinner det 3500-4000 kr i mnd på røyk... hadde jeg mått kjøpe i Norge, hadde det sikkert kosta 8000kr... Det er jo helt sinnsykt!

Det som er sinnsykt er at du fortsetter å drepe deg selv sakte og samtidig betaler så mye for det.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er sinnsykt er at du fortsetter å drepe deg selv sakte og samtidig betaler så mye for det.

Livet dreper...! Ingen som har overlevd det enda! 

Nå har det seg sånn at jeg er avhengig av røyk, og jeg liker røyk! Da velger jeg å fortsette å røyke! Men jeg syns jo fortsatt at det er sykt dyrt!

AnonymBruker
10 minutter siden, Celine98 skrev:

Livet dreper...! Ingen som har overlevd det enda! 

Nei, men ikke trivelig med hjerte- og karsykdom, kols og lungekreft.

10 minutter siden, Celine98 skrev:

Nå har det seg sånn at jeg er avhengig av røyk, og jeg liker røyk! Da velger jeg å fortsette å røyke! Men jeg syns jo fortsatt at det er sykt dyrt!

Ja, det er sikkert dyrt å røyke 50 om dagen. Men det er ditt valg.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men ikke trivelig med hjerte- og karsykdom, kols og lungekreft.

Ja, det er sikkert dyrt å røyke 50 om dagen. Men det er ditt valg.

Ja, helt sant! Det er mitt valg! Nå røyker jeg vel ikke 50 om dagen da... men, ja, jeg røyker mye, og liker det! Derfor er jeg glad jeg kan handle i Sverige!

AnonymBruker

Jeg savner å røyke. Men jeg har valgt å ikke gjøre det. 4+ år siden jeg tok ett trekk. Røyk er kos. Det er det mange ikke-røykere som ikke forstår. Men det er altså fryktelig godt, og avslappende.....

Anonymkode: 467f4...90f

AnonymBruker
På 3. mai 2017 den 16.19, emilie321 skrev:

Jeg prøver å være røykfri, men sprekker stadig (spes når jeg har svært dårlige dager). Er nå mer røykfri enn det jeg røyker. Noe av det som gjør at jeg greier det såpass er at røyken er så dyr. Så pr idag er jeg for min del glad for at røyken er såpass dyr.

Hadde røyk og alkohol kommet på markedet i dag så hadde det nok blitt forbudt.

Kan love deg at vi forstår. Vi har alle våre vaner .... 

Avhengighet til tobakk er skremmende sterk hos noen. Kjenner mennesker som har vært avhengig av surstoff for å leve. De fikk ultimatumet om å slutte med røyk for å få dette. De valgte røyken og døden... 

Da mine foreldre og besteforeldre vokste opp visste de ikke om konsekvensene av røyk. Det ble etter noen år en " eksplosiv" økning i kreft og KOLS. Jeg unner ikke min verste fiende disse lidelsene... Men i dag vet vi jo bedre. Jeg dømmer ingen for å kommet inn i denne avhengigheten men vi bør sette inn kraftige tiltak for å stoppe neste generasjon ..... 

Anonymkode: ff0c8...6ef

Annonse

AnonymBruker
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Billigere selvfølgelig og jeg hadde ment det samme om jeg var ikke-røyker. Tobakksprisene i Norge henger ikke på greip og derfor er Sverige hyppig besøkt,

Anonymkode: ae7aa...3b0

Det er høy pris fordi en tenker at avgiftene skal brukes til å finansiere det når noen blir syke og pleietrengende som følge av det. Således er det snylting å handle i Sverige.

Anonymkode: 57a9e...58a

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er høy pris fordi en tenker at avgiftene skal brukes til å finansiere det når noen blir syke og pleietrengende som følge av det. Således er det snylting å handle i Sverige.

Tenk på alt staten tjener på att røykerne dør før de blir pensjonister?

AnonymBruker

Ps, jeg er klar over att det var en makaber spissformulering, men bare for å si det "åpenbare".

Jeg mener de burde forby sigaretter etterhvert. Bare la de som begynte for lenge siden, fortsette med tillatelse. Slik att ingen nye begynner med dritten.

På 17.5.2017 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Høye priser og vanskeligere tilgjengelighet har gjort at nesten ingen unge begynner å røyke i dag. Det er kjempebra! 

Anonymkode: b833a...3a1

Det stemmer ikke alltid! I klassen min er vi 7 av 12 jenter som røyker fast og tre som bare snuser... bare to jenter som er helt tobakksfri!

AnonymBruker
På 17.5.2017 den 3.44, AnonymBruker skrev:

Det er fullt lovlig å handle sigaretter i Sverige så å kalle det såkalt snylting er bare tøys.

Anonymkode: ae7aa...3b0

AnonymBruker
7 timer siden, Celine98 skrev:

Det stemmer ikke alltid! I klassen min er vi 7 av 12 jenter som røyker fast og tre som bare snuser... bare to jenter som er helt tobakksfri!

Er jenter generelt dummere enn gutter?

http://www.vg.no/forbruker/helse/tobakk/flere-jenter-enn-gutter-roeyker/a/538373/

Flere jenter enn gutter røyker

Blant voksne er det sterk sammenheng mellom daglig røyking, kort utdanning og lav inntekt. Det samme bildet gjelder også for ungdom. Daglig røyking er mer vanlig blant 15-16-åringer som planlegger yrkesfaglig utdanning, har skilte foreldre, eller dårlig familieøkonomi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...