Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minute ago, AnonymBruker said:

Hei kanonføde ..

jeg får nå vite at de mener jeg har " stakkarsliggjort " deg. Det har jeg overhode ikke tenkt. Så da beklager jeg det . Jeg hadde bare lyst å vise deg litt forståelse og se ting fra din side . Beklager hvis det har såret deg . Du må gjerne forsette å snakke som før . Har mange diskusjoner med deg uten at du vet hvem jeg er. Vil mye heller høre på dine ufine kommentarer som ikke er pakket inn i fine formuleringer . Du får meg i allefall ikke til å føle meg uvelkommen innpå her... 

Så fra nå av tror jeg at jeg slutter å si mer .

Beklager hvis jeg har ødelagt noe mellom deg og Andreaswell. 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Det er ingen som har ødelagt noe som helst for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Nei, ikke direkte. Men selv blant "vanlige" studenter er det også mange som utdanner seg til arbeidsledighet. Fag / type studie har endel å si, men lange, akademiske utdannelser er kanskje ikke det lureste når man er i en posisjon hvor man trenger hjelp fra NAV.

Jeg ble trygdet. Så spurte jeg om jeg kunne få utredelse for personlighetsforstyrrelser, for å prøve behandling for dette. Jeg ble utredet på 1,5 time behandlingstime, fikk diagnoser, og så fikk jeg beskjed om at jeg måtte slutte. Da er det noe som skurrer.

Ja, det er klart. Og jeg har i grunn aldri forstått meg på de som studerer seg til fant. Men NAV kan jo stille visse krav til valg av utdanning da. De trenger jo ikke sponse alt. En akademisk utdanning kan man ta på 3 år. En yrkesutdanning tar 4 år (selv om 2 av de årene da er med noe betalt).

1,5 time er desverre vanlig for å gå igjennom utredning av omtrent samtlige psykiatriske diagnoser. Nevropsykologiske diagnoser tar lengre tid å utrede. Men ja, da er det noe som skurrer. Og desverre er det sånn at man enten må ha en fastlege som står på for en eller man må stå på selv. Antar det var på dps du ble utredet. Det finnes jo også kommunale psykologer. Grusomt lang ventetid, men det er en mulighet når dps kaster deg ut. Det er ikke meningen at man skal gå i lang behandling på dps, det er kun en poliklinikk. At de ikke har kastet ut meg enda er et under, de er jo ferdig med utredningene. Men du sa jo at du fikk tilbud om "skravling", men at det ikke hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
10 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja, så absolutt. Vet ikke hvordan det er å ha asperger, men kan se for meg at det ikke er lett.  Jeg har utrolig dårlig impulskontroll selv, men det er noe som jobbes med hver dag, spesielt den delen som kan gå utover andre enn meg selv.

Det er lett å misforstå og overreagere "bare" med ADHD også, nettopp på grunn av manglende impulskontroll Jeg har heldigvis fått lenger lunte etter at jeg begynte på medisin, men skal ikke gå så langt som å påstå at jeg er flink til å tenke meg om nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Trine said:

Ja, det er klart. Og jeg har i grunn aldri forstått meg på de som studerer seg til fant. Men NAV kan jo stille visse krav til valg av utdanning da. De trenger jo ikke sponse alt. En akademisk utdanning kan man ta på 3 år. En yrkesutdanning tar 4 år (selv om 2 av de årene da er med noe betalt).

Nei, en akademisk utdannelse kan man ikke ta på 3 år. Man får vel en grad etter 3 år, men den er nesten helt ubrukelig. Bedre å se på profesjonsutdannelser som revisor, (førskole-)læreryrket, sykepleier og ingeniør. Men det verste er kanskje diverse "kreative" utdannelser, som for meg virker rart å gi selv studielån til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Tror ikke alle tenker så godt gjennom hvor nyttig den utdannelsen de velger er. I dag blir jo unger opplært til å tro at de kan bli hva de vil, men det kan en jo faktisk ikke. Og det er ikke nok å klare å lære noe, du må kunne bruke det i praksis også. Og orke å stå i en sånn jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
11 minutter siden, Kanonføde skrev:

Nei, en akademisk utdannelse kan man ikke ta på 3 år. Man får vel en grad etter 3 år, men den er nesten helt ubrukelig. Bedre å se på profesjonsutdannelser som revisor, (førskole-)læreryrket, sykepleier og ingeniør. Men det verste er kanskje diverse "kreative" utdannelser, som for meg virker rart å gi selv studielån til.

