Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

On 6/3/2017 at 7:09 PM, frosken said:

Jeg merker at jeg er usikker på om dette stemmer. Arbeidsgivere er opptatt av å ansette den "beste kandidaten", og fordommene knyttet til psykiske lidelser tror jeg ofte er såpass store at arbeidsgivere har vanskelig for å anse folk med psykiske lidelser som den "beste". Det samme gjelder for folk med fysiske funksjonsnedsettelser, mange opplever betydelig grad av diskriminering i forbindelse med ansettelsesprosesser.

Her snakker du om fordommer. Jeg er ikke enig. Jeg tror at hvis en som trenger tilrettelegging er den "beste kandidaten" justert for ulempen tilretteleggingen medfører, at vedkommende får jobben. Det heter arbeidsMARKEDET, det er et marked, hvor målet er å tjene mest mulig penger - da bryr de seg ikke om fordommer. Hvis de tilsynelatende bryr seg om fordommer, så er det nok realisme i det. Mange av "fordommene" stemmer jo; det er ikke umulig at en med depresjon som regel vil ha høyere sykefravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/3/2017 at 8:10 AM, issomethingwrong said:

Jeg mener at oppsigelsesvernet vi har i Norge må ta mye av skylden her. Baksiden av et sterkt oppsigelsesvern er at det blir mye vanskeligere å ansette noen. At mange ikke kommer inn i arbeidslivet fordi arbeidsgivere ikke tør å ta sjansen.

Dette snakker LO og Arbeiderpartiet sjelden høyt om.

Hvis arbeideres rettigheter innskrenkes, blir det bare mer hardkjør i arbeidslivet. Da får de med helseutfordringer bare større problemer med å fungere i arbeidet, uansett om de nok lettere vil bli tilbudt jobb. Og da vil de jo med innskrenkningene miste jobben like fort som de fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2017 at 7:22 PM, Andreaswell said:

Jeg har alltid vært åpen om min psykiske side til arbeidsgivere, og har aldri møtt noe negativt til det. Ble tilbudt en jobb nå i februar i år, og da sa den nærmeste lederen at hun hadde sagt til sjefen om min ADHD problematikk og at hun fortsatt ønsket å ansette meg. Akkurat den reagerte jeg litt på. Men alt i alt har jeg meget positive erfaringer om at jeg har vært åpen om det til alle.

Nå takket jeg pent nei til drømmejobben, da jeg skal studere videre, og ikke har helse til den type jobb lenger.

Men har lest mye om folk som har blitt diskriminert, og det er meget synd. En med ADHD som finner riktig type jobb kan bli en sinnsyk ressurs. 

Hvis du klarer den jobben så har du ikke krav på noe fra NAV, i alle fall ikke til utdannelse. Men du sier jo du ikke har helse til det lenger, og jeg tror deg på det, det er bare det at tilbudet du fikk virker til å være et spesielt tilfelle. At en kandidat som forteller om psykiatriske problemer, og at man går på NAV, nærmest blir headhuntet. Det er nok noe som hører til sjeldenhetene.

Jeg tror ingen sykdommer, somatiske som psykiatriske, medfører at en person blir bedre til å jobbe. Det gjelder schizofreni, diabetes, ADHD, asperger, etc. Såklart kan noen som har en sykdom være god på et arbeid, men sykdommen bidrar ikke til å gjøre en bedre.

Sykdom er funksjonsnedsettelser. Da blir man ikke bedre til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
13 timer siden, Kanonføde skrev:

Hvis du klarer den jobben så har du ikke krav på noe fra NAV, i alle fall ikke til utdannelse. Men du sier jo du ikke har helse til det lenger, og jeg tror deg på det, det er bare det at tilbudet du fikk virker til å være et spesielt tilfelle. At en kandidat som forteller om psykiatriske problemer, og at man går på NAV, nærmest blir headhuntet. Det er nok noe som hører til sjeldenhetene.

Jeg tror ingen sykdommer, somatiske som psykiatriske, medfører at en person blir bedre til å jobbe. Det gjelder schizofreni, diabetes, ADHD, asperger, etc. Såklart kan noen som har en sykdom være god på et arbeid, men sykdommen bidrar ikke til å gjøre en bedre.

