Gå til innhold

Er det dyrt å feire 17. Mai?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har vært mye snakk om 17.mai og om når uføretrygden skal utbetales i mai den siste tiden. For enkelte er det viktig å ha pengene inn på konto i god tid før 17. mai. Og for mange byr visst 17.mai på mange ekstra utgifter. Hvor mye er egentlig vanlig å bruke? MÅ man ha nye klær,  sko,  masse ekstra mat og pynt i tillegg til penger til pølse,  is og brus? Personlig kommer jeg ikke til å bruke en krone ekstra i år heller,  da jeg pleier å være hjemme 17.mai. Men MÅ man virkelig være stivpyntet og helst i nye klær om man skal ut på 17.mai? Eller går det an å ha en ok feiring selv med lite budsjett? 

Anonymkode: b7b25...1c4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421046-er-det-dyrt-%C3%A5-feire-17-mai/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel for barnefamilier det spiller størst rolle når pengene kommer inn. Selv om man ikke overdriver, kan det være en del utgifter med f.eks tre barn i voksealderen som skal delta i feiringen. Da er det stressende å måtte vente til dagen før. 

Jeg har voksne unger så for meg koster ikke 17. mai noe lenger, men for en med 3 barn i småskolealder kan det bli kostbart ja. Kanskje alle tre trenger nye klær, de vokser jo kjempefort på den alderen, en av mine vokste 3 skostørrelser fra joggeskoene ble lagt bort om høsten til joggeskosesongen begynte igjen om våren. I tillegg er man kanskje med på et arrangement på skolen etter barnetoget og ungene er sultne og en pølse med brød metter ofte ikke stort. 6 pølser med brød, sjokoladekake, is og brus blir fort mange hundre kroner. Kanskje vi ungene ta lodd og være med på sekkeløp også. I tillegg til at man jo gjerne vil at ungene skal få litt is og kos når man kommer hjem også.

For en som er alene og ikke har unger koster det vel ikke noe ekstra med 17. mai.

Annonse

påskelilje
1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har voksne unger så for meg koster ikke 17. mai noe lenger, men for en med 3 barn i småskolealder kan det bli kostbart ja. Kanskje alle tre trenger nye klær, de vokser jo kjempefort på den alderen, en av mine vokste 3 skostørrelser fra joggeskoene ble lagt bort om høsten til joggeskosesongen begynte igjen om våren. I tillegg er man kanskje med på et arrangement på skolen etter barnetoget og ungene er sultne og en pølse med brød metter ofte ikke stort. 6 pølser med brød, sjokoladekake, is og brus blir fort mange hundre kroner. Kanskje vi ungene ta lodd og være med på sekkeløp også. I tillegg til at man jo gjerne vil at ungene skal få litt is og kos når man kommer hjem også.

For en som er alene og ikke har unger koster det vel ikke noe ekstra med 17. mai.

Eller når 18-åringen ikke passer dressen han passet til jul :-P

17. mai trenger ikke være veldig kostbart. Akkurat denne dagen er det veldig mange åpne aktiviteter - allefall i kommunen der jeg bor - og skolene er fremdeles flinke til å organisere lavterskeltilbud for alle, som ikke skal koste noe. Man MÅ ikke ha nye klær til alle, her i huset driver vi ikke og kjøper noe nytt til den anledningen iallefall. En pavlova koster det en hundrings å lage, det er masse flotte blomster å finne nær sagt overalt. Man MÅ heller ikke booke bord på det dyreste stedet i byen.

Da jr var liten hadde vi lite penger, og akkurat 17. mai var ikke dagen vi følte på behovet for å tømme lommeboken. Jr hadde dressbukse og skjorte fra HM, en drøy hundrings pr del om dette var utvokst, og det samme for en grei sommerkjole. Å greie å skaffe dette trenger ikke koste skjorta, og Fretex er også et godt alternativ. Som flere er inne på vokser unger i denne alderen fort, så brukt tøy er ikke slitt. Dette vet jeg av erfaring. Det handler nok mye om hvor man legger lista. 

Endret av Kayia
4 minutter siden, Kayia skrev:

Det handler nok mye om hvor man legger lista. 

Det er jeg helt enig med deg i.  Men dersom uføretrygd er hovedinntekten til husstanden, tror jeg ikke årsaken til at man ønsker den skal komme inn før 16. mai, er at man skal spise på det dyreste stedet i byen.  Jeg tror også mange trygdede føler ekstra sterkt på at barna deres ikke skal være noe dårligere utstyrt enn de andre på slike dager. 

11 minutter siden, laban skrev:

Det er jeg helt enig med deg i.  Men dersom uføretrygd er hovedinntekten til husstanden, tror jeg ikke årsaken til at man ønsker den skal komme inn før 16. mai, er at man skal spise på det dyreste stedet i byen.  Jeg tror også mange trygdede føler ekstra sterkt på at barna deres ikke skal være noe dårligere utstyrt enn de andre på slike dager. 

Det er klart mange kan føle på dette, men Ts lurte på om alt MÅ være nytt og at pengene MÅ fly. Jeg tenker at 17. mai er en av de mest lavterskel-merkedagene vi har, og vi valgte iallefall å gjemme pengene til feks sommerferie dengang vi hadde lite på konto. 17. mai opplevde vi ikke som en kostbar dag :) 

Endret av Kayia
Andreaswell

Jeg kjøpte meg ny dress i år, ikke nødvendig but anyways. Denne kostet under 700kr på Zalando. Det er omtrent det samme som jeg betaler for skreddersydde dresser i Thailand. Og den satt like bra som om den var det. Positivt overrasket :) Bare et tips om noen menn/gutter her inne ønsker noe annet enn Dressmann. (Ikke at en rekker å bestille det nå, men er ofte flere anledninger) 

IMG_2080.JPG.48bbfe408b3efd9e57ae22cc3459ab52.JPG

Ellers er jeg enig i at det trenger ikke å være dyrt. Mye handler vel om å stå imot et eventuelt press utenifra? Vi spiser familielunsj, ser på barnetoget og griller hoss et vennepar med andre venner som har barn. Koster oss minimalt. Her i byen er det også lavterskeltilbud på skoler osv om en ikke har et nettverk å være sammen med.