Å gå så langt å si at en bachelor nesten er ubrukelig er direkte tullball. Barnehagelærer og sykepleie er en akademisk men også profesjonsutdannelse på nettopp 3 år, bachelor. Så du motsier deg selv litt her? Revisor er også en bachelorgrad, men om en skal bli statsautorisert må en ha master. Kun til opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Andreaswell said:

Å gå så langt å si at en bachelor nesten er ubrukelig er direkte tullball. Barnehagelærer og sykepleie er en akademisk men også profesjonsutdannelse på nettopp 3 år, bachelor. Så du motsier deg selv litt her? Revisor er også en bachelorgrad, men om en skal bli statsautorisert må en ha master. Kun til opplysning.

Begreper i et vanlig, "folkelig" språk har aldri entydige betydninger. For å kommunisere best mulig bør man klare å resonnere seg frem til betydningen med utgangpsunkt i kontekst.

Dette til informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
18 minutter siden, Kanonføde skrev:

Begreper i et vanlig, "folkelig" språk har aldri entydige betydninger. For å kommunisere best mulig bør man klare å resonnere seg frem til betydningen med utgangpsunkt i kontekst.

Dette til informasjon.

Sjokk at du skriver deg bort i noe som kunne vært en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Andreaswell said:

Sjokk at du skriver deg bort i noe som kunne vært en saklig diskusjon.

Var det mastergrad du jobbet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kanonføde skrev:

Begreper i et vanlig, "folkelig" språk har aldri entydige betydninger. For å kommunisere best mulig bør man klare å resonnere seg frem til betydningen med utgangpsunkt i kontekst.

Dette til informasjon.

Dagens beste rotur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, XbellaX said:

Dagens beste rotur.

Jeg har ikke vært på rotur i dag, ikke har jeg båt heller... slutt å anta ting om meg!

(Ser du parallellen her? Ikke? La meg forklare. Det er rimelig å forvente at diskusjonspartnere klarer å reflektere litt omkring hva begreper betyr i kontekst. Det fordi alt man sier i språk avhenger av kontekst. Nå kan det hende dere bare lyver om at dere er dumme, men det er i såfall ufin oppførsel og antageligvis bare barnslig "hevn".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kanonføde skrev:

Jeg har ikke vært på rotur i dag, ikke har jeg båt heller... slutt å anta ting om meg!

(Ser du parallellen her? Ikke? La meg forklare. Det er rimelig å forvente at diskusjonspartnere klarer å reflektere litt omkring hva begreper betyr i kontekst. Det fordi alt man sier i språk avhenger av kontekst. Nå kan det hende dere bare lyver om at dere er dumme, men det er i såfall ufin oppførsel og antageligvis bare barnslig "hevn".)

*applaus* :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minute ago, cathlin said:

Bilderesultat for man rowing boat

 

Selv om du opplever å ha mannens intellekt, så behøver ikke det stemme, skatt.

Anonymkode: f3cfd...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Selv om du opplever å ha mannens intellekt, så behøver ikke det stemme, skatt.

Anonymkode: f3cfd...627

Takk, søta <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutes ago, cathlin said:

Takk, søta <3

Ser du prøver å gå i mine fotspor... :) Det er det vanlige det.

Anonymkode: f3cfd...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andreaswell skrev:

Men skal denne "sårheten" gå utover andre? Jeg er ikke her for å krangle, men Kanonføde har vært "etter" meg siden dag en. At noen har det relativt bra tross sykdom/psykdom skal det ikke holdes kjeft om fordi noen kan bli såret. Vi er et stort mangfold innen sykdom/psykdom som alt annet. Og ja, jeg burde sett den andre veien å latt være å "krangle" med Kanonføde, og det er faktisk noe jeg jobber med. Føler selv jeg har skjerpet meg veldig her inne, og funnet mer "min plass". 

PS- Beklager til deg Trine som jeg diskuterte/kranglet/var ute etter når jeg var ny her.

Jeg tror ikke jeg har sagt at "sårheten" skal gå utover andre? Jeg har bare sagt at akkurat når det kommer til behandling, så synes jeg ikke at det er rart at han ikke er fornøyd. Men grunnlag for skuffelse når det gjelder kompetent hjelp fra behandlingsapparatet har vel ikke noe med relasjonen mellom dere å gjøre.

Jeg satser på at dere snart inngår våpenhvile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine skrev:

Han har ihvertfall ikke reagert positivt på stakkarsliggjøring før. Tror du det blir våpenhvile?

Før eller senere må det da bli det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...