Sykdom er funksjonsnedsettelser. Da blir man ikke bedre til å jobbe.

Jeg går ikke på AAP på grunn av det psykiske, men nevrologiske. Jeg har jobbet i mange år før jeg ble skadet, og jeg var midt i utdannelsen når jeg ble skadet. 

Det er ikke uvanlig å bli headhuntet i bransjen jeg er i med min utdannelse. Jeg har aldri brukt begrepet "går på NAV" og kommer heller aldri til å bruke det. 

Om en med ADHD får riktig arbeid så kan den personen gjøre jobben ganske mye bedre enn andre. Finnes nok av artikler og intervjuer av det.

All sykdom er absolutt ikke funksjonsnedsettende nei. Min ADHD har ikke vært noe annet enn en styrke i mitt arbeidsliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Andreaswell said:

Jeg går ikke på AAP på grunn av det psykiske, men nevrologiske. Jeg har jobbet i mange år før jeg ble skadet, og jeg var midt i utdannelsen når jeg ble skadet. 

Det er ikke uvanlig å bli headhuntet i bransjen jeg er i med min utdannelse. Jeg har aldri brukt begrepet "går på NAV" og kommer heller aldri til å bruke det. 

Om en med ADHD får riktig arbeid så kan den personen gjøre jobben ganske mye bedre enn andre. Finnes nok av artikler og intervjuer av det.

All sykdom er absolutt ikke funksjonsnedsettende nei. Min ADHD har ikke vært noe annet enn en styrke i mitt arbeidsliv. 

Hvis "ADHDen" er en styrke er det ikke snakk om noen sykdom eller ADHD.

Endret av Kanonføde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så forbanna flink kan du vel bare ta deg en jobb, i stedet for å bruke energi på å føre en sak på at du trenger samtaleterapi for en sykdom du opplever som en styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
9 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis du er så forbanna flink kan du vel bare ta deg en jobb, i stedet for å bruke energi på å føre en sak på at du trenger samtaleterapi for en sykdom du opplever som en styrke!

Hva er problemet ditt egentlig? Har jeg sagt jeg er så forbanna flink? Er du er sur gubbe som støtter janteloven?

Det er faktisk lov til å være stolt av seg selv i 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
20 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis "ADHDen" er en styrke er det ikke snakk om noen sykdom eller ADHD.

Ja, for du er min psykiater over nett eller? Jeg skrev styrke i mitt arbeidsliv, den er det motsatte av styrke når det gjelder studier.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Andreaswell said:

Hva er problemet ditt egentlig? Har jeg sagt jeg er så forbanna flink? Er du er sur gubbe som støtter janteloven?

Det er faktisk lov til å være stolt av seg selv i 2017.

Det er ikke rart det blir fordommer mot at de som er i psykiatrien har luksusproblemer og bare suter for å leve et koselig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Det er ikke rart det blir fordommer mot at de som er i psykiatrien har luksusproblemer og bare suter for å leve et koselig liv.

Du mener jeg er en som skaper fordommer, har luksusproblemer, sutrer og lever et koselig liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Andreaswell said:

Du mener jeg er en som skaper fordommer, har luksusproblemer, sutrer og lever et koselig liv?

Ja, det virker sånn, etter hva jeg kan se over dette forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk sykdom = man blir dårligere til å arbeide. De som er syke er dårlige til å arbeide, ellers er de ikke syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Ja, det virker sånn, etter hva jeg kan se over dette forum.

Og du er en som ofte går etter person og ikke sak. Du har sinnsyke fordommer, merkelige holdninger og fremstår som en bitter ensom gubbe som ikke unner andre å ha det godt!

Hvorfor fortjener ikke jeg hjelp mot angst og traumer etter en ulykke, selv om det finnes mennesker som er sykere enn meg? 

Hvorfor skal det alltid handle om "jeg er sykere enn deg" propaganda? Fortjener ikke alle mennesker hjelp, når de trenger det?

