Gå til innhold

grønsaker som største karbhydratkilde

Gjest tytro

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nå begynt å spise middag med kjøtt der grønsaker er karbohydratene, ikke pasta, ris eller brød ol.Spiser brød ellers da.Men det jeg lurer på er om det nlir for lite..har hørt man kan spsie så mye grønt uten å legge på seg..jeg spsier ca en paprika, en boks med sopp, litt asparges, brokkoli,o.l..når maten er ferdig, så ser det mye ut..men altså uten ris og pasta...hva er lurt..kan en få for mye proteiner i kosten, og bli slapp av det?

håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei tytro,

Karbohydrater gir viktig næring til oss i form av energi til ’driften’ av hele kroppen (deriblant energi til musklene). Det er anbefalt at 55-65% av kaloriene pr dag kommer fra karbohydrater. Grønnsaker har forholdsvis lite karbohydrater, og mesteparten av karbohydratene der er fiber.

Det er vanskelig for meg å si om du får nok karbohydrater og evt. for mye proteiner ut fra den lille informasjonene jeg har. Pass bare på å spise rikelig med brødmat, frukt og melk resten av dagen, så får du karbohydrater der. Husk at du bør ha 6-11 porsjoner fra brød/korngruppen (1 porsjon er 1 brødskive, 1,2 dl kokt rik/pasta etc), 2-3 frukter, og 1-2 glass melk daglig. Jeg synes også at du godt kan legge til potet, ris, eller pasta til middagen (da dette ofte er et av dagens største måltider).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...