Gå til innhold

Hvorfor mange ser ned på tapere

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg foretrekker å forholde meg til sannheten.

Og hvor finner du den?  Har Statistisk sentralbyrå eller en seriøs meningsmåler offentliggjort tall som viser at folk flest bruker mye tid og energi på å stigmatisere grupper de føler seg hevet over?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange syns de som jobber i systemet er snillistiske fjols, og at psykiatripasienter skjemmes bort.

Ja, særlig NAV-ansatte kritiseres fælt for snillismen sin, har jeg lest...

Seriøst: Hvis de ivrigste i kommentarfeltene  på nett hadde fått bestemme, hadde vi ikke hatt noe system lenger.  Som en ørliten bieffekt hadde noen av de verste synserne sultet i hjel.   

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minute ago, laban said:

Og hvor finner du den?  Har Statistisk sentralbyrå eller en seriøs meningsmåler offentliggjort tall som viser at folk flest bruker mye tid og energi på å stigmatisere grupper de føler seg hevet over?

Ja, særlig NAV-ansatte kritiseres fælt for snillismen sin, har jeg lest...

Seriøst: Hvis de ivrigste i kommentarfeltene  på nett hadde fått bestemme, hadde vi ikke hatt noe system lenger.  Som en ørliten bieffekt hadde noen av de verste synserne sultet i hjel.   

Jeg vet hva som stemmer.

Anonymkode: 8c0b5...f04

AnonymBruker
58 minutes ago, laban said:

Hvis man bare skal høre på SSB så blir man helt hemmet i livet. Hvis man bare skal høre på forskning generelt, er det ikke mye man "vet" her i livet, eller kan forholde seg til i det hele tatt. Jeg vet hvordan folk "rundt meg" er, og da er det egentlig uansett uvesentlig hvordan folk rundt deg oppfører seg, altså for min egen del. For hvordan livet mitt arter seg. Tror også at hvis man har utdannelse og har en jobb relatert til det, at man vanker i et annet miljø enn når det bare er u-utdannede, rappkjeftede besserwissere av noen bygdetullinger. Så et intervju for en tid tilbake, om noen unge håndverkere på bygda, som viste fingeren på bildet. Det skulle liksom være mot "byfolket". Jeg vet ikke helt hva som var problemet med byfolk, annet enn at det handlet om at de hadde en anderledes kultur og adferd enn en selv. Nå skal det sies at byfolk latterliggjør bygdetullinger også, så det går begge veier. Poenget mitt er at norsk kultur ikke er så ensartet som du vil ha det til, og man tar gjerne utgangspunkt i hva man selv opplever for å generalisere norsk kultur. Jeg antar videre at du er over 50 år, og da er du, og ditt miljø, kanskje mer "seriøst" enn når det gjelder voksne drittunger som mobber de som er anderledes for å styrke båndene seg imellom.

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man bare skal høre på SSB så blir man helt hemmet i livet. Hvis man bare skal høre på forskning generelt, er det ikke mye man "vet" her i livet, eller kan forholde seg til i det hele tatt. Jeg vet hvordan folk "rundt meg" er, og da er det egentlig uansett uvesentlig hvordan folk rundt deg oppfører seg, altså for min egen del. For hvordan livet mitt arter seg. Tror også at hvis man har utdannelse og har en jobb relatert til det, at man vanker i et annet miljø enn når det bare er u-utdannede, rappkjeftede besserwissere av noen bygdetullinger. Så et intervju for en tid tilbake, om noen unge håndverkere på bygda, som viste fingeren på bildet. Det skulle liksom være mot "byfolket". Jeg vet ikke helt hva som var problemet med byfolk, annet enn at det handlet om at de hadde en anderledes kultur og adferd enn en selv. Nå skal det sies at byfolk latterliggjør bygdetullinger også, så det går begge veier. Poenget mitt er at norsk kultur ikke er så ensartet som du vil ha det til, og man tar gjerne utgangspunkt i hva man selv opplever for å generalisere norsk kultur. Jeg antar videre at du er over 50 år, og da er du, og ditt miljø, kanskje mer "seriøst" enn når det gjelder voksne drittunger som mobber de som er anderledes for å styrke båndene seg imellom.

Jeg tror nok jeg ville flyttet til byen hvis det er sånn å bo på bygda.

Anonymkode: e306a...b60

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at norsk kultur ikke er så ensartet som du vil ha det til, og man tar gjerne utgangspunkt i hva man selv opplever for å generalisere

Jeg påstår da ikke at ting er så ensartet, jeg oppfatter det stikk motsatt - at jeg forsøker å nyansere din framstilling av at verden er ensartet negativ / ondskapsfull.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar videre at du er over 50 år, og da er du, og ditt miljø, kanskje mer "seriøst" enn når det gjelder voksne drittunger som mobber de som er annerledes for å styrke båndene seg imellom.

