Gå til innhold

Når bestemor og bestefar har strevd med å skrape sammen 1000 kroner i konfirmasjonsgave, da skal de ikke bli latterliggjort i landets aviser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir konfirmantene overøst med vanvittige gaver? Hva gir du?

https://www.ranablad.no/meninger/ke-de-gar/konfirmasjon/nar-bestemor-og-bestefar-har-strevd-med-a-skrape-sammen-1000-kroner-i-konfirmasjonsgave-da-skal-de-ikke-bli-latterliggjort-i-landets-aviser/o/5-42-172828

Noen ganger kommer man over artikler der man nesten ikke tror sine egne øyne. En slik en sto i helgas VG. Med tittelen «200 kroner er for lite» fulgt opp av «Gi så det svir» kommenterte Astrid Meland gaver til dagens konfirmanter.

Bakgrunnen for kommentaren er en artikkel i samme avis, der flere personer, deriblant to forbrukerøkonomer, maner til måtehold i gavestrømmen.

Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB og kjent fra Luksusfellen» kommer med følgende pekepinn om omtrentlig størrelse på pengegavene:

– De helt nære, som besteforeldre, kan gi rundt 1000 kroner. Tante og onkel kan gi rundt 500-lappen, kusiner og fettere det samme, mens til andre venner kan man gi rundt 200.

Men Astrid Meland mener forbrukerøkonomer er noen skikkelige festbremser.

– Nå er de ute i VG igjen, akkurat i tide til å ødelegge konfirmasjonsfesten, skriver hun.

«Verdens rikeste besteforeldre og dessertgenerasjonen av naboer, venner og faddere trenger altså ikke å frykte at den «egentlige» meningen med konfirmasjonen forsvinner om de gir bort 5000 kroner», skriver Meland.

– Og videre: «I tillegg gir de råd som om vi levde på 1980-tallet. 1000 kroner fra besteforeldre? Å være bekymret for det store pengefokuset blant de unge er bare en greie foreldregenerasjonen alltid har hatt. En del av dem bruker det bare som et påskudd for å være gniere. Du trenger ikke være bekymret for dem. På kvelden slukker de sorgene i kobebiff og champagne».

Anonymkode: 28363...e4d

Fortsetter under...

Andreaswell

Ja, det er mye penger i omløp. Jeg tør ikke engang si hvor mye jeg fikk da jeg ble konfirmert, kommer til å få huden full.

AspieMonster

burde gi penger ikke få, for å vise at en er dedikert kristen og viser for gud hvor god og snill en er slik at han belønner deg i himmelen

..... mennehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

ALLAH AKBHAR er min gud, han er mye bedre, 100x bedre og 100x mer virkelig

Sånn er det med den saken

Andreaswell
5 minutter siden, AspieMonster skrev:

burde gi penger ikke få, for å vise at en er dedikert kristen og viser for gud hvor god og snill en er slik at han belønner deg i himmelen

..... mennehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

ALLAH AKBHAR er min gud, han er mye bedre, 100x bedre og 100x mer virkelig

Sånn er det med den saken

Går fint ann å konfirmeres utenfor kirken ;) 

AspieMonster
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Går fint ann å konfirmeres utenfor kirken ;) 

Jada, samme der også vel, skal en konfirmere at en er et snillt og godt menneske, så er det vel bedre å gi enn å ta, ellers bekrefter en vel bare at en er en egoistisk drittunge :P 

Neida, skal ikke være slem mot ungene, men synes dette er ganske tullete tradisjon

Nicklusheletida
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir konfirmantene overøst med vanvittige gaver? Hva gir du?

https://www.ranablad.no/meninger/ke-de-gar/konfirmasjon/nar-bestemor-og-bestefar-har-strevd-med-a-skrape-sammen-1000-kroner-i-konfirmasjonsgave-da-skal-de-ikke-bli-latterliggjort-i-landets-aviser/o/5-42-172828

Noen ganger kommer man over artikler der man nesten ikke tror sine egne øyne. En slik en sto i helgas VG. Med tittelen «200 kroner er for lite» fulgt opp av «Gi så det svir» kommenterte Astrid Meland gaver til dagens konfirmanter.

