Gå til innhold

Hvorfor mange ser ned på tapere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med "taper" i denne sammenhengen tenker jeg på en som ikke har oppnådd mål samfunnet som helhet ser på som gode, som utdannelse, god økonomi, spennende yrke, mange venner / godt omdømme, familieliv. Det er ikke nødvendig å ikke ha oppnådd noe som helst av dette, men jeg mener med begrepet taper i denne sammenhengen at man har oppnådd lite av disse tingene.

Mange ser ned på disse "taperene". Det kan være noe de ler av, de kan føle seg bedre enn dem, de kan latterliggjøre dem. Stigmatisere dem ved å tillegge dem egenskaper man tenker gjelder for tapere generelt.

Det er ofte de som er "suksessfulle" på nevnte mål dette gjelder. Hvis man selv er en taper så er det mer sjeldent at man latterliggjør tapere.

Jeg tror jeg vet en av hovedgrunnene til hvorfor det er slik.

Mange liker å tenke om seg selv at de har hatt en hard kamp i livet, men at de likevel har "seiret" fordi de er flinke / moralske. Det at mange liker å tenke slik om seg selv kan man f.eks. se på tekster innen musikksjangeren hip hop.

Når de så blir stilt ovenfor en "taper", så kan dette minne dem på at noen er mer uheldig enn dem selv, og at de kanskje har vært heldige. Den tanken forsøker man å motvirke ved å heve seg over taperen(e). Mange ser jo på tapere som personer som ikke "gidder", er late, umoralske, bare liker å kose seg uten å være villig til å anstrenge seg.

De taperene som har synlige / åpenbare "unnskyldninger" for "å tape" er det ikke like enkelt å nedvurdere. Mange har derfor mye større respekt for personer som står utenfor arbeidslivet når det er ting som at vedkommende sitter i rullestol, enn de man ikke "ser" at har "funksjonssvikt". En kan jo ikke være helt urimelig heller; NOEN har en grunn, men IKKE ALLE - og de er selv eksperter til å bedømme hvem som er hvem.

Anonymkode: 8c0b5...f04

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421187-hvorfor-mange-ser-ned-p%C3%A5-tapere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sett ned på "gruppen" du nevner. Heller aldri definert de som tapere. 

Jeg forstår heller ikke hvor du har det fra at så mange ser ned på de som har det slik? 

Følgende er de jeg misliker:

- De som har et desperat behov for å spille en rolle. Gjerne ved å vise fram penger, brenne mange tusen kroner på byen, osv.

- De som ser et behov for å rakke ned på andre for å framheve seg selv. 

- De som ser et behov for å prakke på andre religion, livssyn eller reklamere for egen legning. Religion og seksuell orientering er en privat sak. Misjonering, gay-parade, osv. synes jeg er idiotisk. Jeg misliker ikke homofile, men synes det er like uinteressant at noen er homofil som at jeg er heterofil. Og jeg er heller ikke mer redd for å bli voldtatt av en homofil mann enn jeg er for å bli voldtatt av en heterofil jente. Det er det samme.

Jeg ser virkelig ikke ned på de som er i en vanskelig situasjon. Jeg tror ikke så mange gjør det, egentlig. 

AnonymBruker

Det finnes mennesker som undertrykker andre og samtidig skryter av sin etikk Hvem som er de latterlige kan man bare undres da vi alle har vår etikk

Alle mennesker har ikke den samme helsa og dette er det noen som lukter seg til Man husker romanen var det " Fluen" den het Disse barna som havnet i en bestemt situasjon og det utspant seg et psykodrama man trodde tilhørte krigstraumer Men de fleste tror jeg til alle tider kjenner seg i hjem i sin oppvekst tror jeg

Og mange forblir barn hele livet

Nei det handler om at vi alle har ikke den samme helsa dette med " tapere"

Anonymkode: d432b...3cb

AnonymBruker
24 minutes ago, issomethingwrong said:

Jeg har aldri sett ned på "gruppen" du nevner. Heller aldri definert de som tapere. 

Jeg forstår heller ikke hvor du har det fra at så mange ser ned på de som har det slik? 

Følgende er de jeg misliker:

- De som har et desperat behov for å spille en rolle. Gjerne ved å vise fram penger, brenne mange tusen kroner på byen, osv.

- De som ser et behov for å rakke ned på andre for å framheve seg selv. 

- De som ser et behov for å prakke på andre religion, livssyn eller reklamere for egen legning. Religion og seksuell orientering er en privat sak. Misjonering, gay-parade, osv. synes jeg er idiotisk. Jeg misliker ikke homofile, men synes det er like uinteressant at noen er homofil som at jeg er heterofil. Og jeg er heller ikke mer redd for å bli voldtatt av en homofil mann enn jeg er for å bli voldtatt av en heterofil jente. Det er det samme.

Jeg ser virkelig ikke ned på de som er i en vanskelig situasjon. Jeg tror ikke så mange gjør det, egentlig. 

Min erfaring er at mange er slik. Og de mener nok selv at de ikke ser ned på de som er i en vanskelig situasjon, saken er vel at de mener "taperen" ikke er i en vanskelig situasjon.

