Gå til innhold

Barn som har blitt ertet/mobbet. Hva funker?? Trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 26.6.2017 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke noe problem :). Har alltid hatt respekt for dine meninger og det er viktig å se en ting fra flere sider. Og i trådstarter sitt tilfelle kan det godt hende at det kunne være riktig løsning. ? 

Ting blir på denne tråen kanskje  fremstilt litt svart -hvitt fra BEGGE sider. Mobberen er en selvgod smilende brat og de andre er uskyldige offer. Eller mobberen er en som sliter med seg selv. 

Eksempel som jeg selv har vært med å se : en overvektig jente hadde ingen venner i klassen. Hun ble sjelden invitert i bursdagsbesøk. De andre kom med små spydige kommentarer når Ingen voksne var til stede. En gang " klikket" det for henne og hun skrek til en av de tynne ,søte jentene i klassen at hun var stygg og at hun skulle slå henne. Læreren hørte dette. Hun fikk kjeft foran hele klassen. Ble nedsatt i oppførsel , det ble møter på rektor sitt kontor. Hun ble mer upopulær . Og nå hadde liksom de andre i klassen rett til å utestenge henne. 
Lærere tar ofte bare opp det de selv ser . Dette vet jeg av egen erfaring. 

På min datter sin skole hadde de en mobbekommite. I denne var mange av de  populære elevene. Det alle i klassen visste var at en av de verste mobberene var i denne komiteen. Ingen turte si fra til læreren. 

Vet jeg setter ting litt på " spissen" nå. Vil bare si at ting mange ganger er så nyansert at det krever ganske mye av de voksne. Noe de ikke alltid tar seg bryet med. 

Anonymkode: b3e86...927

Dessverre er det ofte de utad mest pliktoppfyllende og snille som kan vaere de verste mobberne når de voksne ikke er til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.6.2017 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Datteren min går i første klasse, eller dvs første klasse har flydd avgårde og snart starter hun i 2. I klassen hennes går det ei jente. Hun jenta har fra første start skapt problemer for blant annet min datter. Lærerne sier de har nulltoleranse for mobbing og erting. De vil ha beskjed med EN gang så fort noe blir sagt eller gjort. Og det har jeg fulgt opp. Noe har blitt bedre, men hun jenta er fremdeles fæl mot andre. Jeg vet at hun til og med har ertet ei jente som går i 5. klasse. Det kan gå på høyde, utseende eller på utfrysing eller bare slemme kommentarer. Hun mobberen har hatt slik oppførsel helt siden tidlig i barnehagen. 

Dere med erfaring. Hva har faktisk FUNKET når det kommer til å stoppe mobbere? Hun jenta jeg snakker om er ikke spesielt skvetten og har ikke respekt for voksne. Tviler på hun har spesielt mye respekt for lærerne. Har dere noen gang tatt opp noe direkte med den som mobber hvis dere ser noe? Egentlig har jeg lyst til å fike til hele ungen, siden hun oser av selvgodhet og nyter å plage andre. Så klart hadde jeg aldri fiket til et barn, men jeg blir rimelig forbanna. Hvor lenge må slikt pågå før lærerne gjør noe mer enn bare snakke til ungen? Hvor mye må til for å få mobberen til å BYTTE skole. Er så lei av den pusingen rundt unger som mobber andre. De må få som det smeller hvis dette er noe som gjentar seg over lang tid. 

Anonymkode: 103f1...93c

Jeg tror ikke noe på at det funker å flytte mobberen. Man bare flytter problemet. I noen tilfeller må man, men det blir en for lettvint loesning, som regel. Fordi mobbingen fortsetter bare på et nytt sted. Skolen boer sette inn tiltak mot mobberen. Man boer ta problemet helt til rektor, og dersom det ikke funker så kan man saksoeke skolen for at de ikke foelger opp. Ta det til Fylkesmannen. 