Bakgrunnen for kommentaren er en artikkel i samme avis, der flere personer, deriblant to forbrukerøkonomer, maner til måtehold i gavestrømmen.

Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB og kjent fra Luksusfellen» kommer med følgende pekepinn om omtrentlig størrelse på pengegavene:

– De helt nære, som besteforeldre, kan gi rundt 1000 kroner. Tante og onkel kan gi rundt 500-lappen, kusiner og fettere det samme, mens til andre venner kan man gi rundt 200.

Men Astrid Meland mener forbrukerøkonomer er noen skikkelige festbremser.

– Nå er de ute i VG igjen, akkurat i tide til å ødelegge konfirmasjonsfesten, skriver hun.

«Verdens rikeste besteforeldre og dessertgenerasjonen av naboer, venner og faddere trenger altså ikke å frykte at den «egentlige» meningen med konfirmasjonen forsvinner om de gir bort 5000 kroner», skriver Meland.

– Og videre: «I tillegg gir de råd som om vi levde på 1980-tallet. 1000 kroner fra besteforeldre? Å være bekymret for det store pengefokuset blant de unge er bare en greie foreldregenerasjonen alltid har hatt. En del av dem bruker det bare som et påskudd for å være gniere. Du trenger ikke være bekymret for dem. På kvelden slukker de sorgene i kobebiff og champagne».

Anonymkode: 28363...e4d

Hadde de bare brukt pengene fornuftig, så er det greit med store summer.

Jeg ville de skulle bruke mesteparten til bolig ( egenkapital ) , men eldstedatter brukte vel det meste på sydentur som 17-åring pluss fester og sønnen brukte opp på dyrt datautstyr og annet.

Eldstedatteren kommer til og få høy lønn, så hun bekymrer seg ikke, men sønnen sier nå :

- Hvorfor sa du ikke til meg at det var lurt å spare til leilighet ?

- Sa det ikke til deg ???? Jeg sa det mange ganger. 

- Ja, men du skulle sagt det på en slik måte at jeg forsto det .

Han har i hvert fall lært nå da og har blitt flink til å spare, men prisene løper fra han. Er ikke mulig å etablere seg i Oslo. 

Annonse

15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hadde de bare brukt pengene fornuftig, så er det greit med store summer.

Jeg ville de skulle bruke mesteparten til bolig ( egenkapital ) , men eldstedatter brukte vel det meste på sydentur som 17-åring pluss fester og sønnen brukte opp på dyrt datautstyr og annet.

Eldstedatteren kommer til og få høy lønn, så hun bekymrer seg ikke, men sønnen sier nå :

- Hvorfor sa du ikke til meg at det var lurt å spare til leilighet ?

- Sa det ikke til deg ???? Jeg sa det mange ganger. 

- Ja, men du skulle sagt det på en slik måte at jeg forsto det .

Han har i hvert fall lært nå da og har blitt flink til å spare, men prisene løper fra han. Er ikke mulig å etablere seg i Oslo. 

*hehe* Mine to har fremdeles så å si alt stående på konto, 2 og 4 år etter konfirmasjonen. :) Den ene kjøpte seg en laptop til 4-5000,-, den andre har ikke rørt noe. De pengene kommer nok godt med når de skal ut på boligmarkedet ja - nå disponerer eldstemann den kontoen selv, men han rører den ikke og lillemor har ikke disposisjonsrett på sin ennå (tror jeg), men jeg tror ikke det blir noe problem der heller. Men det er dyrt å komme seg inn på boligmarkedet ja, ingen tvil om det, også i Trondheim.

25 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er ikke mulig å etablere seg i Oslo. 

Tenkte jeg skulle motbevise dette, og tok en kikk. Så vidt jeg kan se er dette billigste leilighet som ligger ute akkurat nå, men det er jo bare et kott 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=95408530

Da er vel denne hakket bedre - ja, kanskje så nær du kommer et kupp i dagens marked?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=95827043

Må bare være glad jeg kom meg inn på eiendomsmarkedet for mange herrens år siden.

Endret av Xtra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...