Gå til innhold

Oppbevaring av ulike råvarer (mat)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler jeg vet lite om hvordan man skal oppbevare ulike råvarer (mat). Om det skal i kjøleskapet, ev. i den "boksen" eller utenfor, eller romtemperatur, og hvorvidt ting bør pakkes inn i plast etc.

- chili?

- hvitløk?

- løk?

- tomater?

- agurk?

- paprika?

- isbergsalat?

Kjøleskapet mitt står på medium. Jeg pleier å legge alt i boksen i kjøleskapet, bortsett fra tomater som jeg lar ligge i romtemperatur. Men hvordan ligger det egentlig i butikken, er det noen form for kjøling der disse tingene ligger, som i løkbingen?

Anonymkode: 90a3a...1ef

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421005-oppbevaring-av-ulike-r%C3%A5varer-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg vet lite om hvordan man skal oppbevare ulike råvarer (mat). Om det skal i kjøleskapet, ev. i den "boksen" eller utenfor, eller romtemperatur, og hvorvidt ting bør pakkes inn i plast etc.

- chili?

- hvitløk?

- løk?

- tomater?

- agurk?

- paprika?

- isbergsalat?

Kjøleskapet mitt står på medium. Jeg pleier å legge alt i boksen i kjøleskapet, bortsett fra tomater som jeg lar ligge i romtemperatur. Men hvordan ligger det egentlig i butikken, er det noen form for kjøling der disse tingene ligger, som i løkbingen?

Jeg lar alt dette ligge i kylen. Men så er jeg også lassis.

Anonymkode: 5cf68...3bf

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- chili?

- hvitløk?

- løk?

- tomater?

- agurk?

- paprika?

- isbergsalat?

Hvitløk og tomater har jeg på benken om jeg har det i huset, resten går i kjøleskapet.

AnonymBruker
1 minute ago, Lillemus said:

Hvitløk og tomater har jeg på benken om jeg har det i huset, resten går i kjøleskapet.

Løk da? Hvis hvitløk skal ligge på benken, hvorfor skal løk i kjøleskapet?

Kanskje bare teste seg frem?

Annonse

AnonymBruker
8 minutes ago, påskelilje said:

Jeg har alt det i kjøleskapet. Tror egentlig at tomater skal oppbevares i romtemperatur, men det blir litt rotete på benken med masse mat der....

Har du ikke stor benk? Trodde nesten du var husmor jeg.

påskelilje
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha - tja, i forhold til et kjøkken i en hybel har jeg stor benk. Men vi har forholdsvis lite kjøkken  (<9 m3), og i og med at det som oftest er ganske mye av tallerkner og sånn som står der, synes jeg det er ekkelt å ha mat der også. 

Nei du, jeg er nok ingen durkdreven husmor :D

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har husmødre store kjøkkenbenker? Det visste jeg ikke. Jeg har mye benkeplass, men er ikke husmor. Oppbevarer ikke mat på benken, av samme grunn som Påskelilje.

Vet jeg at vi skal ha salat til middag hender det jeg tar ut tomater og andre grønnsaker på morgenen/formiddagen og lar dem ligge på benken. De smaker best når de ikke er kjølesksapskalde.

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, Xtra said:

Har husmødre store kjøkkenbenker? Det visste jeg ikke.

Hvis man ikke har stor kjøkkenbenk har man ikke plass til å være husmor. En ekte husmor må ha armsleng, eller lebensraum som det heter på tysk.

Gjest Gargamel

Jeg ser på om butikken oppbevarer varene kjølig eller ikke.

Ellers er grønnsakssuffen et greit valg for det meste, så det ikke står fremme og er rot. Den er ikke så kald som resten av kjøleskapet. Meloner og appelsiner er ekstra gode hvis de er kalde, men trenger ikke stå kaldt.

Sånn er altså mine tanker om oppbevaring av frukt og grønnsaker.

AnonymBruker
3 minutes ago, Gargamel said:

Den er ikke så kald som resten av kjøleskapet

Hvorfor er den ikke det, egentlig? Hvis man åpner døren på kjøleskapet lekker den kalde luften ut, men det som er inne i den boksen forblir vel der?

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ekte husmor må ha armsleng

Eller i hvert fall armslag...?

Det er vel nettopp fordi man ønsker å ha plass til å lage mat, bake osv., at man ikke vil bruke altfor mye av benken til oppbevaring.  Det er gjerne noen dingser (kaffetrakter etc.) som må ta opp plass på benken, og det virker ryddigst hvis noe av benken er tom når man ikke holder på med noe. 

11 timer siden, Gargamel skrev:

Ellers er grønnsakssuffen et greit valg for det meste, så det ikke står fremme og er rot. Den er ikke så kald som resten av kjøleskapet.

Akkurat det er vel helt motsatt? Det kaldeste stedet i kjøleskapet er vel nettopp nederst? Når man graver snøhule skal man jo grave en ekstra grop under føttene (når man graver en som man sitter i for ikke å fryse ihjel i snøstorm) slik at det blir aller kaldest nedi der ingen har føttene?Også kalt kuldegrop. I badstua er det også varmest på den øverste benken og kaldere nede ved golvet. Så grønnsakene bør ligge øverst og varer som gjerne trenger litt mer kulde bør ligge i grønnsaksskuffen. 

18 timer siden, Lillemus skrev:

Akkurat det er vel helt motsatt? Det kaldeste stedet i kjøleskapet er vel nettopp nederst? Når man graver snøhule skal man jo grave en ekstra grop under føttene (når man graver en som man sitter i for ikke å fryse ihjel i snøstorm) slik at det blir aller kaldest nedi der ingen har føttene?Også kalt kuldegrop. I badstua er det også varmest på den øverste benken og kaldere nede ved golvet. Så grønnsakene bør ligge øverst og varer som gjerne trenger litt mer kulde bør ligge i grønnsaksskuffen. 

Ang kuldegrop så har du helt rett (ved større snøhuler så lages kuldegropa ved inngangen), men vet ikke om det blir samme prinsippet i kjøleskapet. Høres logisk ut, men hvorfor er da grønnsak skuffen nederst?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...