Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det sa jeg for noen få innlegg siden. Det kan såklart hende jeg lyver, men det hjelper vel ikke å spørre på nytt selv om jeg skulle lyve. For jeg kunne jo bare lyvet på nytt. En aldri så liten re-løgn.

Jeg hadde ikke spurt om jeg visste svaret. Det synes bare som du ikke er særlig happy m livssituasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutes ago, frosken said:

Nettopp derfor er det så viktig at psykiatrien ikke legger opp til "først frisk, så jobb", fordi mange da vil falle helt ut av arbeidslivet.

Etter hva jeg har sett i psykiatrien er de fleste pasienter personer som har blitt syke før de kom i arbeidsfør alder. I alle fall at det er snakk om noen form for "problemer" fra tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, cilie said:

Jeg hadde ikke spurt om jeg visste svaret. Det synes bare som du ikke er særlig happy m livssituasjonen. 

Det stemmer det. At jeg ikke er fornøyd. Hvis noen hadde sagt "kom i morgen og bær sekker, så skal du få 130 kr/timen", så hadde jeg garantert kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
11 timer siden, Kanonføde skrev:

Det stemmer det. At jeg ikke er fornøyd. Hvis noen hadde sagt "kom i morgen og bær sekker, så skal du få 130 kr/timen", så hadde jeg garantert kommet.

Men slik funker det dessverre ikke. Du må gjøre en innsats selv for å skaffe deg en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Andreaswell skrev:

Men slik funker det dessverre ikke. Du må gjøre en innsats selv for å skaffe deg en jobb.

Hvis du er en pedagog så hadde jeg forventet at du hadde mer forståelse og kjennskap til hvordan mennesker er og reagerer...?

Denne tilbakemeldingen syns jeg er unødvendig ... Er sårt punkt hos kanonføde . Han prøver å si noe positivt om seg selv og du velger å trøkke han ned igjen .... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Andreaswell said:

Men slik funker det dessverre ikke. Du må gjøre en innsats selv for å skaffe deg en jobb.

Virket ikke som du trengte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er en pedagog så hadde jeg forventet at du hadde mer forståelse og kjennskap til hvordan mennesker er og reagerer...?

Denne tilbakemeldingen syns jeg er unødvendig ... Er sårt punkt hos kanonføde . Han prøver å si noe positivt om seg selv og du velger å trøkke han ned igjen .... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Ehm, det var virkelig ikke min hensikt å trykke han ned! Jeg skrev bare at det ikke fungerer slik og at en må faktisk gjøre en innsats for å få en jobb. Hva vil du at jeg skal si? At han skal sitte å vente, og jobbene regner ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Andreaswell said:

Ehm, det var virkelig ikke min hensikt å trykke han ned! Jeg skrev bare at det ikke fungerer slik og at en må faktisk gjøre en innsats for å få en jobb. Hva vil du at jeg skal si? At han skal sitte å vente, og jobbene regner ned?

De regner jo ned på deg, uten at du tar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
16 minutter siden, Kanonføde skrev:

Virket ikke som du trengte det?

Nei, men nå har jeg utdannelse, erfaring og et godt rykte her i byen. Min bransje er ikke akkurat diger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

De regner jo ned på deg, uten at du tar dem.

Jeg måtte takke nei til drømmejobben jeg, pga skaden min. Tror du det er artig? Tror du ikke det gjør noe med psyken?

Og nei, de regner ikke ned på meg. Du skal alltid fremstille meg som en bortskjemt drittunge, noe jeg aldeles ikke er! Jeg har jobbet hardt hele livet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Andreaswell said:

Nei, men nå har jeg utdannelse, erfaring og et godt rykte her i byen.

Noen som har det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Noen som har det ja.

Ja Kanonføde, det er faktisk noen som har det. Men jeg forstår at det ikke er like lett når man ikke har erfaring eller utdannelse. Men om du oppriktig vil jobbe, så må du gjøre en innsats selv, noe jeg vet du er klar over. Så hvorfor anonym over her reagerte så sterkt fatter jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Andreaswell said:

Ja Kanonføde, det er faktisk noen som har det. Men jeg forstår at det ikke er like lett når man ikke har erfaring eller utdannelse. Men om du oppriktig vil jobbe, så må du gjøre en innsats selv, noe jeg vet du er klar over. Så hvorfor anonym over her reagerte så sterkt fatter jeg ikke.

Det er ikke alle som har konsentrasjonsevne nok til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det er ikke alle som har konsentrasjonsevne nok til det.

