Gjest student Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Ble operert for 7 mnd siden ASD, dilatert hjerte osv. osv. Følte formen ble bedre sakte og sikkert, men sliter enda med å komme helt ovenpå... Jobber og studerer, men innimellom blir jeg dønn sliten, og føler meg som en 100 åring, gammel og mett av dager. Får lange perioder(2 til 3 uker)med feber, noe som jeg hadde i 7 mnd i strekk før operasjonen også. Hvorfor får jeg feber??? Er ikke forkjølet eller noe annet, kun lett feber og totalt utslått!! Og hvor lenge kan det gå før kroppen er restituert? Har nå aldri vært i "normal" fysisk form, men er utrolig utålmodig nå- og lei... Ikke lett for deg å svare, vet det, men er takknemlig for noen oppmuntrende ord om du har. Er kvinne i beg. av 30 årene og 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42125-opptrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Hei! Kanskje du bør bevege deg mer, ta gåturer på mange timer f.eks. Husker jeg gikk mye mens jeg studerte, altså at jeg gikk til og fra høyskolen mens jeg leste fysikk, kjemi og annet hvor jeg ikke behøvde å skrive. Det var i Trondheim hvor det var lite trafikk. Var heller ikke i særlig form da. Når du går og ikke belaster kroppen voldsomt gjør det ikke noe om du har litt feber. Men ikke bli for svett og deretter kald. Får du gått på ski er det en fin styrking, men da får du ikke lest samtidig. I jobben min dikterer jeg mye, og iblant gjør jeg det i lange pauser på ski og løpeturer, med en liten lommespiller. Slik kan du også kombinere, antakelig. Hjertet lar seg trene opp, men det tar nok tid! Bare vær tålmodig, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42125-opptrening/#findComment-157887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Svar til Student. Personer som opereres for ASD (forkammer-skilleveggsdefekt) blir erfaringsmessig mer affisert etter operasjonen enn ved VSD-korreksjoner (hjertekammer-skilleveggsdefekt). Det er forskjellige grunner til det. Post-operativ rehabilitering og opptrening vil også være avhengig av hvor stor shunten var, hvilket trykk som hadde oppstått i lungekretsløpet før operasjonen, og om det eventuelt forelå også andre forhold som ble korrigert under operasjonen. Dertil kommer selvsagt personens fysiske tilstand generelt. En ung kvinne som du burde 7 måneder etter operasjonen være i ganske fin form og godt på vei med normaliseringen av fysisk aktivitet. Jeg er ikke særlig begeistret for dine feberperioder, og jeg forutsetter at du har informert din lege, og kanskje også opererende avdeling, om dette. Likeledes forutsetter jeg at alt er tatt av prøver med henblikk på å utelukke at det foreligger en behandlingstrengende infeksjon. Det vil kunne være mer obskure bakterielle infeksjoner, samt enkelte virusinfeksjoner (som f.eks. CMV (cytomegalovirus)- infeksjon)o.a. Hvis din hjertedilatasjon hadde en annen årsak enn selve ASD og shunten fra venstre til høyre hjertehalvdel, bør du ta dette opp en gang til med din lege. Etter kirurgiske inngrep er det ikke så sjelden at uklare febertilstander oppstår, uten at infeksjon er årsaken. Vi ser enkelte sannsynlig auto-allergiske reaksjoner, endel med "resorpsjonsfeber( som regel kortere tid etter inngrepet), o.s.v. Du anfører ikke noe om evt. medisiner. Enkelte kan reagere med "drug fever", d.v.s. feber som forårsakes av en type allergisk reaksjon på medikamenter. Hvis du fra din lege/sykehus er "frikjent" m.h.p. alle behandlingstrengende tilstander post operativt, vil du måtte slite litt for å komme i form. Det krever erfaringsmessig systematisk og fornuftig trening for å oppnå det. Du bør konsentrere treningen om aerob trening (kondisjonstrening), men husk at dere jenter ofte også trenger styrketrening for å øke muskelmassen litt. Du må være innstilt på å ha en daglig treningsøkt, alt fra en times spasertur til belastningsøvelser i treningssentre. Alt forutsetter imidlertid at den medisinske vurderingen har vært grundig m.h.p. behandlingstrengende tilstand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42125-opptrening/#findComment-159084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Hei! Kanskje du bør bevege deg mer, ta gåturer på mange timer f.eks. Husker jeg gikk mye mens jeg studerte, altså at jeg gikk til og fra høyskolen mens jeg leste fysikk, kjemi og annet hvor jeg ikke behøvde å skrive. Det var i Trondheim hvor det var lite trafikk. Var heller ikke i særlig form da. Når du går og ikke belaster kroppen voldsomt gjør det ikke noe om du har litt feber. Men ikke bli for svett og deretter kald. Får du gått på ski er det en fin styrking, men da får du ikke lest samtidig. I jobben min dikterer jeg mye, og iblant gjør jeg det i lange pauser på ski og løpeturer, med en liten lommespiller. Slik kan du også kombinere, antakelig. Hjertet lar seg trene opp, men det tar nok tid! Bare vær tålmodig, lykke til! Se annen kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42125-opptrening/#findComment-159085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.