(Jeg ville helst blitt voldtatt av en dame, hvis jeg skulle velge.)

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg ville helst blitt voldtatt av en dame, hvis jeg skulle velge.)

Jeg ville vel også foretrukket det, men det jeg mente var at risikoen er den samme. Altså lik null. 

Det er ikke sånn at homofile menn bare hopper på folk.

AnonymBruker
1 minute ago, issomethingwrong said:

Jeg ville vel også foretrukket det, men det jeg mente var at risikoen er den samme. Altså lik null. 

Det er ikke sånn at homofile menn bare hopper på folk.

Nei, selvsagt ikke. Hvorfor velger du å ta opp dette?

Annonse

AnonymBruker
3 minutes ago, issomethingwrong said:

Det var vel en digresjon rundt at jeg ikke liker de som reklamerer for religion eller legning. Men ja - off topic.

Ser du på "gay-parader" som reklamering for legning? Jeg ser på det som "demonstrasjoner" mot stigmatisering, hets og generelt at det ikke er akseptert å være homofil (eller transkjønnet som det også ofte handler om).

Men ja, jeg misliker også religiøs misjon.

Sånn - back to topic.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på "gay-parader" som reklamering for legning? Jeg ser på det som "demonstrasjoner" mot stigmatisering, hets og generelt at det ikke er akseptert å være homofil (eller transkjønnet som det også ofte handler om).

Da er det absolutt genialt å gå i tog og kle seg ut som "fjoller" og lærhomser. Hva med å vise at homofile er helt normalt folk?

Anonymkode: e306a...b60

AnonymBruker
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Da er det absolutt genialt å gå i tog og kle seg ut som "fjoller" og lærhomser. Hva med å vise at homofile er helt normalt folk?

DET er jeg jo enig i. ;) Bare sier noe om intensjonen her.

Men jeg tror det er noe de gjør for seg selv og. Litt sånn "jeg er ikke redd".

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bare at alle har sine "saker og ting " idag( også taperne blant oss)

Det er ikke kunn spyferdige miljøvernere og konservative som har sine saker og ting forhåpentlig i orden

Dette må du nesten forklare nærmere.

AnonymBruker

Til TS. Jeg er i den heldige situasjon at de fleste av de jeg omgås er det motsatte av "tapere". Jeg har aldri opplevd at de har slike holdninger som du tillegger dem. Dette tror jeg er noe som du selv lager inne i ditt eget hode.

Anonymkode: 8fe5e...f38

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange ser ned på disse "taperene". Det kan være noe de ler av, de kan føle seg bedre enn dem, de kan latterliggjøre dem. Stigmatisere dem ved å tillegge dem egenskaper man tenker gjelder for tapere generelt.

Det er ofte de som er "suksessfulle" på nevnte mål dette gjelder. Hvis man selv er en taper så er det mer sjeldent at man latterliggjør tapere.

Jeg tror jeg vet en av hovedgrunnene til hvorfor det er slik.

Mange liker å tenke om seg selv at de har hatt en hard kamp i livet, men at de likevel har "seiret" fordi de er flinke / moralske. Det at mange liker å tenke slik om seg selv kan man f.eks. se på tekster innen musikksjangeren hip hop.

Når de så blir stilt ovenfor en "taper", så kan dette minne dem på at noen er mer uheldig enn dem selv, og at de kanskje har vært heldige. Den tanken forsøker man å motvirke ved å heve seg over taperen(e). Mange ser jo på tapere som personer som ikke "gidder", er late, umoralske, bare liker å kose seg uten å være villig til å anstrenge seg.

Jeg ser og hører veldig sjelden noen fra "vinnergruppene" rakke ned på de du definerer som "tapere".  Veldig mange er fullstendig klar over at sånt ikke bare handler om egen innsats, men også om hell og hvilken bagasje man fikk utdelt.

Derimot ser jeg stadig at de som ikke scorer spesielt høyt på de områdene du nevner, er opptatt av å rakke ned på dem som har det enda litt dårligere.  F.eks. når ungdom som har droppet ut av skolen, skylder på flyktninger og innvandrere for at de ikke får alt rett opp i hendene, men også må yte litt selv for å komme på rett spor igjen.  Så jeg kjøper ikke helt den med at "tapere" ikke latterliggjør andre.  Det er rikelig med stigmatisering og forenkling der i gården. 

Jeg ville ikke brukt hiphop-tekster som kilde til sannheten om hvordan folk tenker om hverandre. 

Det lille mindretallet som misbruker systemet, er de eneste man omtaler som umoralske i min verden.  Men alle er klar over at dette er kun en liten del og at uansett hva slags regelverk samfunnet lager, vil det alltid vil være noen få som forsøker å lure / utnytte det.