Brekker man et bein får man hjelp, uansett. Har man angst, får man ikke hjelp på lik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Andreaswell said:

Og du er en som ofte går etter person og ikke sak. Du har sinnsyke fordommer, merkelige holdninger og fremstår som en bitter ensom gubbe som ikke unner andre å ha det godt!

Hvorfor fortjener ikke jeg hjelp mot angst og traumer etter en ulykke, selv om det finnes mennesker som er sykere enn meg? 

Hvorfor skal det alltid handle om "jeg er sykere enn deg" propaganda? Fortjener ikke alle mennesker hjelp, når de trenger det?

Brekker man et bein får man hjelp, uansett. Har man angst, får man ikke hjelp på lik linje.

Jeg mener ikke at jeg er sykere enn deg. Men når jeg er snylter, og ikke får behandling, og må leve i skam og fornedrelse, hvorfor skal du leve sammen med familien i luksusvilla, med venner og fullverdig liv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Hvorfor skal det offentlige bruker millioner på en pasient som er kjempeflink til å arbeide?

Men kjære deg, du som har oversikt over hva jeg skriver her inne. Jeg har alltid slitt med angst, men den ble værre etter ulykken ds jeg ble meget deprimert og låste meg inne. Man blir ikke bra psykisk av å gå hjemme når man er vandt til å ha et arbeid å gå til. 

Jeg ER ikke kjempeflink til å jobbe lenger, nettopp pga skaden i skuldra! Men jeg VAR flink til å jobbe! Det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Jeg mener ikke at jeg er sykere enn deg. Men når jeg er snylter, og ikke får behandling, og må leve i skam og fornedrelse, hvorfor skal du leve sammen med familien i luksusvilla, med venner og fullverdig liv???

Så du går etter meg fordi mine foreldre ble drept i en bilulykke og jeg arvet? Du lever i skam fordi "sånne som meg" har klart å skaffe en familie og har et nettverk? 

Nå fremstår du bare som en drittsekk, og det var jævlig dårlig gjort av deg å sammenligne våre liv slik! Sammenligning er aldri godt for noe i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og du er en som ofte går etter person og ikke sak. Du har sinnsyke fordommer, merkelige holdninger og fremstår som en bitter ensom gubbe som ikke unner andre å ha det godt!

Hvorfor fortjener ikke jeg hjelp mot angst og traumer etter en ulykke, selv om det finnes mennesker som er sykere enn meg?

Det er begrenset med ressurser i helsevesenet, da blir det mindre for de som virkelig trenger det (mange som ikke får hjelp i det hele tatt selv om de sikkert kunne trengt det, som jeg skrev forrige dagen, og linket til masse referanser, de med mest ressurser får mest hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Andreaswell said:

Men kjære deg, du som har oversikt over hva jeg skriver her inne. Jeg har alltid slitt med angst, men den ble værre etter ulykken ds jeg ble meget deprimert og låste meg inne. Man blir ikke bra psykisk av å gå hjemme når man er vandt til å ha et arbeid å gå til. 

Jeg ER ikke kjempeflink til å jobbe lenger, nettopp pga skaden i skuldra! Men jeg VAR flink til å jobbe! Det er en vesentlig forskjell.

Ok. Da har jeg ikke fått med meg alt. Du har en fysisk skade, angst og ADHD. Men jeg skjønner ikke hva mer utdannelse (støttet av det offentlige) skal hjelpe, når du allerede har et yrke som du attpåtil er så flink til at du blir headhuntet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Andreaswell said:

Så du går etter meg fordi mine foreldre ble drept i en bilulykke og jeg arvet? Du lever i skam fordi "sånne som meg" har klart å skaffe en familie og har et nettverk? 

Nå fremstår du bare som en drittsekk, og det var jævlig dårlig gjort av deg å sammenligne våre liv slik! Sammenligning er aldri godt for noe i denne sammenhengen.

Hvorfor er det slik at du fortjener støtte fra det offentlig noe mer enn meg? Hvorfor er det slik forskjell, at du er helt akseptert, mens jeg må leve i skam og fornedrelse som en snylter og svindler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...