Gå til innhold

Åndelige mennesker har færre hjernereseptorer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://forskning.no/hjernen-psykologi-stub/2008/02/andelige-mennesker-har-faerre-hjernereseptorer

Menneskers åpenhet for religiøse og åndelige opplevelser henger sammen kjemiske reaksjoner i hjernen. Jo flere serotoninreseptorer du har, jo mer skeptisk er du, har svenske forskere funnet ut.

Det er første gang at forskere finner en direkte forbindelse mellom hjernens kjemi og det som i personlighetstester kalles “selv trancendence”, tendensen til å oppfatte livet i en religiøs eller åndelig sammenheng, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.

Har forskerne bevist at Gud ikke finnes?

- Vår forskning sier ingenting om den saken, sier Lars Farde til Dagens Nyheter.

Det er ingen tvil om at resultatene kobler hjernes kjemi til åndelige opplevelser, men resultatene sier ingenting om hvor de åndelige opplevelsene kommer fra.

Det eneste forskerne kan si sikkert er at signalstoffet serotonin har noe å si for hvordan hjernen håndterer visse opplevelser.

Et poeng som er verdt å ta med seg er at det er det samme signalsystemet som blir påvirket av LSD og andre narkotiske stoffer som kan skape hallusinasjoner eller åndelig ladde opplevelser.

Anonymkode: 57681...4c2

stjernestøv
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://forskning.no/hjernen-psykologi-stub/2008/02/andelige-mennesker-har-faerre-hjernereseptorer

Menneskers åpenhet for religiøse og åndelige opplevelser henger sammen kjemiske reaksjoner i hjernen. Jo flere serotoninreseptorer du har, jo mer skeptisk er du, har svenske forskere funnet ut.

Det er første gang at forskere finner en direkte forbindelse mellom hjernens kjemi og det som i personlighetstester kalles “selv trancendence”, tendensen til å oppfatte livet i en religiøs eller åndelig sammenheng, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.

Har forskerne bevist at Gud ikke finnes?

- Vår forskning sier ingenting om den saken, sier Lars Farde til Dagens Nyheter.

Det er ingen tvil om at resultatene kobler hjernes kjemi til åndelige opplevelser, men resultatene sier ingenting om hvor de åndelige opplevelsene kommer fra.

Det eneste forskerne kan si sikkert er at signalstoffet serotonin har noe å si for hvordan hjernen håndterer visse opplevelser.

Et poeng som er verdt å ta med seg er at det er det samme signalsystemet som blir påvirket av LSD og andre narkotiske stoffer som kan skape hallusinasjoner eller åndelig ladde opplevelser.

Jeg leser en bok nå som en psykiater har skrevet, han var veldig skeptisk og vitenskapelig. Helt til en av hans pasienter i hypnose gikk tilbake til tidligere liv, og når hun døde i de tidligere livet kom det mestre gjennom og snakket til han. Om personlige ting hun umulig kunne vite, så sånn kan det gå :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg leser en bok nå som en psykiater har skrevet, han var veldig skeptisk og vitenskapelig. Helt til en av hans pasienter i hypnose gikk tilbake til tidligere liv, og når hun døde i de tidligere livet kom det mestre gjennom og snakket til han. Om personlige ting hun umulig kunne vite, så sånn kan det gå :) 

Virker ikke særlig troverdig. Kildekritikk er viktig!

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke særlig troverdig. Kildekritikk er viktig!

Hva? Han er psykiater, jo det virker svært troverdig. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva? Han er psykiater, jo det virker svært troverdig. 

En psykiatere er ikke nødvendigvis troverdig. Denne har nok funnet en måte å tjene seg søkkrik på lettlurte folk.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En psykiatere er ikke nødvendigvis troverdig. Denne har nok funnet en måte å tjene seg søkkrik på lettlurte folk.

Å så typisk :( Tror du ikke det finnes ærlige folk i verden? Les boken først...

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Å så typisk :( Tror du ikke det finnes ærlige folk i verden? Les boken først...

Nei, jeg tror mange gjerne gjør tilnærmet hva som helst for penger og/eller berømmelse.

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror mange gjerne gjør tilnærmet hva som helst for penger og/eller berømmelse.

