Gå til innhold

Er andelen katolikker i sterk vekst??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er andelen katolikker her i landet i veldig vekst?

Jeg mener ikke at det er noe negativt på noe måte men har liksom inntrykk av det når jeg prater med andre og litt via media.

Jeg tror heller ikke at så veldig mye kan forklares utifra livssyn eller fravær av dette fordi jeg tror mer at materielle verdier og hva som gir status i andres øyne til enhver tid er en større drivkraft for mange men livssyn er jo en måte å søke tilhørighet på i en vanskelig tid kanskje.

Er der noen relgioner eller livssyn som er i veldig vekst her og eller verdensbasis? Hvor finner man ut dette?

Anonymkode: c98cd...d60

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er andelen katolikker her i landet i veldig vekst?

Anonymkode: c98cd...d60

Ja, men det er først og fremst pga. innvandringen fra europeiske land.  De katolske kirkene i landets største byer er helt sprengt, men den største veksten består i f.eks. antall messer på polsk.  Det er ikke sånn at de norske katolikkene formerer seg i stor skala eller at folk konverterer.  Se her: http://www.katolsk.no/organisasjon/okb/Oslo/Olav/liturgi

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er der noen religioner eller livssyn som er i veldig vekst her og eller verdensbasis? Hvor finner man ut dette?

Mange mener at den gruppa som vokser mest, er de som ikke har noe aktivt religiøst liv - andre mener at islam vokser så raskt at muslimene kommer til å dominere verden om noen tiår. Det kommer også an på hvordan man teller - hvem er "kristen", liksom?

Her er en tabell fra en seriøs kilde som forsøker å framskrive religionene: https://no.wikipedia.org/wiki/Religion

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...