 

Nå vil noen gi raad om at aa grisebanke mobberen er det eneste som funker, men jeg tror dette varierier fra mobber til mobber om de stopper eller ikke. For min del ble de bare enda sintere av det. Men og å staa opp for seg selv er nok ikke så dumt, det heller. F eks ved å finne andre venner og å henge med. Hvordan man svarer for seg kan ha litt aa si for om hvorvidt mobbingen får fortsette. Selvsikre mennesker er ikke fullt så lette aa ta som mennesker som er usikre.

Det er ogsaa relevant om det er psykisk eller fysisk vold, vil jeg tro. At det er relevant ift hvordan man skal stoppe det. Samtidig boer foreldrene til jenta, og hvilken rolle de spiller inn i det hele, ha litt aa si. Ikke sikkert foreldrene er klar over at barnet mobber, og det kan hende de også vet det. Det er ikke alltid foreldrene foelger opp at barna mobber, men det kan vaere lurt å koble inn foreldrene til den som mobber og se om de gjoer noe med det. For noen ganger gjoer de også det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2017 den 10.07, Kayia skrev:

Det er ikke lærerne du skal snakke med, men rektor (eller fylkesmannen, om rektor ikke gjør jobben sin). Her er lenke til skjemaet du bruker: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/mobbing/mobbing-pa-skolen-2/

Dette er viktig!

Det som virker er å splitte vennene mobberen har rundt seg. Mobberen vil ha status og makt i gjengen og mobber andre for å vise hva som skjer hvis noen venner trekker seg ut. Hvis vennene trekker seg ut blir det ingen hensikt i å mobbe fordi mobberen blir alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
På 26.6.2017 den 9.28, Gargamel skrev:

Det som funket den gang jeg gikk på skolen for mange, mange år siden er at en tøf lærer konfronterte mobberne foran hele klassen. Han spurte dem hvorfor de mobbet andre og fulgte opp med flere spørsmål hvis de svarte frekt.  Han ydmyket dem i grunnen foran hele klassen. Det fungerte veldig bra den gangen.

Sannsynligvis er ikke sånt lov nå, for man kunne jo såre følelsene til de som mobber. Jeg lurer på hva som er konsekvensen av at barn over flere år opplever voksne som maktesløse mehe, uten noen sanksjonsmuligheter. Det er ikke sjelden man ser en voksen snakke, snakke, og snakke. Si alt det riktige, forklare og forhandle. Samtidig står er liten smilende brat og styrer hele showet. 

Ja på en skole min sønn gikk på fikk de ikke sjanse til å mobbe, læreren tok tak i det med en gang. En som var litt bøllete køddet med sønnen min i klaserommet, da skrek læreren "Skal du oppføre deg sånn kan du dra deg til Helvete ut herfra" og pekte på døren. Det hjelper,å være tøff med mobberne. Silkesnakk nytter ikke, det erfarte vi fra en annen skole det var mye mobbing på. De fikk ikke bukt med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lønner det seg å gå til rektor med en gang. IKKE VENTE !!! Dattera mi ble mobbet på barneskolen, uten at noe særlig skjedde. Det gikk en stund før vi skjønte tegninga, men da gikk vi til rektor og krevde at det ble opprettet et såkalt 9a vedtak (Opplæringsloven) Ikke mye skjedde så til slutt måtte vi bytte skole. Heldigvis kom vi til en skole som virkelig hadde nulltoleranse for mobbing og jenta ble bedre. Dessverre begynte det igjen på ungdomsskolen. Der har vi også tatt dette tidlig, selv om inspektøren prøvde å vri seg unna. DET ER REKTOR SOM ER ANSVARLIG OG REKTOR du skal snakke med. Krev at det blir satt i gang tiltak, og husk at det ikke er din plikt å finne frem til disse. Les igjennom loven, og utsett ikke dette en dag. Dette kan få uante, uønskede konsekvenser for barnet ditt. Stikk nesa frem nå, og lykke til !! I ytterste konsekvens er det mobber og ikke offer som skal flyttes.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Endret av BILSRUD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...