Å han der tosken igjen! Jeg har tro på at folk har evner, men mange utgir seg for å kunne mer enn de kan. Det er skuffende, og noen ganger bommer de totalt...ser jo det. Men du vet før i tiden brukte de sjamaner og håndspåleggere, min far er oppvokst med håndspålegger som hjalp dem. Det hjalp faktisk og, og man måtte ikke tilbake flere ganger som i dag. Og jeg er sikkert på at magnetisert vann reddet livet mitt, var sikker på at jeg kom til å dø. Skulle hatt mer av det vannet men hun er død nå, hun kunne det virkelig. Og James Van Praagh har jeg tro på, har lest bok av han og sett filmen om han. Men de kan ta feil de og, som leger, psykologer og sykepleiere. 

AnonymBruker
Skrevet

Å han der tosken igjen! Jeg har tro på at folk har evner, men mange utgir seg for å kunne mer enn de kan. Det er skuffende, og noen ganger bommer de totalt...ser jo det. Men du vet før i tiden brukte de sjamaner og håndspåleggere,

Ja, de trodde på mye tullball i "gamle dager".

stjernestøv
Skrevet

Ja, de trodde på mye tullball i "gamle dager".

Haha :D Er du en sånn en ja...ja alt er tull! Alt min far og min bestemor har fortalt meg?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Haha :D Er du en sånn en ja...ja alt er tull! Alt min far og min bestemor har fortalt meg?

Ja, folk trodde på mye rart før i tiden. 

stjernestøv
Skrevet

Ja, folk trodde på mye rart før i tiden. 

Min bestemor syklet til en håndspålegger med en vondt arm, når hun reiste derfra var hun helt fin i armen. Og det kom ikke tilbake heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor syklet til en håndspålegger med en vondt arm, når hun reiste derfra var hun helt fin i armen. Og det kom ikke tilbake heller. 

Anekdoter bør en ikke sette særlig lit til. 

Etterprøvbarhet er viktig. Det vil si at det skal være mulig å tilbakevise tidligere funn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter.

Vitenskapen er objektiv. Objektiviteten følger av etterprøvbarheten.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anekdoter bør en ikke sette særlig lit til. 

Etterprøvbarhet er viktig. Det vil si at det skal være mulig å tilbakevise tidligere funn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter.

Vitenskapen er objektiv. Objektiviteten følger av etterprøvbarheten.

Vitenskap driter jeg i, de henger langt etter. Ikke ALT kan bevises, det jeg har opplevd kan ikke bevises men det er ekte. Jeg har besøkt tidligere liv.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Vitenskap driter jeg i, de henger langt etter.

Javel, det sier mest om deg.

Kanonføde
Skrevet
5 hours ago, stjernestøv said:

Å han der tosken igjen! Jeg har tro på at folk har evner, men mange utgir seg for å kunne mer enn de kan. Det er skuffende, og noen ganger bommer de totalt...ser jo det. Men du vet før i tiden brukte de sjamaner og håndspåleggere, min far er oppvokst med håndspålegger som hjalp dem. Det hjalp faktisk og, og man måtte ikke tilbake flere ganger som i dag. Og jeg er sikkert på at magnetisert vann reddet livet mitt, var sikker på at jeg kom til å dø. Skulle hatt mer av det vannet men hun er død nå, hun kunne det virkelig. Og James Van Praagh har jeg tro på, har lest bok av han og sett filmen om han. Men de kan ta feil de og, som leger, psykologer og sykepleiere. 

Hjelpes... magnetisert vann. Disse "con artistene" mangler ikke fantasi. Vet ikke om en god norsk oversettelse for con artist.

Gjest Gargamel
Skrevet
11 timer siden, stjernestøv skrev:

Mine besteforeldre gikk også til synske og healere. Jeg tviler egentlig ikke på at en healer i kan lindre smerte.

Indianerne ble nesten utryddet av kopper. Det hjalp ikke at de hadde åndelige medisinmenn. Det hadde nok vært bedre for dem med koppervaksine. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Åndelige opplevingar kan alle ha tror  jeg

Noe kan skje alle tror bare jeg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...