AnonymBruker

Jeg mener se bare på legene nå

Selv ressursterke grupper opplever problemer

Jeg har selv aldri vært begeistret for fastlegesystemet men har igrunnen bare trodd dette hadde med min opplevelse å gjøre Alt er blitt så dyrt at jeg tror mange pasienter ikke har råd til å oppsøke lege før alt har ballet på seg Men kun mine private tanker

Det rakner for så mange og det tror jeg har mye utenforliggende årsaker Manglende motkonjunkturpolitikk og nettopp manglende omsorg for alle de svakeste blant oss herunder hva noen har klistret merkelappen tapere på Begrepet" tapere "har jo også bakgrunn i mennesker som kanskje i en forsømt oppvekst med overgrep på kommunens hjem Man er vel ennå ikke kommet til bunns i hva som skjedde i hva man kalte åndsvakeomsorgen og hva som skjedde med små barn og fanger i kjølevannet av annen verdenskrig Mange har på grunn av urett påført dem av et skolesystem som ingen dokumentasjon finnes fra bare akseptert at de tilhører samfunnets hoggestappe kalt " taperne" og de kanskje begynt å oppføre seg slik gradvis da ingen tør sette spørsmålstegn ved vedtatte sannheter og forskning som eies av de som bestemmer

Man kan spørre seg hvem som ikke forstår og hvem som er idioter Nettopp fordi alt ikke gjelder alle synes jeg ofte det ikke er så fruktbart å bruke sånne sekkebetegnelsen på noen Det skal selvsagt være likhet for loven og virker liven mot sin hensikt bør man lave mer fleksible regler Se bare når man leverer inn dataoppgaver på universitetet Dersom det skjer begrunnede ting som gjør at man må oversitte fristen med en dag eller to eller fler gir reglene anledning til sånne hensyn

Det gjelder så mange grupper som nå opplever et veldig anstrengt arbeidsmarked så dessverreOg alle dem som ikke er produktive nok eller vellykkede nok kaller vi tapere eller håpløse eller inadekvate eller ikke arbeidsvillige nok eller late eller onde Kanskje disse menneskene nettopp da "bare blir sånn" Har noen tenkt på det?

Det er som i storpolitikken Ingen vil gå den ekstra mila Vi har opplevet nok

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener se bare på legene nå

Selv ressursterke grupper opplever problemer

Jeg har selv aldri vært begeistret for fastlegesystemet men har igrunnen bare trodd dette hadde med min opplevelse å gjøre Alt er blitt så dyrt at jeg tror mange pasienter ikke har råd til å oppsøke lege

Dyrt å gå til lege? En konsultasjon hos fastlegen koster kr 152,- (evt. 201,-), hvis du ikke har frikort.

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ja, jeg misliker også religiøs misjon.

Sånn - back to topic.

Jeg er homofil selv, og er virkelig imot hele Pride opplegget. Jeg tror helt oppriktig at det ødelegger mer enn det hjelper, per dags dato.

Hvorfor skal så mange homofile vise så tydelig at de er det? Fatter det ikke.

Anonymkode: 8a419...b7d

AnonymBruker
2 hours ago, laban said:

Jeg ser og hører veldig sjelden noen fra "vinnergruppene" rakke ned på de du definerer som "tapere".  Veldig mange er fullstendig klar over at sånt ikke bare handler om egen innsats, men også om hell og hvilken bagasje man fikk utdelt.

Derimot ser jeg stadig at de som ikke scorer spesielt høyt på de områdene du nevner, er opptatt av å rakke ned på dem som har det enda litt dårligere.  F.eks. når ungdom som har droppet ut av skolen, skylder på flyktninger og innvandrere for at de ikke får alt rett opp i hendene, men også må yte litt selv for å komme på rett spor igjen.  Så jeg kjøper ikke helt den med at "tapere" ikke latterliggjør andre.  Det er rikelig med stigmatisering og forenkling der i gården. 

Jeg ville ikke brukt hiphop-tekster som kilde til sannheten om hvordan folk tenker om hverandre. 

Det lille mindretallet som misbruker systemet, er de eneste man omtaler som umoralske i min verden.  Men alle er klar over at dette er kun en liten del og at uansett hva slags regelverk samfunnet lager, vil det alltid vil være noen få som forsøker å lure / utnytte det.

Jeg vet hva jeg opplever. Og ja, det er bare de som misbruker systemet de omtaler som umoralske, problemet her er at det ikke er noen enighet omkring hvem det er som gjør det.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg opplever.

Mulig det, men du ser jo at det ikke samsvarer så veldig godt med andres opplevelser. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, det er bare de som misbruker systemet de omtaler som umoralske, problemet her er at det ikke er noen enighet omkring hvem det er som gjør det.

Det vil aldri bli full enighet blant alle synsere om alle tilfeller.  Derfor overlates slike saker til de som forvalter systemet.    

AnonymBruker
5 minutes ago, laban said:

Mulig det, men du ser jo at det ikke samsvarer så veldig godt med andres opplevelser. 

Jeg har mer kritisk sans enn mange. Det er noe som heter at man skal tenke godt om andre. Naivitet som dyd, altså. Vel, jeg foretrekker å forholde meg til sannheten.

5 minutes ago, laban said:

Det vil aldri bli full enighet blant alle synsere om alle tilfeller.  Derfor overlates slike saker til de som forvalter systemet.    

Mange syns de som jobber i systemet er snillistiske fjols, og at psykiatripasienter skjemmes bort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...