Annonse

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Her i byen er det også lavterskeltilbud på skoler osv om en ikke har et nettverk å være sammen med.

Litt off topic, men der jeg bor er alle med skolebarn/mindre barn med på arrangementet på skolen, og ikke bare de som evt. ikke har nettverk. Arrangementet er gjerne etter barnetoget, og mange har middag/grilling med venner og familie etter det igjen. Voksne er også med, og sitter gjerne og drikker kaffe og spiser is og kake mens barna er med på diverse aktiviterer og flyr rundt. Og dette koster ingen ting - bortsett fra lodd og det man evt. kjøper i kiosken. Hele arrangementet er dugnadsdrevet.

Nå er barna mine så store at de ikke lenger er med på dette, og jeg vil nok savne det sosiale ved det, selv om det er litt masete også.

7 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jeg kjøpte meg ny dress i år, ikke nødvendig but anyways. Denne kostet under 700kr på Zalando. Det er omtrent det samme som jeg betaler for skreddersydde dresser i Thailand. Og den satt like bra som om den var det. Positivt overrasket :) Bare et tips om noen menn/gutter her inne ønsker noe annet enn Dressmann. (Ikke at en rekker å bestille det nå, men er ofte flere anledninger) 

IMG_2080.JPG.48bbfe408b3efd9e57ae22cc3459ab52.JPG

Ellers er jeg enig i at det trenger ikke å være dyrt. Mye handler vel om å stå imot et eventuelt press utenifra? Vi spiser familielunsj, ser på barnetoget og griller hoss et vennepar med andre venner som har barn. Koster oss minimalt. Her i byen er det også lavterskeltilbud på skoler osv om en ikke har et nettverk å være sammen med.

Zalando har masse til både jenter og gutter, og til gutter er også Zara et alternativ. De har flotte dresser til konfirmasjonsalder, og dette vet jeg også av erfaring :) 

1 minutt siden, Xtra skrev:

Litt off topic, men der jeg bor er alle med skolebarn/mindre barn med på arrangementet på skolen, og ikke bare de som evt. ikke har nettverk. Arrangementet er gjerne etter barnetoget, og mange har middag/grilling med venner og familie etter det igjen. Voksne er også med, og sitter gjerne og drikker kaffe og spiser is og kake mens barna er med på diverse aktiviterer og flyr rundt. Og dette koster ingen ting - bortsett fra lodd og det man evt. kjøper i kiosken. Hele arrangementet er dugnadsdrevet.

Nå er barna mine så store at de ikke lenger er med på dette, og jeg vil nok savne det sosiale ved det, selv om det er litt masete også.

Sånn er det her også, og ikke bor vi i en rimelig skolekrets heller :) 17. mai var uproblematisk. Jeg hadde nok vært mer stresset om jeg hadde tre tripp-trapp jenter som nærmet seg konfirmasjonsalder- dét kostet det :) 

1 minutt siden, Kayia skrev:

Zalando har masse til både jenter og gutter, og til gutter er også Zara et alternativ. De har flotte dresser til konfirmasjonsalder, og dette vet jeg også av erfaring :) 

Da barna var mindre kjøpte jeg dresser til dem på Cubus. Disse kostet vel rundt 300-400 kr. og kunne vaskes i maskinen(!). Når dressene ble brukt av to gutter før de var utslitt(!) fikk jeg valuta for pengene.

AnonymBruker

I år har jeg/vi utgiftene (som tobarns familiemor med ett barn i korps): To kaker, ekstra fint pyntet (er overrasket over hvor dyrt kakepynt var blitt!), ny langpanne form med lokk (så er den ok de neste årene), knestrømper, hansker og regnfrakk ( til musikanten, regnfrakken kunne hun fått, men kostet 19.90 på spar), Vi skal ha familieselskap og har kjøpt brus, Farris, kava, kjøtt (450,-kr), fond, poteter, is, marengs, jordbær og bringebær osv. Klær har vi. Det kommer til å gå en liten formue på is, kaffe, kaker og pølser, leker på skolen. Så en del ekstra blir det jo. Noe servietter og lys fra Nille (der koster flaggene 1,- kr. for tiden).

Anonymkode: 1c053...1f0

Andreaswell
45 minutter siden, Xtra skrev:

Åja okey, så bra :) Jeg fikk jo først fosterbarn ifjor, flyttet inn til oss etter 17.Mai så har ikke vært på noe sånt i voksen alder. Da fungerer det fortsatt slik som det gjorde ds jeg vokste opp :) Og er det noe jeg husker fra 17.Mai er det nettopp det.

Ser nå at det du siterte som jeg skrev lett kunne misforstås ja. Mente ikke at det kun var for de uten nettverk, men at det er et flott tilbud for dem, også :) 

Endret av Andreaswell
Andreaswell
45 minutter siden, Kayia skrev:

Prøvde å trykke liker, men fikk opp advarsel om at det er maks 10 likerklikk om dagen(?) Uansett, Liker! :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...