Nettopp - og da er vi tilbake til det jeg svarte på i ditt første innlegg i tråden: Det er ikke "vinnerne" som fyller tiden med å rakke ned på "taperne" (for å bruke dine definisjoner), det er de som er veldig opptatt av at de ikke er nederst i "tapergruppa" som er ivrigst når det gjelder å finne noen å skylde på og generalisere rundt. 

AnonymBruker
2 minutes ago, laban said:

Jeg påstår da ikke at ting er så ensartet, jeg oppfatter det stikk motsatt - at jeg forsøker å nyansere din framstilling av at verden er ensartet negativ / ondskapsfull.

Jeg snakker bare om mitt liv.

3 minutes ago, laban said:

Nettopp - og da er vi tilbake til det jeg svarte på i ditt første innlegg i tråden: Det er ikke "vinnerne" som fyller tiden med å rakke ned på "taperne" (for å bruke dine definisjoner), det er de som er veldig opptatt av at de ikke er nederst i "tapergruppa" som er ivrigst når det gjelder å finne noen å skylde på og generalisere rundt. 

Kan være veldig "vellykket" uten utdannelse. Jeg tenker ikke på en SV-bachelor som jobber i kommunen som en vinner, men de har likevel betydelig bedre allmennkunnskaper enn rørleggere. Altså ikke alle rørleggere, men stort sett. En rørlegger kan vel fakturere månedslønnen til en som jobber på et asylmottak for å sette opp en kran.

Men jeg kjenner jeg bare blir i dårligere humør av dette. Kommer ingen vei med "debatten" uansett. Jeg vet hva som gjelder i mitt liv.

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar du har vokst opp der.

Jeg bodde på et lite sted med et par tusen innbyggere før jeg flyttet til "stor"-byen. 

Hadde fått klaus av å bo på et så lite sted nå.

Anonymkode: e306a...b60

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan være veldig "vellykket" uten utdannelse.

Det er jeg helt enig med deg i. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker bare om mitt liv.

Nja - jeg synes du generaliserer mer enn det.  Jeg gidder ikke svare på innlegg som handler om at det finnes en bygdetulling eller to som henger på kafeen og lirer av seg en masse sprøyt eller som står i veikrysset og spytter i bakken.  Men jeg reagerer på tråder som handler om at folk flest - eller i hvert fall store deler av de som har det mange oppfatter som et A4-liv - bruker en masse energi på å hate, rakke ned på og stigmatisere de som faller litt utenfor.

Annonse

Gjest Gargamel

Hvis ting går bra skylder folk på egen dyktighet. Går det dårlig skylder folk på omgivelsene og uflaks. Det tror jeg gjelder de fleste.

Ser folk ned på tapere? Det spørs. Hvis man har et alkoholproblem og neglisjerer barna sine blir man fordømt. Tiggere blir sett ned på. Folk som ikke vasker seg og skifter klær blir ikke tatt på alvor. 

Å være singel og eller uføretrygdet tror jeg ikke er noe stort stigma i seg selv. Single og uføre finnes i alle samfunnslag. 

Jeg vil ikke nekte for at det finnes en viss sosial rangorden. Klasseskillene er svake i Norge, men de eksisterer. De er mye tydeligere sett nedenfra enn ovenfra.

AnonymBruker
3 minutes ago, Gargamel said:

Hvis ting går bra skylder folk på egen dyktighet. Går det dårlig skylder folk på omgivelsene og uflaks. Det tror jeg gjelder de fleste.

Ser folk ned på tapere? Det spørs. Hvis man har et alkoholproblem og neglisjerer barna sine blir man fordømt. Tiggere blir sett ned på. Folk som ikke vasker seg og skifter klær blir ikke tatt på alvor. 

Å være singel og eller uføretrygdet tror jeg ikke er noe stort stigma i seg selv. Single og uføre finnes i alle samfunnslag. 

Jeg vil ikke nekte for at det finnes en viss sosial rangorden. Klasseskillene er svake i Norge, men de eksisterer. De er mye tydeligere sett nedenfra enn ovenfra.

Ang. meg så er det nok at det ikke er problemer som rusmisbruk, rote med penger, neglisjere barn (har ikke barn) eller ta vare på seg kroppen sin og egen hygiene. Det er ting folk forbinder med psykisk sykdom. Og da tenker de at jeg ikke har psykisk sykdom, ergo en snylter. De mener jeg må komme meg i arbeid uansett om jeg er en idiot, de mener jeg skal lempe stein eller noe slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...