Til hva, å prøve å skaffe seg jobb? Da har man jo NAV som kan hjelpe med å skrive CV og søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ehm, det var virkelig ikke min hensikt å trykke han ned! Jeg skrev bare at det ikke fungerer slik og at en må faktisk gjøre en innsats for å få en jobb. Hva vil du at jeg skal si? At han skal sitte å vente, og jobbene regner ned?

Jeg har virkelig stått på din side og heiet på deg. Jeg syns det er vondt å høre at du har mistet så viktige mennesker i livet ditt. Og jeg blir frustrert når voksne mennesker som skulle oppmuntret deg i stedet krangler med deg. Men noen ganger tror jeg at du kanskje kunne stoppe opp og se litt personen bak kommentarene ... ? 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Andreaswell said:

Til hva, å prøve å skaffe seg jobb? Da har man jo NAV som kan hjelpe med å skrive CV og søknad.

Hold deg til tema:

"Nei, men nå har jeg utdannelse, erfaring og et godt rykte her i byen."

Virker på meg som du bare må komme deg i arbeid, som jeg får høre at jeg må. Da du har mye bedre forutsetninger enn meg, da du har utdannelse, erfaring og godt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har virkelig stått på din side og heiet på deg. Jeg syns det er vondt å høre at du har mistet så viktige mennesker i livet ditt. Og jeg blir frustrert når voksne mennesker som skulle oppmuntret deg i stedet krangler med deg. Men noen ganger tror jeg at du kanskje kunne stoppe opp og se litt personen bak kommentarene ... ? 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Hva mener du med det? Helt ærlig, så vil jeg gjerne vite det. For om jeg kan forbedre meg eller ja gjøre en endring som gjør til en bedre person sier jeg ikke nei takk til det. Kommentaren lenger opp var helt oppriktig ikke ment negativt. Den var ment realistisk fra min side. Og slik jeg har erfart Kanonføde så hjelper det ikke med "godprat". Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Hold deg til tema:

"Nei, men nå har jeg utdannelse, erfaring og et godt rykte her i byen."

Virker på meg som du bare må komme deg i arbeid, som jeg får høre at jeg må. Da du har mye bedre forutsetninger enn meg, da du har utdannelse, erfaring og godt rykte.

Men kjære deg, jeg har en fysisk, nevrologisk skade med sterke smerter som gjør at jeg ikke kan jobbe nå. Jeg har forøvrig aldri sagt at du må komme deg ut i jobb, det vet du mye bedre selv enn andre. Jeg har gode forutsetninger om jeg fullfører resten av min utdannelse. Og jeg kommer til å jobbe igjen, men ikke akkurat slik som helsen er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frosken skrev:

Jeg mener at behandlere i psykiatrien alt for ofte mener at deres pasienter har best av å ikke jobbe eller at behandlerne gjør for lite aktivt for å bidra til deltakelse i arbeidslivet. Leste nettopp en artikkel som påpekte at det er to helt motstridende holdninger i psykiatrien knyttet til psykisk lidelse og arbeid. Den ene går ut på at pasientene først skal bli friske og så prøve seg i jobb (noe som jo i realiteten ofte vil medføre uføretrygd) og den andre anser deltakelse i ordinært arbeid med god oppfølgning på arbeidsplassen som en del av behandlingen. Jeg har størst tro på den siste tilnærmingen, med unntak av i akutte faser av sykdom.

Man så jo det samme innen rus med den tradisjonelle trappetrinnsmodellen - alt skal være på plass før man får hjelp til å komme seg i arbeid, noe man går mer og mer bort fra. 

De aller fleste mennesker med psykiske lidelser er i stand til å jobbe men det avhenger naturligvis av blant annet god bistand og arbeidsgivere som slipper dem til. Ikke bare kan det gjøre den enkelte godt, det er også etterhvert nødvendig å få enda flere ut i jobb skal vi klare opprettholde den velferdsmodellen vi har i landet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er en pedagog så hadde jeg forventet at du hadde mer forståelse og kjennskap til hvordan mennesker er og reagerer...?

Denne tilbakemeldingen syns jeg er unødvendig ... Er sårt punkt hos kanonføde . Han prøver å si noe positivt om seg selv og du velger å trøkke han ned igjen .... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Les den kommentaren en gang til, og legg bort alle dine følelser og tolkninger - da ser du at den er helt ok og nøytral. Uansett hva det gjelder må man gjøre en innsats selv for å komme noe sted, man skal være ganske sterk for å være syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...